• Anonym (Tess)

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Jag och min man har varit tillsammans i nio år, gifta i sju år.

Min man har en son på elva år som bor hos oss varannan vecka, vartannat lov, samt fyra veckor under sommaren.

Min man och jag är lediga fem veckor var under sommaren (alltid samma veckor), så en sommarvecka har vi alltid haft tillsammans själva, utan barnet. Den veckan har vi alltid passat på att åka utomlands bara vi två, för att riktigt få koppla av och ro om varann som familj, maken och jag. Detta har aldrig varit något problem.

För elva månader sedan så fick vi en gemensam dotter.
    För mig är det självklart att vi fortsätter precis som vi alltid har gjort under alla år, dvs att vi har makens son fyra av fem semesterveckor och under den femte veckan (då vi inte har hans son) så åker vi utomlands. Självklart för mig är även att vår gemensamma dotter följer med på denna resa.
    Detta håller dock inte svärmor med om. Hon tar pojkens "parti" (även om han själv inte någon gång uttryckt något i frågan), och menar på att vi lämnar honom utanför om vi åker utomlands utan honom.
    Jag anser att svärmor har fel.

1. Vi har ALLTID åkt utomlands utan makens son - det har ALDRIG varit några problem!

2. Veckan vi åker utomlands på, är en vecka då barnet antingen är med sin mamma (som även hon har fyra veckors sommarsemester tillsammans med sin son, varav minst en vecka av dessa fyra, spenderas utomlands), eller med sin mormor och morfar, eller farmor och farfar (pojken brukar spendera ungefär en vecka var hos m&m och f&f under sommarloven, för att slippa fritids under sommarloven).

3. Vi har som sagt alltid åkt på en utlandssemester jag och sambon - som en familj, - som den familj som vi är och alltid har varit varannan vecka, under alla dessa nio år. Nu har jag och sambon fått tillökning i vår familj och givetvis så får vårt gemensamma barn bli en del av vår årliga familjesemester! Vart annars ska vi lämna vårt barn under denna vecka - och varför?!

Jag tycker att detta är helt absurt! Jag blir väldigt arg, ledsen, besviken - ja, det är många otrevliga känslor gentemot svärmor just nu kan jag säga.

Jag ville bara skriva av mig lite och kanske få lite stöttande ord från andra som är eller som har varit i en liknande sits?

• Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!
  • Anonym (Jag)

Jag kan förstå dig. Åk utan bonus sonen. Det är ju en vecka han inte ska vara hos er på sommaren. Klart ni kan resa med er dotter utan problem plus att det är mycket dyrare att ha med honom som är 11 år. Flygresan osv.

Du ska inte ha dåligt samvete för att ni gör saker olika med barnen. Erat gemensamma har ni 100% medans bonus bara 50% det är omöjligt att vara rättvis.

Man behandlar barn olika( efter egna förutsättningar) men älskar dom alla lika.

• Anonym (Mobbing)

Usch jag blir mörkrädd av den resonemangen ni har :-O. Ja orkar inte ens utrycka mig hur fel ni behandlar sonen. Ja de va en sak när ni inte tog med något barn. Men nu när ni tar med ett barn då ska ni för fan inte lämna det andra barnet utanför, det är mobbing. Ja tycker de är jävligt fel inställning ni har. Hade varit en sak om dottern hade fått stanna hemma också... Visst ja hon ammar. Men då tar man helt enkelt med båda två. De e fan skam hur du tänker Ts. Och hur du tänker med dessa fyra veckor hit och fyra veckor dit, en vecka hit och en vecka dit. ... Pojken har visst tillgång till att säga vad han vill .. Och vill han inte följa med är det en annan sak!!! Gu va arg jag är på dig.. Ja de hade varit bättre ni inte hade skaffat något barn ihop för då får ni ju inte egen tid längre ...

• Anonym (m)

Håller med din svärmor. Varför ska er dotter få följa med på en resa som sonen ALDRIG har varit välkommen på tidigare? Hör du inte hur jävla fel det låter?

Jag kan förstå er när ni var ensamma och ville ha en BARNFRI semester. Men nu finns det TVÅ barn i familjen och då ska det vara rättvist. Får hon följa med får han följa med också.

Ni får flytta semesterveckan till någon av dom veckor sonen är med er så han också får känna sig som en del i ER familj och inte bara som någon bihang som inte är värd att känna sig betydelsefull för SIN pappa. Nej för pappa och hans nya fru har nu ett nytt barn och då är inte han lika viktig längre. Vidrigt!!!

• Anonym (Troll eller pucko?)

Troll eller någon som testar vattnet. En styvmamma som inte beter sig så här irl eftersom hon inser att det inte skulle funka då hon innerst inne förstår att alla runt omkring skulle stämpla henne som dum i huvudet/en hemsk person. Men hon skulle egentligen vilja och testar hur det ser ut på reaktionerna här.

Så tror jag rätt många trådar är här med otrevliga rubriker där en vuxen i texten sen söker sympati för att den beter sig småaktig mot ett barn oftast ett styvbarn. Tack och lov stämplas dom oftast som dumma huvudet även här. Vilket ju är bra om det inte är ett troll utan nåt pucko som vill rättfärdiga ett, önskat, beteende. Fortsätt svara med andra ord ni som skriver!!

• Venenum
    mills81 skrev 2014-07-03 00:17:17 följande:

Hoppas sonens pappa inte resonerar som du. Det blir ju framöver inte någon vuxen resa för er, utan en familjeresa. Inget fel att lämna barnen hemma för att åka själva, men att inte låta ena barnet åka med känns inte ok.

Håller helt med!
    Hade kunnat åka på semester med eller utan barn, men aldrig utan halva skaran. Hade pusslat och försökt lappa just så att alla skulle kunna följa med. 
    >> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • pottan

Åk vartannat år!

Vi åker varannan resa med hans barn, varannan utan

Barnets pappa uttryckte att han aldrig skulle orka åka med tre barn på resa (om vi skaffar två gemensamma), varpå mitt svar är att då åker vi med de små

Men det är ju orättvist

Nej det är det inte, Hans barn bor i två familjer och reser med min mamma, man måste inte alltid vara den "stora" familjen när det ska resas eller höras något speciellt, inte konstigt ett barn med växelvis boende känner sig utanför, det ska ju vara med på allt, allt allt, det får inte barn, men vv barn de ska minsann resa, v ara på aktiviteter mm mm och inte missa en sak,

Ge ungarna en vardag och lär dem att man kan inte vara med på allt, men varannan gång för nu har vi föräldrar valt att ha dig växelvis

• Anonym (Mean)
    Anonym (hmm) skrev 2014-07-03 01:26:54 följande:

Du svarade på mitt inlägg och jag utgick ifrån att du menade det som svar på vad jag skrev.
    Jag har inte sett att någon har skrivit att det skulle bli synd om TS barn som inte får åka utomlands, du kan kanske nämna i vilket inlägg det togs upp?
    Ingen har påstått att TS sparat i tio år.
    I så fall, du skrev:
    Anonym (hmm) skrev 2014-07-02 23:59:12 följande:
    Men då förvägras möjligheten för kvinnans barn att någonsin under sin uppväxt få göra en utlandsresa medan deras bonussyskon kommer att ha varit utomlands minst 10 gånger under uppväxten.

Sonen på 11 har aldrig fått följa med pappa på resa utomlands. Varför ska hans nya barn få resa med pappan nu och kanske under resten av uppväxten, medan grabben aldrig får resa med pappa?
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Mean) skrev 2014-07-03 08:56:37 följande:
    I så fall, du skrev:
    Anonym (hmm) skrev 2014-07-02 23:59:12 följande:
    Men då förvägras möjligheten för kvinnans barn att någonsin under sin uppväxt få göra en utlandsresa medan deras bonussyskon kommer att ha varit utomlands minst 10 gånger under uppväxten.

Sonen på 11 har aldrig fått följa med pappa på resa utomlands. Varför ska hans nya barn få resa med pappan nu och kanske under resten av uppväxten, medan grabben aldrig får resa med pappa?

Det jag skrev var ett helt annat exempel, hade inget med den 11-årige sonen att göra.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (hmm) skrev 2014-07-02 23:36:27 följande:

Jag känner en kvinna och en man, kvinnan har två barn boendes på heltid och mannen har två barn boendes varannan vecka. De har inga gemensamma barn.
    Ekonomiskt har de det tufft ibland då kvinnan tjänar väldigt lite.
    Mannens barn åker med deras mor till utlandet vartannat år och vartannat år på en semesterresa i Sverige. (Stockholm, Göteborg)

Kvinnans barn har aldrig varit i utlandet, de har knappt varit någonstans inom Sverige heller. Nu är mannen, kvinnan och hennes två barn på en Sverigesemester. Mannens barn fick inte följa eftersom de inte hade haft råd att åka alls.

Vad tycker ni om det?
    Mannen lämnar sina biologiska barn och åker med "styvmamma" och hennes två barn.

Mean! Det var detta jag skrev.
Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!