• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • Elbea

Fick hem gravidjeans igår och hjälp vad det är skönt och bekvämt att släppa ut magen... nu får den synas, jag är inte hemlig längre! I vissa kläder, eller naken, ser jag mest tunnformad ut, som att jag lagt på mig några kilon över midjan. Med gravidbyxorna på samlas allt ihop till en liten kula...

v 12 idag!

morgonbild. Betydligt större på kvällen..

• Våtmark
    agirlnamedbill skrev 2014-10-02 14:25:50 följande:
    Vad innebär sen avnavling? Vad har det för koncekvenser för barnet?
    Sen avnavling innebär att man inte har så bråttom med att klippa navelsträngen, man väntar några minuter tills navelsträngen är slapp & blek, då har blodet pulsat klart. Om man har bråttom med att klampa & klippa förlorar barnet upp emot hälften av sitt blod, för det blir kvar i navelsträng & moderkakan, mamman riskerar också att blöda mer. En del barn får fram emot 6-månadersåldern järnbrist, pga att dom blivit av med så mycket blod vid förlossningen. Det finns studier som visar väldiga fördelar med sen avnavling, bara att googla =D Bl.a. hämtar barnet sig mycket fortare efter förlossningen.
    Jag tycker att det är hur logiskt som helst med sen avnavling, varför inte låta barnet få sitt blod? Då är heller inte moderkakan så väldigt blodfylld & även lättare att föda fram.
    Dom flesta köper konceptet rakt av på förlossningen, dom vet väl vad dom gör kan man tycka?! Men vid sen avnavling får dom inte stamcellerna från barnet som dom använder i forskning.
    I vissa fall funkar inte sen avnavling, t.ex om barnet behöver akutvård direkt efter förlossningen.
    Vid min senaste förlossning stod det i min journal, i mitt förlossningsbrev + att både min man & jag påminde dom om att vi ville ha sen avnavling, men det var nära att det inte blev så,, fick ryta åt dom direkt efter förlossningen. Till deras försvar så gick min förlossning i rasande fart så dom glömde sig lite antar jag, men tur att man hade det i bakhuvudet.
  • Våtmark

Vet inte hur jag ska lyckas lägga in magbild, men men, den har vuxit iaf =D
    4e barnet & en helt annan graviditet än dom andra 3..
    Har haft absolut noll matlust från dag 1, extremt illamående framförallt på kvällarna där jag bara legat i fosterställning i soffan & sippat på isvatten & knappt ens orkat vara kontaktbar, men nu har det lättat betydligt!
    Äcklad av den mesta maten, men även det har lätta. Är i v.12 idag! Fick se lilla krabaten sprattla runt på ultraljud för 2 veckor sen.
    Har gått upp 1 kg nu, vid dom andra graviditeterna har vågen stått på +4-5kg vid denna tiden. 
    När jag väntat barn innan har jag varit extremhungrig från början & fnyste åt barnmorskans råd om 1 extra frukt om dagen dom första månaderna, kunde äta som en häst från morgon till kväll! Nu orkar jag knappt äta, får tvinga mig själv & äta smått hela tiden. Någon annan som har det så?

• MariaLs

Vilka fina magar ni alla har...

Jag väntar mitt 4:e 11+5 idag.

Kan inte minnas att jag mått så dåligt men dem andra 3.... Hoppas att de snart vänder.

Tänkte prova lägga in.bild får se om jag lyckas haha

• Fridhaa

Fina magar.

Kul att alla ser så olika ut.

Fler än jag som plågas med att hela tiden gå och kissa.

Måste veta att det finns en toalett i närheten.

• JhjärtaK
    Fridhaa skrev 2014-10-03 19:27:58 följande:

Fina magar.

Jag är nödig mest hela tiden tycker jag men känner så väl igen detta från graviditeten med dottern så vet att det är helt normalt (om än störande!)
  • JhjärtaK

Idag fick jag ny kallelse till RUL på specMVC! Samma dag men en annan tid. Fick även kallelse till vårt första UL på specMVC som blir den 16 oktober så bara knappt två veckor kvar, längtar!!

• MariaLs
    Fridhaa skrev 2014-10-03 19:27:58 följande:

Fina magar.

Jag har precis så....känner sig väldigt låst ibland med vad man kan göra haha hoppas de blir bättre snart
  • agirlnamedbill
    Våtmark skrev 2014-10-03 19:01:13 följande:

Vet inte hur jag ska lyckas lägga in magbild, men men, den har vuxit iaf =D
    4e barnet & en helt annan graviditet än dom andra 3..
    Har haft absolut noll matlust från dag 1, extremt illamående framförallt på kvällarna där jag bara legat i fosterställning i soffan & sippat på isvatten & knappt ens orkat vara kontaktbar, men nu har det lättat betydligt!
    Äcklad av den mesta maten, men även det har lätta. Är i v.12 idag! Fick se lilla krabaten sprattla runt på ultraljud för 2 veckor sen.
    Har gått upp 1 kg nu, vid dom andra graviditeterna har vågen stått på +4-5kg vid denna tiden. 
    När jag väntat barn innan har jag varit extremhungrig från början & fnyste åt barnmorskans råd om 1 extra frukt om dagen dom första månaderna, kunde äta som en häst från morgon till kväll! Nu orkar jag knappt äta, får tvinga mig själv & äta smått hela tiden. Någon annan som har det så?

Jaha.. Men då låter det ju jättedumt att dom klipper bort navelsträngen tidigt om det inte är akutfall alltså..

Jag får knappt heller i mig mat.. Vanligtvis kan jag äta hur mycket som helst men inte nu, blir proppmätt på bara en macka på morgonen och blir inte hungrig på hela dagen så tvingar i mig något hela tiden.. Har inte gått upp något denna graviditeten kan ev ha gått ner lite.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)