• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Cutiie

Hej! Någon som har sin man/sambo i Jordanien och vet hur lång väntetiden är för att få intervjumejl? :)

• Anonym (väntar)
    Cutiie skrev 2015-02-15 23:44:37 följande:

Hej! Någon som har sin man/sambo i Jordanien och vet hur lång väntetiden är för att få intervjumejl? :)

skall väl egentligen inte spela någon roll vart man kommer ifrån, det är nog mer i vilken enhet ansökan hamnar hos... själv har vi väntat i snart 4 månader, min man är amerikan och vårt ärende ligger i örebro.
  • usaochsverige
    Anonym (hatar.att.vänta) skrev 2015-02-15 22:47:31 följande:

vad heter det forumet/tråden? min kille är från usa och hade sin intervju förra måndagen :)

Hej! Va kul min är också amerikan. Kan du berätta lite om er process om du vill såklart :) När skickade ni in er ansökan och hur långt därefter hörde de av sig för att boka intervjun? Varr ligger ert ärende? Här är länken till den sidan:

www.american-stockholm.com

Håll mig gärna uppdaterad hur det går för er! Alltid lika givande att höra från andra i samma situation. Hoppas ni får svaret snart!
  • usaochsverige
    Anonym (väntar) skrev 2015-02-16 08:10:25 följande:

skall väl egentligen inte spela någon roll vart man kommer ifrån, det är nog mer i vilken enhet ansökan hamnar hos... själv har vi väntat i snart 4 månader, min man är amerikan och vårt ärende ligger i örebro.

Hur snabbt bokningen till intervjun går till kan påverkas om det är webb eller pappersansökan dvs att de som skickar pappersansökan får boka intervjun tidigare oftast dock så påverkas inte handläggningstiden av detta, utan själva handläggningstiden därefter är beräknad upp till 18 mån medans webbansökan är 11 mån. Sen kan själva handläggningen påverkas av land pga vissa saker inte kan ske lika snabbt dvs det byråkratiska osv. Också om man känt varann sen innan, hur länge utredningsmässigt pga skenäktenskap osv. Tyvärr. Men mycket kan också bero på enheten som du säger, de beerättade idag från Migrationsverket att Växjö (där vi har vårt ärende) där jobbar de med aug-sept just nu men mer kunde hen på tfn inte berätta. :(
  • jessib
    usaochsverige skrev 2015-02-16 11:28:55 följande:

Hur snabbt bokningen till intervjun går till kan påverkas om det är webb eller pappersansökan dvs att de som skickar pappersansökan får boka intervjun tidigare oftast dock så påverkas inte handläggningstiden av detta, utan själva handläggningstiden därefter är beräknad upp till 18 mån medans webbansökan är 11 mån. Sen kan själva handläggningen påverkas av land pga vissa saker inte kan ske lika snabbt dvs det byråkratiska osv. Också om man känt varann sen innan, hur länge utredningsmässigt pga skenäktenskap osv. Tyvärr. Men mycket kan också bero på enheten som du säger, de beerättade idag från Migrationsverket att Växjö (där vi har vårt ärende) där jobbar de med aug-sept just nu men mer kunde hen på tfn inte berätta. :(

11 mån? På hemsidan står det 14, har de sagt 11 när du ringt? Det vore isåfall underbart!!
  • usaochsverige
    jessib skrev 2015-02-16 12:38:47 följande:

11 mån? På hemsidan står det 14, har de sagt 11 när du ringt? Det vore isåfall underbart!!

11 månader för de som skickade in innan hösten, efter sen sommar höst så höjdes det till 14 mån. :( Så man är väl där nånstans.
  • usaochsverige
    Anonym (väntar) skrev 2015-02-16 08:10:25 följande:

Hej, skickade ni in i oktober också? Har du hört nåt än om ert ärende eller hur det går för enheten i Örebro? Min är också från Usa och vi passerade just 4 månaders väntetiden. lycka till!
  • Mimmipigg

Hur ser era sidor ut på migrationsverkets hemsida när ni knappar in ärendenumret? Idag när jag gick in där då hade sidan ändrat och istället för att det stod att ansökan var inkommen så stod det datumet ansökan kom in och att ansökan nu var i väntan på beslut.

• Anonym (Jonis)
    Mimmipigg skrev 2015-02-16 16:57:25 följande:

Hur ser era sidor ut på migrationsverkets hemsida när ni knappar in ärendenumret? Idag när jag gick in där då hade sidan ändrat och istället för att det stod att ansökan var inkommen så stod det datumet ansökan kom in och att ansökan nu var i väntan på beslut.

Samma här :O

Tror du det är ngt positivt på G? Vore ju sååååå underbart :)
  • Anonym (väntar)
    usaochsverige skrev 2015-02-16 13:20:00 följande:
    Hej, skickade ni in i oktober också? Har du hört nåt än om ert ärende eller hur det går för enheten i Örebro? Min är också från Usa och vi passerade just 4 månaders väntetiden. lycka till!
    Ja precis, vi skickade in i slutet på oktober, vi vet bara än så länge att ingen rört ansökan, den sitter i kö för att bli behandlad. Jag försökte även fråga hur dem låg till i örebro, vilken månad dem jobbar med, med det gick inte bra alls.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid