• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • agirlnamedbill
    naughtyn skrev 2014-10-11 16:58:37 följande:

Här hemma har jag ingen aning om hur vi någonsin ska lyckas komma överens om ett namn till barnet... Min sambo är totalt anti mot alla namn jag säger och kommer inte med några egna förslag.

Fram till igår hade vi i alla fall lyckats komma fram till två tjejnamn som vi båda gillade men när jag tog upp dem på tal den här gången så ratade han dem helt. Mission impossible!!

Jag har i alla fall fastnat helt för Miranda ifall det blir en tjej.

Bra namn! Både jag och dottern heter det i andra namn ^^
  • silverfirren
    LillaSandy skrev 2014-10-11 16:22:20 följande:

Jag äter gravidmultivitaminer från apoteket, niferex järntabletter och omega 3. Idag tror jag att jag för första gången kunde känna kanten på livmodern :) såg även idag att jag fått en mörk rand från naveln o neråt, men den är väldigt svag än så länge iaf. Sen var jag på tidig glukosbelastning igår och det gick bara bra :) inte alls så jobbigt som jag läst att det varit för några andra. Någon anna som gjort tidig glukosbelastning? visst får alla göra de senare i graviditet? Och så har jag fått svårt för att äta potatis i de flesta former. Är det vanligt att man får svårt att äta vissa saker?

Jag har gjort glukosbelastning v 13+0 men strålande resultat. Fick göra de pga högt BMI. Vissa län får alla göra de senare runt v 25-30 men vanligast är att de bara görs vid misstanke om diabetes :)
  • Hanna 681
    elouiseh skrev 2014-10-11 16:05:03 följande:

Tips till alla med järnbrist och även andra trötta :) köp raw baobab från Renée Voltaire. Blanda en tsk i ett glas vatten en gång om dagen, gör susen och man slipper dessa tabletter :)

Hur smakar det? Är lite känslig nu under graviditeten
  • Hanna 681
    elouiseh skrev 2014-10-11 16:05:03 följande:

Tips till alla med järnbrist och även andra trötta :) köp raw baobab från Renée Voltaire. Blanda en tsk i ett glas vatten en gång om dagen, gör susen och man slipper dessa tabletter :)

Är också lite tveksam om detta kan tillgodose mitt järnbehov, tidigare graviditeter har jag behövt 200mg extra järntillskott. Är vegetarian så behöver lite mer. Exempelvis blutsaft innehåller inte tillräckligt med järn.
  • Jhalie
    Sommarsnö skrev 2014-10-11 16:38:22 följande:

Någon som varit med om tvålsmak i munnen när ni varit gravida? Tog precis en tugga av en macka med kaviar och det smakade parfymerad tvål - superäckligt. Trodde någon tagit i limpan med intvålade händer eller något men isåfall måste det vara någon i paketeringsprocessen för det är inte min sambo. Jag slängde mackan och gjorde två nya på knäckebröd och det smakar fortfarande tvål så att jag knappt kan äta. Superkonstigt.

Haha inte just tvålsmak av bröd kanske men en massa konstiga saker.

Godiset smakar inte som det brukar alls. Vissa saker går inte att äta alls pga konstig bismak...

Minns när jag väntade tvåan så tyckte jag typ att allt smakade kartong
  • Elbea
    JhjärtaK skrev 2014-10-11 07:35:38 följande:

Välkommen! När jag var gravid första gången så fick jag också foglossning redan i vecka 14 som du. Mina tips är att inte gå alltför långa promenader, inte sitta med benen i kors eller i skräddarställning (tänk att knäna skall vara ihop), undvika trappor.

Min foglossning försvann nästan efter några veckor för att sedan komma tillbaka med besked i vecka 30 ungefär.

Denna gång kände jag av den redan i vecka 8! Men den har nästan försvunnit helt och jag är nu i vecka 16.

Har känt av foglossningen i ett par veckor nu (v 13). Gör ont när jag gått lite men det är okej. Har haft ont tidigare graviditeter också men inte extremt. Blir bättre av vila så jag "nollställs" liksom under natten.

Ang namn så funderar jag förstås men har inga klara favoriter än. Vi ska ta reda på könet, sen blir det lite mer konkret att prata namn. Med min äldsta hade jag ett namn som jag alltid velat ha på en flicka och så blev det. Med tvåan var vi rätt säkra på ett namn men sen kom jag på ett annat under graviditeten och det blev det istället. Gillar ovanliga namn men ändå att de ska finnas sen innan om ni fattar vad jag menar... Jag har själv ett sånt namn (Beata). Och så ska de ju passa ihop någorlunda. mina flickor heter Teodora och Eloise.
  • DiplomatiskaJag
    agirlnamedbill skrev 2014-10-11 16:38:00 följande:

Nej alla får inte göra det, bara om man har högt blodsocker hos BM och är i risk för att få graviditetsdiabetes. Jag pratade med min bm att jag hade högt blodsocker förra graviditeten så hon kollade i mina filer och såg att jag haft 9,5 och man är i risk för diabetes vid 9. Så jag borde ha fått gjort glukosbelastning förra graviditeten men min bm då sket i det, så jag har tur att jag inte fick nån diabetes!

Jag fick göra glukosbelastning när jag var gravid med sonen. Då sa BM att högt bmi ihop med högt blodsocker, då vill de göra glukosbelastning. Men mitt blodsocker låg på 7,5 på inskrivningen och hon tyckte det var alldeles för högt. På labbet skaka de på huvet och sa att 7,5 är ingen anledning att skicka iväg på glukosbelastning. Så det beror nog på vilken bm man får.

Min bm ville skicka mig till dietist och jag vägrade. Jag tror hon därför tog sockervärdet 7,5 allvarligare än det är.

Trivdes inte så bra med min bm. Nu har jag en som är suverän :)

Min syster hade sockervärde på över 9 i slutet och hon slapp glukosbelastningen. Hon hade ätit på donken och en stor glass innan besöket så det fanns en naturlig förklaring. Men hon fick gå tillbaka på öppen mottagning dagen efter för att lämna nytt värde och då var det normalt.

Så som sagt, beror nog mycket på vilken bm man har.
  • agirlnamedbill
    DiplomatiskaJag skrev 2014-10-12 07:43:20 följande:
    Jag fick göra glukosbelastning när jag var gravid med sonen. Då sa BM att högt bmi ihop med högt blodsocker, då vill de göra glukosbelastning. Men mitt blodsocker låg på 7,5 på inskrivningen och hon tyckte det var alldeles för högt. På labbet skaka de på huvet och sa att 7,5 är ingen anledning att skicka iväg på glukosbelastning. Så det beror nog på vilken bm man får.

Min bm ville skicka mig till dietist och jag vägrade. Jag tror hon därför tog sockervärdet 7,5 allvarligare än det är.

Trivdes inte så bra med min bm. Nu har jag en som är suverän :)

Min syster hade sockervärde på över 9 i slutet och hon slapp glukosbelastningen. Hon hade ätit på donken och en stor glass innan besöket så det fanns en naturlig förklaring. Men hon fick gå tillbaka på öppen mottagning dagen efter för att lämna nytt värde och då var det normalt.

Så som sagt, beror nog mycket på vilken bm man har.
    Står att ett blodsocker är högt om det är över 6 på fastande och över 8,7 efter måltid. Och min nuvarande BM sa att 9,5 ska man verkligen inte ha även om min frukost den dagen var flingor med socker
  • Mars12

V15 idag, tjoho :)

Vet inte om jag frågat men hur många har tänkt ta reda på kön? Vi kommer göra det denna gång, gjorde det inte med dottern :)

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)