• Chasingdreams

IVF hösten 2014

Nu är det äntligen vår tur. Efter flera misslyckade försök på egen hand och konstaterad manlig infertilitet (få och långsamma spermier) väntar vi nu på ivf (mest troligt icsi) till hösten. Finns det fler som också väntar och längtar? Skulle vara skönt att få prata av sig med andra i samma situation.

• Svar på tråden IVF hösten 2014
  • calabalic
    Moolie skrev 2014-08-31 10:01:39 följande:
    Har man svårt att få barn och inte har några sedan innan kanske man vill/vågar/chansar och önskat sig tvillingar även om det VERKLIGEN är en riskgraviditet....
    Ja jag är lite i valet och kvalet. I mitt fall är det av olika anledningar ännu större risk med tvillinggraviditet än för många andra, så min läkare vill absolut inte föra tillbaka två embryon. Jag förstår ju egentligen, men samtidigt tänker man ju i sin barnönskarhjärna att hög risk inte automatiskt måste innebära direkt fara, det kan ju gå jättebra ändå.
  • calabalic
    pco skrev 2014-08-31 11:50:58 följande:

Fyfasiken vad jag hatar detta!! Nu efter har stört gråtit i min mans armar kan jag prata lite om det. Fick såklart lite blod på crinone hylsan idag! O då vet vi alla vad som snart händer. Hur mkt orkar man??!! Vi har ett betalat försök kvar men skiter nog i det för jag pallar inte mer efter 5 färskförsök o ett flertal frysförsök så blir det ändå såhär. Varför kan inte vi få en familj som alla andra för??

Usch vad tråkigt och ledsamt! :(( Har du testat också? Vet ju att blod inte brukar vara ett så gott tecken men ibland händer det ju att det kommer blod trots att man är gravid. Tänkte för du var väl bara på RD6, vilket väl är lite tidigt för mens även för en blastis?

Jag grubblar också på hur många försök till vi kommer klara. Vi har några i frysen nu så dem kommer vi nog använda, men om det inte funkar så vet jag inte. Båda mina tidigare färskförsök blev väldigt påfrestande både för kropp och själ, och jag blev jättesjuk och det tog ett halvår innan vi kunde försöka på nytt efter båda gångerna. Jag vet inte om det är värt att utsätta kroppen för en omgång till. Men det är ju samtidigt väldigt svårt att ge upp när man kämpat så länge - vad ska man göra med resten av livet sen liksom?
  • karro 2014
    Monsan skrev 2014-08-31 13:54:15 följande:
    Tack..:)..

Jag skulle oxå bli förvånad om det skulle tagit sig då vi bara hann med 2 gånger förra veckan och vet inte ens om vi prickade in ÄL..

Blir roligt att följa din och alla andras resor..:)..
    Desamma:)) skall bli roligt.. Börjar du din behandling nu när mensen kommit?
  • Monsan
    karro 2014 skrev 2014-08-31 14:43:07 följande:
    Desamma:)) skall bli roligt.. Börjar du din behandling nu när mensen kommit?
    Nä, vi kommer nog inte ingång förrän okt... Som sagt, sambon ska lämna ännu ett sperma test eftersom det första visade på få och slöa spermier.. Måste tydligen lämna det innan vi får köra igång med ivf..
  • karro 2014
    Monsan skrev 2014-08-31 15:04:45 följande:
    Nä, vi kommer nog inte ingång förrän okt... Som sagt, sambon ska lämna ännu ett sperma test eftersom det första visade på få och slöa spermier.. Måste tydligen lämna det innan vi får köra igång med ivf..
    À just d ja, så var de:)

Men de går fort skall du se och då har ni ju chansen en månad till att försöka på egen hand:)
  • Moolie
    calabalic skrev 2014-08-31 14:07:33 följande:

Ja jag är lite i valet och kvalet. I mitt fall är det av olika anledningar ännu större risk med tvillinggraviditet än för många andra, så min läkare vill absolut inte föra tillbaka två embryon. Jag förstår ju egentligen, men samtidigt tänker man ju i sin barnönskarhjärna att hög risk inte automatiskt måste innebära direkt fara, det kan ju gå jättebra ändå.

