• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Glad

Hej! Allt har gått så himla fort för mig, ansökte den 24/12-2014 och intervjun blev av nu under veckan. Vi väntar bara på svar och nu när jag ringde migrationsverket för att kolla läget så fick jag dåliga besked. 

De har uppfattat att min partner jobbade svart under sin tid här. Det är nämligen så att min pojkvän var under en tid här i sverige och hjälpte en väns mamma i hennes arbete. Hon jobbar som städare och behövde hjälp så han gick ett antal gånger och hjälpte henne med arbetet, han utförde aldrig arbetet ensam. Han var endast där och som sagt hjälpte till så att det skulle gå fortare och för att underlätta jobbet för henne. Kvinnans jobb är laglig och hon är anställd och betalar skatt för arbetet. Han hjälpte henne i max 2 veckor och efter att hon fått sin lön så gav hon honom några 100lappar som tack för hjälpen. Nu är det så att jag undrar om detta egentligen räknas som svart arbete eller inte? Nu så berättade han detta under intervjun eftersom att han själv inte såg något fel i det, och de har nu tagit det som att han jobbade svart och jag är rädd att vårt ärende får komplikationer pga detta. Om någon vet om detta med svart arbete och om det faktiskt ska räknas som svart arbete skulle jag va väldigt tacksam om jag får lite info. Såg själv inget dåligt med att hjälpa en nära vän. Men aja, får väl hålla tummarna och hoppas på det bästa. Har startat en tråd om svart arbete, så ni kan svara där jätte gärna om det ämnet inte passar in här.

www.familjeliv.se/forum/thread/74784776-jobba-svart

• Mimmipigg
    Aidaaaa skrev 2015-01-30 15:18:10 följande:

VI FICK ETT JAAAAAAAA HEREEGUD SÅ LYCKLIG JAG ÄR nu!!!! Han är på jobbet o ska överraska när han kommer hem åååååååå äntligen är denna bördan över

Grattis så mycket :D :D :D Hoppas snart att det är vår tur :) Ringde migrationsverket o frågade hur det såg ut o det visar sig att handläggaren vi har blivit tilldelade har varit sjuk förra veckan o även idag så därför har det inte kunnat fattas nåt beslut än. Jag var så oroad att ringa men fick prata med en man jag pratat med tidigare och han ger alltid så bra svar :) Har nu direktnumret till handläggaren så har vi inte hört nåt i slutet på denna vecka så får jag ringa handläggaren direkt. Känns skönt att kunna ge lite goda nyheter till min man som håller på o klättrar på vägarna där i Albanien då han e så stressad av hela den här situationen.
  • jessib
    Mimmipigg skrev 2015-02-02 15:48:35 följande:
    Grattis så mycket :D :D :D Hoppas snart att det är vår tur :) Ringde migrationsverket o frågade hur det såg ut o det visar sig att handläggaren vi har blivit tilldelade har varit sjuk förra veckan o även idag så därför har det inte kunnat fattas nåt beslut än. Jag var så oroad att ringa men fick prata med en man jag pratat med tidigare och han ger alltid så bra svar :) Har nu direktnumret till handläggaren så har vi inte hört nåt i slutet på denna vecka så får jag ringa handläggaren direkt. Känns skönt att kunna ge lite goda nyheter till min man som håller på o klättrar på vägarna där i Albanien då han e så stressad av hela den här situationen.
    Så personen du pratade med, han sa inte den gamla "14 månaders väntetid"? Skönt att få lite besked, hoppas ni får svar snart! Verkar det vara så att de flesta ärenden får snabbt svar eller bara "enkla"?
    Sen får det gärna bli min tur! Ska bara få intervju först (väntat 5 månader imorgon).
  • Aidaaaa
    Mimmipigg skrev 2015-02-02 15:48:35 följande:

Åh hoppas på bra svar för er oxå snart :) min mans visum kort blir klar 12 februari så han kan komma me flyget den 14e på alla hjärtans dag, vilken present va? :) är så sjukt lycklig!! Hoppas på lika bra svar för er. Lycka till o skriv direkt när du hört något hihi kram
  • Anonym (hatar.att.vänta)
    Aidaaaa skrev 2015-02-02 21:59:03 följande:
    Åh hoppas på bra svar för er oxå snart :) min mans visum kort blir klar 12 februari så han kan komma me flyget den 14e på alla hjärtans dag, vilken present va? :) är så sjukt lycklig!! Hoppas på lika bra svar för er. Lycka till o skriv direkt när du hört något hihi kram

Åh vilken härlig alla hjärtans-dag present!! 

På torsdag ska min kille ha intervju i San Francisco. Men idag satt jag och funderade lite, och virrade ihop det som tusan i huvudet! Är det någon som vet om en amerikan på UT, alltså inte permanent uppehållstillstånd, får arbeta i Sverige? Har hela tiden trott det men började googla och fick fram andra svar. Hjälp? :O 

• Anonym (snälla)
    Anonym (hatar.att.vänta) skrev 2015-02-03 19:56:21 följande:

På torsdag ska min kille ha intervju i San Francisco. Men idag satt jag och funderade lite, och virrade ihop det som tusan i huvudet! Är det någon som vet om en amerikan på UT, alltså inte permanent uppehållstillstånd, får arbeta i Sverige? Har hela tiden trott det men började googla och fick fram andra svar. Hjälp? :O 

Absolut! I uppehållstillståndet ingår arbetstillstånd :)
  • Anonym (väntar)
    Anonym (hatar.att.vänta) skrev 2015-02-03 19:56:21 följande:

när ansökte ni? och när fick ni mail?

Åh vad bra!! För om man söker på Google om det så står det annat? Varför? :p vi ansökte 25 juli 2014 och fick mail 16 januari i år. :)

Anonym (väntar) skrev 2015-02-03 20:26:58 följande:

när ansökte ni? och när fick ni mail?

• LEnL

woohooo mailet kom idag!!! :) (sökte 12 aug) intervjutid kan bokas men måste också komplettera!

En fundering jag har är dock att i kompletterings rutan finns ingen knapp för bifogningar utan endast 5000 tecken och det dem vill ha är bilder och civilstatus.. hur ska jag kunna göra detta om jag bara kan skriva 5000 tecken.. 

Hur lätt är det att komma fram på telefon till dem om man ringer prick 8 på morgonen när dem öppnar tror ni? har inte tid att invänta svar via mail då jag bara har 14 dagar på mig att svara.

LEnL skrev 2015-02-04 18:02:45 följande:

woohooo mailet kom idag!!! :) (sökte 12 aug) intervjutid kan bokas men måste också komplettera!

En fundering jag har är dock att i kompletterings rutan finns ingen knapp för bifogningar utan endast 5000 tecken och det dem vill ha är bilder och civilstatus.. hur ska jag kunna göra detta om jag bara kan skriva 5000 tecken.. 

Hur lätt är det att komma fram på telefon till dem om man ringer prick 8 på morgonen när dem öppnar tror ni? har inte tid att invänta svar via mail då jag bara har 14 dagar på mig att svara.

Grattis!! 

Hmm konstigt... Bäst att ringa och fråga dom tycker jag. För mig har det tagit mellan 40 minuter och över två timmar att stå i kö! Man kan ju skriva in sitt nummer så att man slipper stå i kö alltså att dom ringer upp när det är din tur, det tar SKITLÅNGT tid!! Det är då det tagit mer än 2 timmar att få svar. 

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid