• Chasingdreams

IVF hösten 2014

Nu är det äntligen vår tur. Efter flera misslyckade försök på egen hand och konstaterad manlig infertilitet (få och långsamma spermier) väntar vi nu på ivf (mest troligt icsi) till hösten. Finns det fler som också väntar och längtar? Skulle vara skönt att få prata av sig med andra i samma situation.

• Svar på tråden IVF hösten 2014
  • Luthien87
    karro 2014 skrev 2014-08-28 21:47:10 följande:
    Ah okej, då vet jag, tack för svaret:)

När börjar du med din behandling?

Och hur kommer det sig att ni gör ivf?
    Inga problem, kul att kunna bidra med info för en gångs skull!

Vi börjar med långa protokollet vid nästa cykel, på dag 21 i den cykeln, så bör bli runt 25 september. (Kör först nässpray och sen sprutor.)

Min kille (sambo) har få och slöa spemier, så vi skall göra IVF med ICSI-metoden. Du då?
  • karro 2014
    Luthien87 skrev 2014-08-28 22:33:39 följande:
    Inga problem, kul att kunna bidra med info för en gångs skull! smile1.gif

Vi börjar med långa protokollet vid nästa cykel, på dag 21 i den cykeln, så bör bli runt 25 september. (Kör först nässpray och sen sprutor.)

Min kille (sambo) har få och slöa spemier, så vi skall göra IVF med ICSI-metoden. Du då?
    Ah okej, väntar in min mens som skall komma i mitten av september.. Kör de korta protokollet så om allt går som de skall så har jag äp i slutet på september:)

Vi gör ivf pga jag har låg äggreserv för min ålder (26 år) o sambon är 34 år, + att jag vart med om ett missfall o ett ma..
  • Nickidocka

I mitt landsting får man bara två försök. Tycker det är väldigt dåligt att det skiljer sig så mellan landstingen!!

• sesanka

Skumt att det är så olika när det går via landstinget. Jag går på akademiska i Uppsala och där räknas varje äggplock som ett försök och man får göra tre äggplock. Dom har ingen max gräns på antalet ägg som man få försöka med. Vårt första äggplock ledde till fem befruktade ägg, ett färsk försök och fyra ägg till frysen. Väntar i skrivande stund på ägglossningen ska infalla på rätt dag så vi får göra vårt fjärde FET. Misslyckas vi för femte gången är det egentligen dags för äggplock 2 med hormoner och sprutor men vi lägger ner bebis verkstaden. Vi orkar inte kämpa längre. Om vi skulle hitta styrkan att fortsätta så kommer jag kämpa med näbbar och klor för att få slippa akademiska.

• TreTriss
    Luthien87 skrev 2014-08-28 21:39:58 följande:
    Jag har precis varit på "inskrivning" på Sahlgrenska och jag fick förklarat att man får 3 st färskförsök och per varje färskförsök så får du upp till 3 frysinsättningar. 

Alltså: 
    Färsk 1
    (upp till 3 frys)
    Färsk 2
    (upp till 3 frys)
    Färsk 3
    (upp till 3 frys)

Så i praktiken kan du få upp till totalt 12 insättningar. smile1.gif
    Läs gärna min blogg: langtanefterbebis.se
    Visst borde det där även gälla Stockholm?

Himla bra :)
  • sesanka

Jag bor i Södertälje och räknas ju till Stockholm men hamnade av någon märklig anledning i Uppsala så det är nog olika från klinik till klinik oberoende av vart man bor och hamnar...? Skumt att alla får olika förutsättningar, borde ju vara lika för alla som kämpar. Jag tycker att det känns väldigt orättvist att någon bara får göra max 4 försök eller totalt 12, medans jag om jag överdriver siffran lite och säger att jag fått ut 20 ägg per försök då totalt sett får göra 60 försö. Uppsala har ju ingen max gräns... Utan det är bara själva äggplocken, oavsett antal befruktade ägg, som räknas :O

• Saturnus

Åh är så glad min gyn i Sverige trodde jag kan få loss fyra ägg istället för två och ev tre som det såg ut i onsdags. Nu får vi se vad DK säger om tid för äggplock och antalet etc. Håll tummarna!

• karro 2014

Förstår inte riktigt de här med siffrorna ang amh (äggreserven).. Jag fick hem ett brev på mina provsvar att amh var något lågt för min ålder, jag är ung och har en god chans att bli gravid.. Värdet låg på 0,5. Skulle inte vänta för länge att söka hjälp med ivf, (detta var i februari månad och nu ett halvår senare skall vi göra ivf..

Sett lite här på fm att de e folk som har 0,3, och säger att dem har uselt värde osv.. Betyder de att jag med har de då ?? Tycker de e konstigt för om de hade vart dåligt nog så hade läkarna ju ute ens erbjudit ivf eller tänker jag fel?

• Niisan

Hoppar in här jag med!

Vi ska göra IVF på Carl von Linnekliniken.

Vi började med spray (synalera) lördagen den 16/8 och ska nu börja med sprutorna (gonal f) på lördag den 30/8.

På fredag den 5/9 ska jag in och kolla äggblåsorna med blodprov och vul.

Äggplock är beräknad till v 37 :)

• calabalic

Ja det är verkligen orättvist mellan landstingen hur många försök man får. I Östergötland får man bara två försök gratis och inga FET ingår. I vissa landsting i Norrland får man bara ett gratis försök totalt.

Jag har redan nyttjat mina två gratisförsök så nu när jag ska göra FET får jag betala själv.

Svar på tråden IVF hösten 2014