Precis... Men om dina sprutor hjälper ditt eget ägg att sätta sig och du kanske förlorar ditt IVF-ägg så slutar det ju ändå bra...?

Jag får/kan inte ens tänka så eftersom chansen för en naturlig befruktning = 0.
  • Monsan
    karro 2014 skrev 2014-08-31 15:08:57 följande:
    À just d ja, så var de:)

Men de går fort skall du se och då har ni ju chansen en månad till att försöka på egen hand:)
    Hur lång tid tar det från det att man gjort klart utredningen till det att man få påbörja IVF om man kör privat.. Är det mkt förberedelser?
  • karro 2014
    Monsan skrev 2014-08-31 19:24:53 följande:
    Hur lång tid tar det från det att man gjort klart utredningen till det att man få påbörja IVF om man kör privat.. Är det mkt förberedelser?
    De jag gjorde var att jag o sambon var på carlanderska i februari månad och skulle göra en fertilitetsutredning, den dagen lämnade vi spermieprov och blodprover.

Var redan då gravid fast visste inte om det, utan fick reda på det några dagar efter provtagningsdagen. Ringde då och avbokade nästkommande besök..

Sen skickades provsvaren hem!!

Sen kom vi inte längre, eftersom jag var gravid och trodde d skulle gå vägen.. På pappret vi fick hemskickat med provsvaren stod ju att jg hade låg äggreserv för min ålder, och att ivf skulle vara en hjälpande hand om inte de gick naturlig väg..

Sen fick ju jag missfall, och blev gravid igen vilket blev ett ma.. Så efter de så tog jag telefon o ringde till carlanderska med en gång. Och de var i slutet av maj, förklarade hur allt låg till och fick en läkartid i slutet på augusti (varför de tog så lång tid var pga de var mitt i sommaren, när semestrarna var) och de besöket var ju de vi var på förra veckan:)
  • karro 2014
    karro 2014 skrev 2014-08-31 19:51:47 följande:
    De jag gjorde var att jag o sambon var på carlanderska i februari månad och skulle göra en fertilitetsutredning, den dagen lämnade vi spermieprov och blodprover.

Var redan då gravid fast visste inte om det, utan fick reda på det några dagar efter provtagningsdagen. Ringde då och avbokade nästkommande besök..

Sen skickades provsvaren hem!!

Sen kom vi inte längre, eftersom jag var gravid och trodde d skulle gå vägen.. På pappret vi fick hemskickat med provsvaren stod ju att jg hade låg äggreserv för min ålder, och att ivf skulle vara en hjälpande hand om inte de gick naturlig väg..

Sen fick ju jag missfall, och blev gravid igen vilket blev ett ma.. Så efter de så tog jag telefon o ringde till carlanderska med en gång. Och de var i slutet av maj, förklarade hur allt låg till och fick en läkartid i slutet på augusti (varför de tog så lång tid var pga de var mitt i sommaren, när semestrarna var) och de besöket var ju de vi var på förra veckan:)
    Nu kom vi ju till läkaren precis under den veckan jag hade min mens, vilket var försent.. Man skall börja med att ta injektionerna när du precis fått din mens, så om du har tur kanske du kan börja med sprutorna veckan efter om besöket tinar in i din cykel:)

Om du kör d korta protokollet, så injicerar du dig i ca 12-13 dagar sen är det äggplock.. Efter de är de befruktning, sen återförande (för embryot tillbaka i livmodern). Sen ruvar man, typ som äl+6 fast Ruvardag 6, Fram till testdag (bim) graviditetstest!
  • Lokattis

Första Gonal-F-sprutan tagen. Så nu är vi på banan igen. Andra försöket (tredje insättningen) - here we come!

Svar på tråden IVF hösten 2014