Inlägg från: VeronikaK |Visa alla inlägg
  • VeronikaK

Pratsjuk 35+ försöker få en trea

Jag är ju inte så ofta här och skriver, men jag följer er.

Fick mens strax innan jul, och måste åka bort i veckoslutet, ungefär när jag antar att  det är dags för äl. Så jag räknar inte med att det blir något på ett bra tag. 

För min del gör det inget med gravida i tråden. Vi har ju inte försökt så länge, så ingen större stress för det. Å andra sidan känner jag viss stress över att jag har åldern emot mig.

Nya tag under 2015!  :D Gott nytt år på er!

• VeronikaK

Janna84: Vad jobbigt med blödningarna, men det behöver ju inte innebära ngt negativt. Kan du inte bli undersökt innan de två veckorna pga det? Ryggvärk kan ju dock lika gärna vara graviditetskänningar.

Mammave: Jag är 38 år, och fyller 39 om några månader. Vi har försökt ungefär lika länge som ni, det är väl femte "försöket" nu tror jag. Men min man vill att vi ska försöka leva på som vanligt och inte schemalägga sexet. Har mer och mer börjat inse att det inte är så lätt. Har inte skrivit in mig på BIM-listor och sånt, jag stressar lätt upp mig och får för mig att jag är med i en tävling och så. :D

Skulle behöva leva sundare, fattar inte varför jag inte får eld i baken nu när vi försöker få barn. Men kanske för att jag inte riktigt tror på att jag ska bli gravid. Jag är normalviktig och så men behöver träna och dessutom äta bättre. Försöker ni andra att skärpa till er med kost och motion eller ni kanske är duktiga även i vanliga fall? ;)

• VeronikaK

Janna84: Blir lite nyfiken: Vet du säkert att ni missade äl (dvs gjorde du äl-test)? Jag trodde inte att det var möjligt att bli gravid annat än på äl-dagarna?! Eller menar du att ni missade just den dagen du tror/vet att du hade äl?

Jag prövade äl-test en månad men det visade fel, så jag litar inte på dem. Det var ett digitalt test dessutom, så det var ingen feltolkning,

• VeronikaK
    Iskristall skrev 2015-01-02 15:08:33 följande:

Jag skulle också behöva få lite eld i baken och leva lite nyttigare och bättre. Är också normalviktig men äter alldrles för mycket skräp. Rör dock på mig en del i jobbet men känner att det inte riktigt är tillräckligt. Har tänkt att nu med början på det nya året försöka göra nån förändring...får se hur det går med det haha men vill banne mig bli gravid nu under 2015!

Samma här. Ålskar sötsaker och är en riktig godisråtta. I julhelgen har jag småätit hela tiden och känner själv att nu måste det blir ändring. Helst skulle jag vilja gå ner några kilo för att bli av med  dallrat runt magen.  Det skadar nog inte att hjälpa kroppen lite om man vill bli med barn.
  • VeronikaK
    Janna84 skrev 2015-01-03 15:34:43 följande:

Mina förhoppningar steg i morse när jag testade med ett digitalt test med veckoindikator. Jag ska vara i v 4+1 nu och fick gravid 2-3 veckor Precis vad jag ville se! Jag börjar så smått tro på den här graviditeten medan maken meddelat att han inte tänker tro något förrän han får se ett hjärta slå.

Underbart! Det mesta pekar väl ändå i rätt riktning då!
  • VeronikaK

Skönt att slänga ut julen! Som att börja på ny kvist.

Har ätit en massa skit under julhelgen och ska nu försöka äta lite bättre och komma igång med träning. Skulle det bli bebis framöver så skadar det ju inte att vara lite i form. Särskilt inte i min aktningsvärda ålder (av snart 39). :)

Vet inte om vi prickat in äl eller inte denna månad, och vid det här laget har den antagligen varit. Bara att vänta och se. Men jag skulle bli förvånad om det blev ngt den här månaden.

• VeronikaK

Minxy: Man kanske kan spara de fina adventsljusstakarna och stjärnorna och bara städa bort tomtar och anar krafs? :)

• VeronikaK
    malbjo skrev 2015-01-07 21:58:44 följande:

Idag vågade jag testa och fick gravid 2-3:). Vågar dock inte tro på det och är livrädd att det ska sluta som förra gången med missfall. Försöker tänka glada tankar o hoppas att det hjälper.

Enligt gravidappen är jag 4+5 så i mitten på seotember ska det vara dags om allt vill sig väl.

Håller tummarna för er andra också hjälpte tydligen att bara påbörja utredning:)

Grattis! En trevlig start på det nya året. 
  • VeronikaK

Intressant att läsa om de olika råd och behandlingar ni föreslås. Får intrycket av att man själv nästan måste vara expert om man ska få bra hjälp. Samt ha en portion tur.

Jag har lite åldersnoja måste jag säga. Därför tänkte jag ställa en ofin fråga och kolla med er hur gamla ni är och hur ni tänker kring det (frivilligt att svara förstås :D) Jag utgår från att de flesta i tråden är 35 år eller äldre (men tanke på namnet på tråden).

Jag är ju själv 38 år och fyller 39 om några månader. 

• VeronikaK
    malbjo skrev 2015-01-09 11:54:17 följande:

VeronikaK: Jag är 37 blir 38 i juni har själv åldersnoja. Innan jag plussade så var det för att jag förgammal o ofertil nu är det för att jag kommer vara lastgammal mamma (jämför.med.mina andra barn som nu är 12 o snart 16, då var jag ju skitung) Sedan har jag även haft lite åldersnoja för att min dotter snart är 16 o kommer vara så mycket äldre än sitt syskon. Men det löser sig men visst har säkert stressen på att jag är så "gammal" kännts lite extra. Var inte alls lika nojig och funderade o oroade mig inte alls lika mycket de andra två gångerna man var väl ung o oförstörd:)

Tack för alla grattis o visst är det en fantastisk början på det nya året:)

Ja, det finns ju för- och nackdelar med allt. En fördel med äldre barn är ju att de är lite mer självgående. Tror inte att jag hade orkat med tre barn tätt. Mina är 6 och 9.

När det gäller risker för komplikationer är jag mindre nojjig nu än tidigare. Programmet kropp och själ hade ett avsnitt om just äldre mammor som gick ut på att riskerna tidigare överdrivits om just mammornas ålder udner graviditet. Det finns faktiskt också forskning som visar att barn till äldre mammor får dte bättre än andra barn. Rekommenderar progtammet starkt, särskilt för er som är gravida,  det är väldigt stärkande. Kan enkelt hittas på www.sr.se

Min åldersnoja är nog mer knuten till mig som person. Orkar man med den extrema sömnbristen? Mina äldre barn har sovit som krattor som bebisar, tyvärr.
Svar på tråden Pratsjuk 35+ försöker få en trea