• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Elsanna
    Lambie skrev 2015-01-27 22:37:44 följande:

Jag har mejlat de ett flertal gånger efter intervjun, men aldrig fått någon information om just det. Men ska ringa imorgon då, tack!

Min pojkvän fick svara på liknande frågor som man fick vid själva ansökan. Frågor som "när träffades ni exakt?", "var var ni och vad gjorde ni första gången ni träffades?", "vad har ni för planer?", "vad kan du berätta om din flickvän?" osv. Så egentligen inga konstigheter som man kan tro. Lycka till!!

Ja gör det, det är mkt bättre att ringa dom än att mejla hoppas de går bra för er lycka till
  • Mimmipigg
    Elsanna skrev 2015-01-28 03:54:10 följande:
    Okej hoppas det går bra för er lycka till känns förjävligt att bara vänta vänta på ett mejl

om intervju när gjorde ni er ansökan och skickade ni in bilder bevis mm i själva ansökan för det gjorde inte vi stog inget om bilder på oss elr annat bara bild på typ passet och civilstånd personbevis
    Tackar det hoppas jag oxå för oss alla som väntar. Ja det var fruktansvärt jobbigt att vänta på mailet om att äntligen få boka intervjun.

Vi ansökte den 1 augusti -14, Vi skickade oxå bara in allt som de bad om då jag inte hade läst om hur flera som sökt lagt in filer på bilder,chatt, flygbiljetter mm i ansökan.
    Vi fick mailet om att boka intervju 10 december och fick den tidigaste tiden de hade på ambassaden för intervju. Hela 7 veckor efter dvs i måndags.
    I samband att min man fick den så fick jag ett kompletteringsmail då jag kunde skicka in 5 filer på bilder o flygbiljetter. Då det bara var just 5 filer man kunde skicka in så gjorde jag ett kollage på våra bilder och på så sätt kunde jag skicka in 15 bilder istället för 3. Hade även två resor jag behövde redovisa då jag vart hos honom 2 gånger sen vi gjorde ansökan.
    Intervjuaren hade sagt till min man "bravo du kan allt om henne". Min man svarade " Jag älskar henne seriöst så det är väl inte så konstigt att jag vet det" haha :D

• Anonym (Deppig)

Varför går det så långsamt nu i januari?

I höstas väntade många runt 4 månader på mejl, men nu verkar det som att det är "stopp"? :(

• Mrsarizona

Nu har vi fått beslut!!

Min man var på intervju i fredags, den tog kanske 10 minuter, det var ungefär 4 frågor och vi fick läsa igenom dem efter och godkänna att allt var rätt. De var alla frågor där han fick bekräfta datum.

Vi sökte från USA, har bott ihop i mer än två och jag inkluderade sidor med bevis på bilder (speciellt bilder på oss med varandras familjer och vårt bröllop), bank statements och annat som visar att vi äger saker ihop och att jag är beneficiary på hans livförsäkring och pension, stämplar i pass och biljetter från resor vi varit på ihop. 

Sökte: 23e Juli 2014
    Mejl om intervju: 14e Januari
    Intervju: 23e Januari
    Beslut: 28 Januari

Jag hoppas det går lika fort för er andra!!

• Anonym (Jonis)

Grattis Mrsarizona :D

Önskar det kunde gå lika fort för oss andra :/

Någon som vet hur det kommer sig att just USA ärenden verkar gå så himla fort?

• Mimmipigg
    Mrsarizona skrev 2015-01-28 16:17:26 följande:

Nu har vi fått beslut!!

Min man var på intervju i fredags, den tog kanske 10 minuter, det var ungefär 4 frågor och vi fick läsa igenom dem efter och godkänna att allt var rätt. De var alla frågor där han fick bekräfta datum.

Vi sökte från USA, har bott ihop i mer än två och jag inkluderade sidor med bevis på bilder (speciellt bilder på oss med varandras familjer och vårt bröllop), bank statements och annat som visar att vi äger saker ihop och att jag är beneficiary på hans livförsäkring och pension, stämplar i pass och biljetter från resor vi varit på ihop. 

Sökte: 23e Juli 2014
    Mejl om intervju: 14e Januari
    Intervju: 23e Januari
    Beslut: 28 Januari

Jag hoppas det går lika fort för er andra!!

Först o främst GRATTIS :D :D :D
    Vilken enhet har ni? Min man gjorde sin intervju i måndags så hoppas verkligen att vi får svar lika snabbt som ni. Önskar er all lycka :)
  • Elsanna
    Mimmipigg skrev 2015-01-28 07:28:07 följande:
    Tackar det hoppas jag oxå för oss alla som väntar. Ja det var fruktansvärt jobbigt att vänta på mailet om att äntligen få boka intervjun.

