• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (va??)
    Anonym (Jonis) skrev 2015-01-24 14:58:51 följande:

Jag & min man sökte UT i början på februari 2014. Fick intervju i Makedonien i början på april & den gick fint. Men här sitter vi nu nästan 1 år senare & har inte hört ett skit ????

Och jag vet att vårt ärende ligger i Örebro. Man blir ju jävligt less på all denna väntan!! Och jag tycker MIG borde skippa deras förväntade väntetidersnack för det finns ju ingen som helst garanti i den. Känns bara som dom säger ngt för att folk ska sluta tjata typ :/

Sorry för ett negativt inlägg men man blir ju förbannad!

Ett år senare? Herregud. Vad är det som händer, Örebro brukar ju vara snabba?

Om dte tar så lång tid efter intervju måste det vara något problem, eller? MIG måste anse att det finns något i ansökan som gör att de inte beviljat det än? Jag menar inte att de har rätt - men annars borde det inte ta ett år att godkänna ett gift pars (?) ansökan? Tortyr ju!
  • Anonym (Jonis)

Dom har inte ens börjat handlägga det ännu, så något fel är det inte. Det står fortfarande på kö till att handläggas sa dom när jag ringde häromdagen :/ ja riktig jävla tortyr!

Att andra ska få bestämma över ens liv så här är sjukt!

• Anonym (va??)
    Anonym (Jonis) skrev 2015-01-24 20:29:28 följande:

Dom har inte ens börjat handlägga det ännu, så något fel är det inte. Det står fortfarande på kö till att handläggas sa dom när jag ringde häromdagen :/ ja riktig jävla tortyr!

Att andra ska få bestämma över ens liv så här är sjukt!

Det är ju helt sjukt. Varför får vissa vänta så länge?!? Var ligger er ansökan? Det kan ju inte vara så svårt att godkänna? Förstod jag det rätt när du sa att det är din man - ni är alltså gifta? Borde vara lätt för  mig att öppna er ansökan - godkänna och "checka av" ett ärende på väntelistan.

Kan inte föreställa mig hur det måste kännas. Hur fan kan det ha gått så när vissa får svar inom några dagar?

Hoppas det löser sig!
  • Anonym (Jonis)

Man tycker ju att det inte borde vara så komplicerat, men tydligen så är det väll det. Ja vi är gifta ???? förstår inte heller hur det kan gå så fort för vissa och för andra står det typ still? Men men snart så får vi förhoppningsvis besked ????

• Anonym (!)
    Anonym (Jonis) skrev 2015-01-24 14:58:51 följande:

Jag & min man sökte UT i början på februari 2014. Fick intervju i Makedonien i början på april & den gick fint. Men här sitter vi nu nästan 1 år senare & har inte hört ett skit ????

Och jag vet att vårt ärende ligger i Örebro. Man blir ju jävligt less på all denna väntan!! Och jag tycker MIG borde skippa deras förväntade väntetidersnack för det finns ju ingen som helst garanti i den. Känns bara som dom säger ngt för att folk ska sluta tjata typ :/

Sorry för ett negativt inlägg men man blir ju förbannad!

Jag o min fru gjorde webansökan i slutet av januari 2014, har varit i skopje på intervju i april och har inte fått en handläggare än.. Vi vet bara att ärendet ligger i örebro!

Det är sjukt!
  • Anonym (Jonis)

Då är ni i samma sits som oss då :(

Är hon med från Albanien eller? :)

• Anonym (hatar.att.vänta)
    Mimmipigg skrev 2015-01-22 21:23:51 följande:
    Vad härligt :D Vilken tur ni har som fick så snabbt tid för intervju. Vi fick mailet om att boka intervju den 10 december. Såklart hörde jag av mig till ambassaden direkt och fick dagen efter veta att den tidigaste tiden de hade var 26 januari. Hela 7 veckor efter intervjumailet :O Jag vart helt förstörd då man såklart vill få en tid så fort som möjligt men nu är det bara 4 dagar kvar. Han måste även åka till grannlandet för att göra intervjun då ambassaden i landet han kommer ifrån hanterar inte migrationsfrågor :/. Min man e supernervös men jag försöker mitt bästa med o lugna ner honom att allt kommer gå bra :)
    Åh vad irriterande!! Men nu är det så himla nära, du måste berätta hur intervjun gick sen :) lycka till!!
  • Elsanna

Hej alla jag har pratat med enheten i växjö där min killes ärende ligger dom säger att dom är klara med alla ärenden som skickades in mellan juni och juli snart ska dom börja med aug-sep hoppas på något snart

• Anniyan

Hej,

Vi ansökte UT för min fru som kommer från Indien den 4e november. Jag mejlade in till MIG i början av Jan. Fick svar att dem kommer få mejl om intervju inom ca 3 månader. Kan man lita på detta eller kan det bli längre?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid