-
En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
-
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
-
Mitt enda tips är att ringa till sin bm och be att få komma in och lyssna på hjärtljuden. Det lugnade mig med dottern och då hade vi ändå fått se henne på kub i vecka 13.Josephine92 skrev 2014-10-04 16:04:05 följande:
Jag har läst alldeles för mycket på nätet om mf och ma som inte märkts och har inte ul förän i november. Hur lugnar man dessa nerver? Jag kände hur jag verkligen andades ut när v 12 var passerad, sen dumma mig gick jag in och läste och hittade alldeles för mycket som jag helst skulle göra oläst.. Är nu i v 14, så de värsta symptomen som illamående och tröttheten har ju lagt sig. Någon som känner igen sig men har något knep för att hålla lugnet?
-
Vi gjorde ett privat ul, var jätteskönt att få se att det var något där.Josephine92 skrev 2014-10-04 16:04:05 följande:
Jag har läst alldeles för mycket på nätet om mf och ma som inte märkts och har inte ul förän i november. Hur lugnar man dessa nerver? Jag kände hur jag verkligen andades ut när v 12 var passerad, sen dumma mig gick jag in och läste och hittade alldeles för mycket som jag helst skulle göra oläst.. Är nu i v 14, så de värsta symptomen som illamående och tröttheten har ju lagt sig. Någon som känner igen sig men har något knep för att hålla lugnet?
-
Var ute på en promenad och då blev min värk i ryggslutet värre igen. Det känns vid svanskotan vid vänster skinka och när jag t ex reser mig upp eller byter tyngdpunkt från ena benet till det andra så är det som en kniv som sätts in där. Jag har tre teorier; antingen är det foglossning eller också är det ischias alternativt falsk ischias. Någon av er som haft något av detta som känner igen det? Jag har inte ont framtill långt ned utan endast på denna punkt. Gör ont t ex när jag tar långa kliv också.
-
Förra graviditeten hade ja falsk ischias, och de var just då jag belastade det benet, satt i skinkan och strålade ner i ena benet!Sommarsnö skrev 2014-10-04 18:40:34 följande:
Var ute på en promenad och då blev min värk i ryggslutet värre igen. Det känns vid svanskotan vid vänster skinka och när jag t ex reser mig upp eller byter tyngdpunkt från ena benet till det andra så är det som en kniv som sätts in där. Jag har tre teorier; antingen är det foglossning eller också är det ischias alternativt falsk ischias. Någon av er som haft något av detta som känner igen det? Jag har inte ont framtill långt ned utan endast på denna punkt. Gör ont t ex när jag tar långa kliv också.
Nu har jag foglossning och det värker Som en "blöja", ryggslut båda skinkorna, ljumskar, höfter och fram! Även nu han de hugga till i skinkan men denna konstanta värker hade ja inte med sonen!
Men kan nog variera från person till person! -
Jag har oxå bokat en privat ul när ja har gått över 12Josephine92 skrev 2014-10-04 16:04:05 följande:
Fulla v så gör det! Lätt värt det! -
Jag tror att du har hamnat i de så kallade spökveckorna. Läskigt att man känner sig precis som vanligt! Magen kanske till och med försvinner (uppblåstheten lägger sej) Man känner sig piggare & har mer energi, illamåendet kanske har försvunnit osv... Man bara väääntar på att få känna någon bekräftelse att det finns något där, en spark, bubbel eller sprattel. Minsta lilla tarmrörelse gör en fundersam! Det är hemskt! Sååå lång väntan på ultraljudet, där man får se din lill*. Men plötsligt när man vaknar en dag har man en kalaskula man inte kan sluta klappa på och prata medJosephine92 skrev 2014-10-04 16:04:05 följande:
-
Precis så får jag av min foglossning. Hade samma sist och var hos sjukgymnasten som bekräftade att det var foglossning. Jag får sådan stark smärta när jag tynger på ena benet om jag har gått mycket under dagen. Det känns verkligen som en kniv skär in.Sommarsnö skrev 2014-10-04 18:40:34 följande:
-
Jag har ont på på båda sidorna bak men mer på ena där det också kan göra så ont att jag inte kan stödja på benet. jag antar det beror på att jag är lite ojämn i höfterna.Solkatten skrev 2014-10-04 20:19:58 följande:Precis så får jag av min foglossning. Hade samma sist och var hos sjukgymnasten som bekräftade att det var foglossning. Jag får sådan stark smärta när jag tynger på ena benet om jag har gått mycket under dagen. Det känns verkligen som en kniv skär in.
-
Är det någon av er som har köpt en bola/gravidpingla? Jag har en sen några veckor tillbaka men har inte använt den än. När kan man börja använda den tycker ni?
Jag har läst att i v12 så börjar den lilla att uppfatta ljud. Så man kanske kan börja med den utan att det ska kännas dumt på något vis?
(Jag är i vecka 12 nu) -
Jag har tänkt köpa en eller önska mig i julklapp. Jag har förstått det som att bebisen kan "höra" genom receptorer i huden från ca v. 12. Dvs att den kan känna ljuden som är runt omkring den i magen. T.ex. mammans röst som fortplantas i magen och ljudet från tarmarna. Öronen är inte tillräcklig utvecklade förrän i ca v. 24, då bebisen kan höra ljud utifrån magen. Det är vad jag lyckats läsa mig till i böcker och på nätet i alla fall.Kiickson skrev 2014-10-04 21:31:16 följande:
Är det någon av er som har köpt en bola/gravidpingla? Jag har en sen några veckor tillbaka men har inte använt den än. När kan man börja använda den tycker ni?
Jag har läst att i v12 så börjar den lilla att uppfatta ljud. Så man kanske kan börja med den utan att det ska kännas dumt på något vis?
(Jag är i vecka 12 nu)
Bolorna är ju så himla fina så kör på och börja bära den nu eftersom du har en tycker jag!