Vi ansökte den 1 augusti -14, Vi skickade oxå bara in allt som de bad om då jag inte hade läst om hur flera som sökt lagt in filer på bilder,chatt, flygbiljetter mm i ansökan.
    Vi fick mailet om att boka intervju 10 december och fick den tidigaste tiden de hade på ambassaden för intervju. Hela 7 veckor efter dvs i måndags.
    I samband att min man fick den så fick jag ett kompletteringsmail då jag kunde skicka in 5 filer på bilder o flygbiljetter. Då det bara var just 5 filer man kunde skicka in så gjorde jag ett kollage på våra bilder och på så sätt kunde jag skicka in 15 bilder istället för 3. Hade även två resor jag behövde redovisa då jag vart hos honom 2 gånger sen vi gjorde ansökan.
    Intervjuaren hade sagt till min man "bravo du kan allt om henne". Min man svarade " Jag älskar henne seriöst så det är väl inte så konstigt att jag vet det" haha :D

Hade din man med aig något när han var på intervju t ex bilder på er eller något annat var kommer han från och vilken ambassad fick han göra sin intervju på ?
  • Mrsarizona
    Mimmipigg skrev 2015-01-28 18:00:28 följande:
    Först o främst GRATTIS :D :D :D
    Vilken enhet har ni? Min man gjorde sin intervju i måndags så hoppas verkligen att vi får svar lika snabbt som ni. Önskar er all lycka :)
    Tack!! Vi var först i Umeå men blev flyttade till Örebro :) Jag håller tummarna för att det går fort för er med!!
    Elsanna skrev 2015-01-29 02:46:09 följande:
    Hade din man med aig något när han var på intervju t ex bilder på er eller något annat var kommer han från och vilken ambassad fick han göra sin intervju på ?
    De bad honom ta med sig sitt pass och vårt vigselbevis. Vi tog med fler bilder och tax stuff (vi hade redan inkluderat detta när vi sökte) men de ville bara se passet och vigselbeviset. Vi gjorde det på konsulatet i vår stat, i USA behövde man inte åka till DC utan man kunde göra det på närmsta konsulat.
    Anonym (Jonis) skrev 2015-01-28 16:22:14 följande:

Grattis Mrsarizona :D

Önskar det kunde gå lika fort för oss andra :/

Någon som vet hur det kommer sig att just USA ärenden verkar gå så himla fort?

Tack! Förhoppningsvis går det fort för er med. Vi fick vänta 5.5 månader på intervjun så det gick inte så mycket fortare än vad det gjort för någon annan. Varför vi fick beslut så fort vet jag inte. 
  • Aidaaaa

Heeeej alla som Ni vet skulle han ha intervju på fredag men fick ännu tidigare så han hade intervju igår onsdag 28/1 intervjun tog endast 30 minuter ovh vi hade 450 bilder med oss o alla biljetter. Men de frågade knappt någonting om hur vi träffades elle något bara om min adress o mitt namn och när han ville flytta till Sverige (dum fråga haha) o sen vilka språk han kunde. De kollade knappt på bilderna bara scannade passen o gjorde kopia på dokumenten. Hon sa att man kan få svar efter 1-3 dagar och Mac Max maximum en månad OM de e något de behöver men var så chockad att det tog så kort tid och att de inte frågade något konstigt alls. Vi var jätte nervösa innan intervjun haha så nu väntar vi bara på svar :D jag e så glad att intervjun e över och att jag kunde dölja med på den. Vi hade i skopje i Makedonien :) lycka till alla

• Mimmipigg
    Aidaaaa skrev 2015-01-29 12:00:22 följande:

Heeeej alla som Ni vet skulle han ha intervju på fredag men fick ännu tidigare så han hade intervju igår onsdag 28/1 intervjun tog endast 30 minuter ovh vi hade 450 bilder med oss o alla biljetter. Men de frågade knappt någonting om hur vi träffades elle något bara om min adress o mitt namn och när han ville flytta till Sverige (dum fråga haha) o sen vilka språk han kunde. De kollade knappt på bilderna bara scannade passen o gjorde kopia på dokumenten. Hon sa att man kan få svar efter 1-3 dagar och Mac Max maximum en månad OM de e något de behöver men var så chockad att det tog så kort tid och att de inte frågade något konstigt alls. Vi var jätte nervösa innan intervjun haha så nu väntar vi bara på svar :D jag e så glad att intervjun e över och att jag kunde dölja med på den. Vi hade i skopje i Makedonien :) lycka till alla

Vad kort tid din man hade.. Min man fick sitta i 2 timmar i måndags i skopje. Han hade sin intervju på albanska o dom frågade ansökningsformuläret rakt av. Till min man sa det att han kommer få svar inom en månad. Idag ringde jag örebroenheten där vårt ärende ligger i o kärringen (ursäkta ordvalet) sa att förvänta dig svar i oktober då det är 14 månaders handläggningstid. Jag vet standardsvar men det fick mitt mycket goda humör jag hade innan att sjunka i botten. Sen sa hon även att man inte får nån speciell handläggare när man ligger i det elektroniska systemet så det är ingen idé att fråga om man fått nån. Hoppas vi snart får svar båda två :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid