• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • H1ssa
    Miss Honey skrev 2015-10-21 09:42:30 följande:

Asså jag läste på facebook en tje har tydligen fått UT sen så fick hon detta meddelange gällande tillverkningen av kortet asså vad jag vet så tar det efter postivt beslut 3 veckor cirka innan Kortet landar på ambassaden men det denna tjej säger så förstod jag att det blir inte mindre än 3 månader vet inte men vad säger ni??

The residence permit card will be produced at the time the decision is made, but no earlier than three months before the residence permit becomes valid.

We cannot speed up the production or delivery of the card.

Nej, kortet görs direkt efter positivt beslut. Om UT börjar gälla vid en senare tidpunkt än 3 månader från beslutsdatum, kommer inte kortet göras tidigare än 3 månader innan det börjar gälla.
    MF v5+3 (första försöket)
  • Annthebro
    Doffer skrev 2015-10-21 09:23:34 följande:

Jag "börjar" också bli otålig. Det som är mest frustrerande är att man väntar på obestämd tid. Jag har lite förståelse för migrationsverkets situation men dom verkar inte ha förståelse för att en del av dom som väntar inte bara kan sitta glatt och vänta utan att det faktiskt kan vara en riktigt jobbig väntan, speciellt med tanke på att den just är på obestämd tid. Jag själv klarar av att vänta men för min fru är det mer problematiskt av diverse skäl så för hennes skull så vill jag inte att det ska dra ut på tiden. Finns ju inget jag kan säga till henne förutom att jag är väldigt säker på att vi kommer att få uppehållstillstånd men just nu vet jag inte ens själv när det kan bli så då är det svårt att stötta henne...

Jag ska skriva ett mejl till min kontakt men det lär inte hjälpa, hon kan väl inget göra även om hon skulle vilja men jag hade gärna gått till migrationsverket i samlad trupp här i Göteborg om någon annan känner likadant. Vill gärna göra något mer än att bara sitta och vänta eller ringa samtal som inte ger något.

Det som skrämmer mig mest så att säga är väl det faktum att väntetiderna har ökat :/

Någon annan som känner likadant och vill dela med sig av sina tankar så gör gärna det.

Hej på dig

Jag och min fästman är i samma tidslinje som er.

Webansökan 29jan 2015

Intervjumail 21 juli 2015

Intervju i Ankara 28 juli 2015

Firar 5 års dag och förlovningsdag 1 nov och önskar så att vi får beslut då, trippelt att fira

Vi har ändå ställt in oss att vänta i 12-14 mån som det ser ut nu med alla ökande väntetider. Bävar inför uppdateringen av väntetiderna 1 nov!

Men, vissa här har ju sökt i januari i år och fått besked i sept/okt redan så hoppet finns!

Det är bara att ringa då och då samt hålla tummarna att vi drar en vinstlott i detta stora lotteri.

/ Anna
  • Miss Honey

Ringde Upsala dem jobbar nu med mitten av september 2014 så det går framåt enligt dem så hoppas vid november december vi får beslut vi som sökte oktober 14

• Doffer
    Annthebro skrev 2015-10-21 13:12:33 följande:
    Hej på dig

Jag och min fästman är i samma tidslinje som er.

Webansökan 29jan 2015

Intervjumail 21 juli 2015

Intervju i Ankara 28 juli 2015

Firar 5 års dag och förlovningsdag 1 nov och önskar så att vi får beslut då, trippelt att fira

Vi har ändå ställt in oss att vänta i 12-14 mån som det ser ut nu med alla ökande väntetider. Bävar inför uppdateringen av väntetiderna 1 nov!

Men, vissa här har ju sökt i januari i år och fått besked i sept/okt redan så hoppet finns!

Det är bara att ringa då och då samt hålla tummarna att vi drar en vinstlott i detta stora lotteri.

/ Anna
    Hej på dig också :)

Min fru hoppas också på att få fira dubbelt när jag fyller år men jag vill helst bara att det ska vara över^^

Jag håller med dig, Det känns ju inte precis som att dom kommer att uppdatera till det bättre :/ Jag (eller snarare min fru) har svårt att ställa in sig på att det ska ta typ 14 månader. Det jag stör mig mest på är att det egentligen inte finns något som skulle kunna tänkas hindra henne från att få UT. I min lilla värld så kan det inte vara så svårt att kontrollera med myndigheterna i Japan och se vad hon har för bakgrund. Naturligtvis är det många andra som söker men ett år är ändå extremt... :/ Om man man ändå kunde få reda på hur mycket jobb dom lägger ner på exempelvis vårt fall men man får ju inte reda på något.

Hur som helst så känns det ju alltid lite bättre att vänta tillsammans. Tack för ditt svar :)
  • Jorgen
    Doffer skrev 2015-10-21 22:25:15 följande:

Hej på dig också :)

Min fru hoppas också på att få fira dubbelt när jag fyller år men jag vill helst bara att det ska vara över^^

Jag håller med dig, Det känns ju inte precis som att dom kommer att uppdatera till det bättre :/ Jag (eller snarare min fru) har svårt att ställa in sig på att det ska ta typ 14 månader. Det jag stör mig mest på är att det egentligen inte finns något som skulle kunna tänkas hindra henne från att få UT. I min lilla värld så kan det inte vara så svårt att kontrollera med myndigheterna i Japan och se vad hon har för bakgrund. Naturligtvis är det många andra som söker men ett år är ändå extremt... :/ Om man man ändå kunde få reda på hur mycket jobb dom lägger ner på exempelvis vårt fall men man får ju inte reda på något.

Hur som helst så känns det ju alltid lite bättre att vänta tillsammans. Tack för ditt svar :)

Vi är ungefär 57 000 ärenden just nu varav 90% antagligen tycker att vi är solklara fall. Problemet är att det finns inte resurser att avhandla alla fall samtidigt oavsett hur enkla dom är. Räknar nog med att det ska ta 12 månader för oss i bästa fall. Nån måste ju plocka upp ärendet för att se att det nog är rätt enkelt avgjort...å det är det som tar tid...inte själva handläggandet.
  • Anonym (agda)

Kan ju kännas som att det är bråttom MEN alla får stanna och får man mot förmodan inte det så går man under jorden och har fri vård och TANDVÅRD! Jag önskar jag var i den sitsen faktiskt. Jag har skadat en tand och väljer att sluta le för jag har inte flera tusen att lägga på tandvård just nu (och inte den närmaste framtiden heller)

• Anonym (agda)
    Jorgen skrev 2015-10-22 21:31:57 följande:
    Vi är ungefär 57 000 ärenden just nu varav 90% antagligen tycker att vi är solklara fall. Problemet är att det finns inte resurser att avhandla alla fall samtidigt oavsett hur enkla dom är. Räknar nog med att det ska ta 12 månader för oss i bästa fall. Nån måste ju plocka upp ärendet för att se att det nog är rätt enkelt avgjort...å det är det som tar tid...inte själva handläggandet.
    Och det kommer ju ständigt fler........eller? Jag tycker att det i vårt land är väldigt humant och den som inte får PUT direkt kan gå under jorden och trots det åtnjuta en hel del förmåner. Man kan t ex ha sitt barn på förskola/skola!!  Man kan gratis besöka läkare. Man kan gå till tandläkaren och fixa garnityret för 50 spänn. Trist att liksom vara "gömd" men livet är inte garanterat guldkantat för ngn av oss.

• Jorgen
    Anonym (agda) skrev 2015-10-22 22:16:58 följande:

Och det kommer ju ständigt fler........eller? Jag tycker att det i vårt land är väldigt humant och den som inte får PUT direkt kan gå under jorden och trots det åtnjuta en hel del förmåner. Man kan t ex ha sitt barn på förskola/skola!!  Man kan gratis besöka läkare. Man kan gå till tandläkaren och fixa garnityret för 50 spänn. Trist att liksom vara "gömd" men livet är inte garanterat guldkantat för ngn av oss.

Försök att gå till läkare eller tandläkare utan personnummer eller giltigt uppehållstillstånd så får du se hur det går. Alla som huserar i den här tråden kommer att personligen försörja den som kommer för att leva med oss. Så ingen ekonomisk guldkant för oss här.

Vet inte vad du menar med att alla får stanna? Om du menar asylsökande så nekas i stort sett hälften.

För övrigt handlar denna tråd om anknytningsärenden och inte asylinvandringen. Vill du klaga på den så finns det andra forum där sådana diskussioner passar bättre.
  • Anonym (agda)
    Jorgen skrev 2015-10-22 23:49:10 följande:
    Försök att gå till läkare eller tandläkare utan personnummer eller giltigt uppehållstillstånd så får du se hur det går. Alla som huserar i den här tråden kommer att personligen försörja den som kommer för att leva med oss. Så ingen ekonomisk guldkant för oss här.

Vet inte vad du menar med att alla får stanna? Om du menar asylsökande så nekas i stort sett hälften.

För övrigt handlar denna tråd om anknytningsärenden och inte asylinvandringen. Vill du klaga på den så finns det andra forum där sådana diskussioner passar bättre.
    Men ursäkta då! Jag beger mig genast till en annan tråd så får du sköta den här.
  • sjömannen
    Jorgen skrev 2015-10-22 23:49:10 följande:

Jasså - du är självutnämnd "ordningsman" här också. Ja, klåfingriga finns det gott om!!!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid