Inlägg från: VeronikaK |Visa alla inlägg
  • VeronikaK

Pratsjuk 35+ försöker få en trea

Hej!

Behöver också en plats att hänga på. Är verkligen pratsjuk och ältande ang. detta med en trea. Vi har ganska nyss börjat (typ tredje "försöket") denna månad, men vägen dit har varit slingrig. Min man har inte varit så sugen, eller i alla fall tveksam. Nu kör vi i alla fall. Vi har två barn, en på 8 år och en på 5 år.

Jag har längtat efter ett barn till länge, flera år, men tycker ändå att det känns läskigt. Många praktiska saker vi inte löst. Och säkert en del känslomässiga också. Men det får vi ta då. Om det blir något. Shit, känns nervigt..

Var valet med en trea självklart för er andra?

• VeronikaK

Jag är 38 år dessutom, fyller 39 om ett halvår, så det avgjorde väl saken för oss. Ska vi försöka få ett barn till så får det bli nu, typ.

I dag är en sådan dag som jag ändå tvekar. Känner mig trött och grinig. Fullt upp hemma, fullt upp på jobbet...

Är just nu i äl-tider, och borde egentligen ligga i (så att säga) men  det får bli lite halvdant den här gången. Vill försöka att inte stressa upp mig.

• VeronikaK
    Lectin skrev 2014-11-05 10:36:16 följande:
    Åhåå! Mmmm... Avundas dig!

Välkommen VeronikaK! *vink, vink*

Jag försöker att inte tänka så mycket på graviditet och tecken. Jag försöker hålla mig negativ eller åtminstone neutral och utgå ifrån att jag INTE är preggo. Jag försöker ha tålamod och inte testa i "onödan". Jag försöker ignorera molvärken i livmodertrakten. Jag försöker att inte känna efter om brösten är tyngre och känsligare än annars. Jag försöker att tänka att illamåendet vid lågt blodsocker helt klart kan ha andra orsaker än graviditet. Jag försöker tänka att det är så galet ovanligt att plussa sent att sannolikheten att jag är gravid men inte plussat än är obefintlig.... Men hjärtat går inte på mina försök! Hjärtat vill så gärna tro att jag är gravid. Hjärtat hoppas och önskar och och styr mina steg mot testhyllan så fort jag är nära ett apotek. Hjärtat kräver att jag skriver av mig ibland. Jag är galet egocentrisk just nu och ber om ursäkt för det och tackar samtidigt för att ni slöt an till min tråd så att jag har mitt hemliga ställe att vräka ur mig på! Hjärta

Planen är som sagt att testa på fredag och om det då fortfarande är negativt tänker jag kontakta vården. Än så länge har jag lyckats hålla mig ifrån att testa, delvis pga att jag inte har några test hemma. Idag tänker jag köpa test inför fredagen. Vad tycker ni jag ska köpa? Känns onödigt att lägga stora pengar på CB eller CBdigital men å andra sidan får man ju säkra besked då.
    Åh, vad jag känner igen mig. Det är bara positivt att du är "ego" tycker jag, jag vill gärna läsa om andras situation. Det där med hoppet alltså, att det är så segt när det är något man så gärna vill ha. Och typiskt att mensen ska haka upp sig precis när man skulle behöva en del förutsägbarhet.

Jag är själv väldigt ältande just nu, så jag känner igen mig helt. Jag har bara berättat för en enda person att vi slängt skyddet. Har nog inte ens vant mig vid tanken samtidigt som jag känner mig stressad, ja, helt knasigt.
  • VeronikaK
    Micka! skrev 2014-11-05 14:07:26 följande:

Jo, förresten!
    Jag har börjat ta jättenattljusolja för det ska hjälpa till att bli gravid.....från mensen till ägglossningen ska man ta det!!! Har ingen aning om det funkar...blir intressant!!!! och så minskar jag ner på kaffet.......

Det ska tydligen hjälpa mot oregelbunden mens, acne, pms och mensvärk också!!! (Är bra att ta när man har pco) Och inga biverkningar finns rapporterade!

Håller tummarna för oss allihop

Bra mot PMS? Då blir jag genast intresserad. Har jättejobbig PMS som jag medicinerar för, men nu måste jag hålla upp med den. :( Eller jag har valt att göra det eftersom man inte får ta den om man blir gravid. Tar också vitaminpiller för folsyran men det skulle man visst ha gjort lång tid innan såg jag nånstans.

Lite skönt att höra att andra också har tvivel. Vi har lite andra omständigheter också som jag inte kan berätta om eftersom det blir så lätt att identifiera oss. Öppna forum är jättebra på ett sätt och samtidigt mindre bra på ett annat. :)
  • VeronikaK
    Lectin skrev 2014-11-05 14:36:52 följande:

Micka! och VeronikaK: Tänk bara på att jättenattljusprodukterna är kosttillskott! Det finns alltså inga kliniska studier på de effekter ni är ute efter. Isåfall hade de förmodligen varit läkemedel. Inte heller är kvalitetskontrollen hos tillverkarna ens i närheten av kontrollen för läkemedelsföretagen. Att det inte har rapporterats några biverkningar stämmer inte heller. Både allergiska reaktioner, mage-tarmreaktioner och annat finns beskrivet om man googlar. Naturligtvis kan man chansa men i mina ögon spelar man lite av rysk roulett när man använder kosttillskott för annat än det som står på etiketten.

Var rädda om er och var kritiska till alla sådana här produkter! Det finns så mycket skit och så många lurendrejare där ute!

Det är sant. Tack för varningar!

Nu ska jag snart åka och hämta barn, men en sak harjag funderat på. Under den ganska långa tid då min man inte ville att vi skulle försöka på en trea, då tänkte jag att "om han bara ändrar sig, då kommer jag att bli lycklig, då fattas inget i mitt liv etc". Jättenaivt, men det är så lätt att hamna i sånt tänk tycker jag.

Nu känner jag mig lite... ja, inte deppig men nästan lite besviken på mig själv att jag inte är lyckligare och har mer energi på nått sätt. Jag fattar ju att även om vi får en trea så är det inte svaret på allting, men jag hade räknat med att känna lite annorlunda. Jag ÄR glad att han ändrat sig, jag längtar efter trean, men jag är liksom orolig för allt och då är jag ju inte ens gravid än! Just nu PMS kanske? Bara två dagar från ÄL iofs...

Men det kanske är en sån tid, Tiden efter det stora beslutet...

Om du är ego, Lectin, så akta dig för mig. 
  • VeronikaK
    Lectin skrev 2014-11-06 11:53:40 följande:

När jag plussade i första graviditeten kände jag mig om möjligt ÄNNU otåligare än nu! Jag brukade då säga att jag önskade man kunde ta sitt positiva test, gå in på förlossningen och säga: "Här är mitt plus! Kan jag få min bebis nu, tack?" Ungefär så känns det nu också... Men nu är det plusset jag vill kunna beställa någonstans. Undrar vart man beställer det... Hmmm...

Haha, ja, i så fall har du en lång resa kantad av otålighet framför dig. :D

Jag tyckte nog att de nio månaderna behövdes båda gångerna. Bara att vänja sig vid tanken och så allt det praktiska och jobbet och...  Fast de sista två veckorna var lite sega minns jag.
  • VeronikaK
    mangoo skrev 2014-11-06 14:35:36 följande:

I går kom mensen. ...bara ladda för ett försök till!! ????

Tråkigt. En menscykel kan kännas så himla lång ibland...
  • VeronikaK
    Shrew skrev 2014-11-08 14:53:10 följande:

Här kom mensen några dagar för tidigt, jag hann inte ens att planera testa! På grund av förkylningar o annat har vi knappt orkat försöka denna/förra månad. Jag har tid hos gynekolog om två veckor, vet inte hur mycket han kan göra/undersöka men det är väl den enda undersökningen man har rätt till när man redan har barn.

Intressant att läsa era andras funderingar kring om man orkar med en 3:a. Mina barn är rätt så intensiva o krävande så en trea skulle kräva mycket tålamod av oss alla. Jag känner vissa dagar att det vore så mysigt med en bäbis o andra dagar längtar jag efter att göra saker helt ensam!

Vi var på minisemester förra veckan och kunde för första gången njuta av restaurangsbesöken med barnen. Jag och sambon kunde sitta kvar vid bordet efter maten o barnen lekte med varandra. Det eller att gå runt på stan i lugn o ro hade inte varit möjligt med en bäbis! Så just nu vet att inte riktigt varför jag längtar efter något som gör livet mycket krånligare!?!

Känner igen mig i tankegångarna. Jag är egentligen en person som behöver vara ensam en del för att orka. Det behöver väl kanske de flesta, men behovet verkar vara lite olika stort för olika personer. Ändå önskar jag mig en trea. Jag tycker ifs mycket om bebisar, men samtidigt blir man ju bunden igen...

För min del är det nog glädjen som jag hoppas de äldre barnen kommer att känna inför ett småsyskon. Båda är bebiskära. Men dom kanske bara kommer att tycka att det är jobbigt... :/

Nåja. Känner mig helt ogravid man kan bli så det är nog inten fara just nu.
  • VeronikaK
    Minxy skrev 2014-11-09 12:12:25 följande:

Skit...jag börjar få mer och mer mensvärk :/

Oh well, blir det mens till veckan så är det bara att ta nya friska tag. Kommer mensen så ska jag beställa ÄL-tester.

Värk kan väl iofs lika gärna betyda graviditet? Det är väl vanligt med växtvärk. molande och sånt precis i början :)

Har drabbats av värsta PMS-humöret, igen. Det skulle naturligtvis också lika gärna kunna vara graviditetshormoner, jag var jättearg när jag upptäckte graviditeten med första barnet. Men jag gissar ändå på PMS, jag börjar känna igen känslan. En väldigt kort cykel den här gången antagligen. En och en halv vecka PMS-vecka måste nu genomlidas... :/
  • VeronikaK
    Janna84 skrev 2014-11-09 20:55:14 följande:

Jag är ganska säker på att jag kommer hamna i klimakteriet innan 40 men jag hoppas också att jag har några år kvar! Jag fick dock mens som 10-åring och har större delen av mitt liv haft 21-dagarscykler, numera är cykeln oftast 25-26 dagar men den har blivit mycket mer oregelbunden de senaste åren. Jag kommer ihåg när min mamma började störtblöda och kom hem med blodiga byxor och nu är det jag som har det problemet (största tampongen + nattbinda räcker inte ens i en timme ...). Men jag tänker som sagt inte ta ut något i förskott, jag känner dock att jag vill ha svar på mina funderingar. Jag har tagit upp blödningsproblemet med min barnmorska men hon sade bara att jag ska ta cyklo F.

Oj, sånt där gör mig lite skraj. Jag är ju 38. :/

Det är bara att hoppas då att du inte fäller i din mammas fotspår. Det är ju inte alls säkert. Och så länge man har äl så borde det väl vara okej?

Sådant gör en ödmjuk. Det är verkligen bra att komma ihåg att det inte finns några garantier för att det blir något barn.
Svar på tråden Pratsjuk 35+ försöker få en trea