-
En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
-
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
-
Jag har också köpt en bola men tänkte vänta till efter rul då det nog också blir lite mer officiellt :)
-
Är det som ett klockspel fast runt halsen? Vad fyller den för funktion?Kiickson skrev 2014-10-04 21:31:16 följande:
Är det någon av er som har köpt en bola/gravidpingla? Jag har en sen några veckor tillbaka men har inte använt den än. När kan man börja använda den tycker ni?
Jag har läst att i v12 så börjar den lilla att uppfatta ljud. Så man kanske kan börja med den utan att det ska kännas dumt på något vis?
(Jag är i vecka 12 nu)
-
Låter som en kombo av foglossning och falsk ischias. Så länge smärtan inte strålar nedanför knät så är det falsk ischias. Jag hade det under graviditeten med dottern. Det blir bättre av massage samt stretch och ökat blodflöde genom sätesmuskeln.Sommarsnö skrev 2014-10-04 18:40:34 följande:
Var ute på en promenad och då blev min värk i ryggslutet värre igen. Det känns vid svanskotan vid vänster skinka och när jag t ex reser mig upp eller byter tyngdpunkt från ena benet till det andra så är det som en kniv som sätts in där. Jag har tre teorier; antingen är det foglossning eller också är det ischias alternativt falsk ischias. Någon av er som haft något av detta som känner igen det? Jag har inte ont framtill långt ned utan endast på denna punkt. Gör ont t ex när jag tar långa kliv också.
-
Ett tips till alla er som är rädda att allt inte är ok med bebis. För att slippa ringa BM och gyn för att kolla hjärtljud och göra UL. Jag var inne på teknik magasinet för en v sen och köpte en egen hjärtljudsmonitor av märket Caremaxx!! Den är verkligen helt fantastisk! Har kunnat lyssna på lilla bebis i en vecka precis när jag vill för endast 399:- Prova den tjejer!! Den är sååå värd pengarna! (funkar från v 12)
-
Ja det är ett halssmycke som har en liten pingla i. Även kallad för Änglasmycke, Änglaklocka & Änglapingla. När man sedan rör sig avger den ett pinglande ljud och detta ljud känner bebisen sedan igen efter födseln och känner sig trygg med. Pinglans ljud hjälper även barnets skyddsängel att hitta detBell13 skrev 2014-10-05 10:12:58 följande:
Är det som ett klockspel fast runt halsen? Vad fyller den för funktion?
-
Om man vill jobba med sin oro och försöka att minska den på längre sikt så tror jag inte att det är bra med sådana kontrollgrejer. Ju mer man kontrollerar ju svårare blir det att bli av med sin oro. Man blir lugn en kortare stund men sedan kan det bli så att man måste kolla oftare och oftare. Det är som när man är osäker på om man stängt av plattan hemma; då ska man inte gå in och kolla det egentligen om man är den oroliga typen. Det bygger bara på oron på sikt. Men jag förstår verkligen om man är orolig och vill köpa en sådan och det kan ju vara mysigt att höra hjärtljuden också.hfriborg skrev 2014-10-05 10:46:37 följande:
Ett tips till alla er som är rädda att allt inte är ok med bebis. För att slippa ringa BM och gyn för att kolla hjärtljud och göra UL. Jag var inne på teknik magasinet för en v sen och köpte en egen hjärtljudsmonitor av märket Caremaxx!! Den är verkligen helt fantastisk! Har kunnat lyssna på lilla bebis i en vecka precis när jag vill för endast 399:- Prova den tjejer!! Den är sååå värd pengarna! (funkar från v 12)
-
Så tänker jag också. Sedan så är det inte bra att lyssna för mycket med en sådan apparat då den alstrar värme och kan ge eventuella skador på fostret. Därför ska man endast lyssna på fosterljud, göra ultraljud hos barnmorska.Sommarsnö skrev 2014-10-05 12:05:24 följande:
Om man vill jobba med sin oro och försöka att minska den på längre sikt så tror jag inte att det är bra med sådana kontrollgrejer. Ju mer man kontrollerar ju svårare blir det att bli av med sin oro. Man blir lugn en kortare stund men sedan kan det bli så att man måste kolla oftare och oftare. Det är som när man är osäker på om man stängt av plattan hemma; då ska man inte gå in och kolla det egentligen om man är den oroliga typen. Det bygger bara på oron på sikt. Men jag förstår verkligen om man är orolig och vill köpa en sådan och det kan ju vara mysigt att höra hjärtljuden också.
-
Jag tänkte köpa nån sån grej under förra graviditeten men läste på en del innan och minns nu också att jag inte köpte den just för att det inte var jättebra att använda en sån för ofta :-/BigMami skrev 2014-10-05 12:09:36 följande:Så tänker jag också. Sedan så är det inte bra att lyssna för mycket med en sådan apparat då den alstrar värme och kan ge eventuella skador på fostret. Därför ska man endast lyssna på fosterljud, göra ultraljud hos barnmorska.
-
pecis samma här. jag har läst på tok för mycket på nätet. jag är så jäkla nojig att något ska vara fel så minsta lilla jag känner så googlar jag o blir ännu mer orolig :PJosephine92 skrev 2014-10-04 16:04:05 följande:
Jag har läst alldeles för mycket på nätet om mf och ma som inte märkts och har inte ul förän i november. Hur lugnar man dessa nerver? Jag kände hur jag verkligen andades ut när v 12 var passerad, sen dumma mig gick jag in och läste och hittade alldeles för mycket som jag helst skulle göra oläst.. Är nu i v 14, så de värsta symptomen som illamående och tröttheten har ju lagt sig. Någon som känner igen sig men har något knep för att hålla lugnet?
har egentligen inga tips o komma med men jag försöker iaf att tänka positivt och hålla mig lugn o tänka det som händer de händer. jag ska på första ultraljudet om två veckor och det känns som en eeeeevighet dit. -
En doppler ger ifrån sig ofarliga ljudvågor som detekterar ändringen i det ofödda barnets blodomlopp. ändringen konverteras sedan till ljud som hörs ur apparaten. Detta är alltså inte skadligt för barnet!!! Sen behöver man inte sitta med den flera timmar var dag och lyssna.. Jag tänker ta fram den ca 14e dag bara för att det är mysigt att lyssna på bebis. samt att syskonen tycker det är jätte kul att få lyssna på lillebror/lillasyster.