• Chasingdreams

IVF hösten 2014

Nu är det äntligen vår tur. Efter flera misslyckade försök på egen hand och konstaterad manlig infertilitet (få och långsamma spermier) väntar vi nu på ivf (mest troligt icsi) till hösten. Finns det fler som också väntar och längtar? Skulle vara skönt att få prata av sig med andra i samma situation.

• Svar på tråden IVF hösten 2014
  • Speck

Var på kliniken idag och börjar med nässpray på tisdag och efter två veckor ska jag in för blodprov och sen eventuellt börja med sprutorna, beroende på blodprovet. Eventuellt äggplock v40!

Frågade om jag redan nu måste leva som gravid med kaffe och mat etc men de sa hon inte var nödvändigt, men att jag lever med sunt förnuft. Enstaka intag av treo var ok också, dock inte då det närmar sig äggplock. Det var skönt att höra då vi ev ska iväg på cityweekend, jag o maken. Beroende på om vi hittar någon resa som passar in med behandlingen. Spännande!

• Saturnus

Desperat, behöver hjälp!

Jag får inte tag på kliniken i Danmark, dom har inte återkopplat på informationen från Vul:et idag. Mailat flera gånger och ringt bara telsvarare och ingen jourtelefon.

För två dagar sedan fick jag minska minska dosen från 300 till 150 på dag 5. Nu är jag på dag 7 och mina blåsor var 21,19, 15, 15 och 10mm. Dom har preliminärt sagt äggplock på måndag. Nu undrar jag om jag ska ta samma dos och jag förstår att ni inte kan svara på det.

Ni kanske kan svara på om ni tog gonal f hela vägen fram till äggplock? När slutade ni med den och hur stora var era blåsor och när tog ni otrivellen? Hoppas verkligen att någon hör av sig men jag börjar misströsta rejält!! Känns inte bra med en sån här resa.

• TreTriss
    Saturnus skrev 2014-08-29 19:59:58 följande:

Desperat, behöver hjälp!

Jag får inte tag på kliniken i Danmark, dom har inte återkopplat på informationen från Vul:et idag. Mailat flera gånger och ringt bara telsvarare och ingen jourtelefon.

För två dagar sedan fick jag minska minska dosen från 300 till 150 på dag 5. Nu är jag på dag 7 och mina blåsor var 21,19, 15, 15 och 10mm. Dom har preliminärt sagt äggplock på måndag. Nu undrar jag om jag ska ta samma dos och jag förstår att ni inte kan svara på det.

Ni kanske kan svara på om ni tog gonal f hela vägen fram till äggplock? När slutade ni med den och hur stora var era blåsor och när tog ni otrivellen? Hoppas verkligen att någon hör av sig men jag börjar misströsta rejält!! Känns inte bra med en sån här resa.

Jag tog sista gonal-f på lördagen, på söndagen tog jag endast ovitrelle på kvällen och måndag inga sprutor och äggplock på tisdagen!

Himla dåligt att de inte återkopplar, har de öppet på helger så de förhoppningsvis ringer dig imorgon??
  • TreTriss
    Saturnus skrev 2014-08-29 19:59:58 följande:

Desperat, behöver hjälp!

..vill tillägga att jag också tog organutral (som ju hindrar ägget från att släpps), även där tog jag sista på lördagen!
  • Moolie

Jag tycker inte alls det är konstigt att det skiljer sig mellan landstingen när man var fjärde år får ha inflytande på sitt landstings styre! :)

• Luthien87
    Moolie skrev 2014-08-29 20:25:04 följande:

Jag tycker inte alls det är konstigt att det skiljer sig mellan landstingen när man var fjärde år får ha inflytande på sitt landstings styre! :)

Mjo, men det är synd. Jag vet många som fått barn på försök 2, tänk om de bara fått ett försök och sen inte haft råd att göra fler försök.. 
    En sån här sak bör vara samma överallt. 
    Läs gärna min blogg: langtanefterbebis.se
  • Moolie
    Luthien87 skrev 2014-08-29 21:01:08 följande:

Mjo, men det är synd. Jag vet många som fått barn på försök 2, tänk om de bara fått ett försök och sen inte haft råd att göra fler försök.. 

En sån här sak bör vara samma överallt. 

Jo, man kan ju tycka det och rösta det... Men majoriteten av länets invånare måste ha samma åsikt...
  • calabalic
    Luthien87 skrev 2014-08-29 18:43:00 följande:

Det ligger som förslag att det skall bli lika regler för IVF i alla län i Sverige, här är en artikel jag hittade för ett tag sedan: www.dagensmedicin.se/nyheter/ivf-regler-gors-lika-over-landet/

Förslaget är 3 försök för kvinnor under 40 år. 

Hoppas detta går igenom! Känns ju lite b att behöva ändra folkbokföringsadress för att få samma rättigheter som de flesta andra. Tänk om det skulle vara samma sak med cancer, att man i vissa delar i landet skulle överleva, andra inte. Känns ju väldigt konstigt att tänka sig. Och då är ju infertilitet lika mkt en sjukdom som cancer enligt vården.
  • Saturnus
    TreTriss skrev 2014-08-29 20:09:10 följande:
    Jag tog sista gonal-f på lördagen, på söndagen tog jag endast ovitrelle på kvällen och måndag inga sprutor och äggplock på tisdagen!

Himla dåligt att de inte återkopplar, har de öppet på helger så de förhoppningsvis ringer dig imorgon??
    Tack för svar TreTriss det hjälpte mig. Fick tag i dom till slut. Dom skyllde på fel på datorerna. Jag kan tycka att om man har patentet på behandling och väntar på provsvar så ringer man väl upp o frågar varför dom inte dyker upp. Märkligt. Nu är det klart i allafall, måndag morgon äggplock :)

Någon fler än mig som är livrädd för att spontanägglossa? Jag tänker att jag brukar ägglossa vid 21-22mm. Där är jag redan nu. Eftersom man slutar med Orgalutran så är jag rädd för att kroppen sätter fart på ägglossandet. Har någon läkare förklarat detta för er?

Håller med om att sjukvården ska vara lika för alla i alla län!
Svar på tråden IVF hösten 2014