• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Patricia Helena
    BjörkW skrev 2014-11-17 18:39:52 följande:

När våran son var 6 v vägse han 4 kg och då gått upp 1 kg sen vi kom hem från bb. Vi har det väldigt bra än. Har haft ett och annat vredes utbrott men inget ihållande. Pappa duger lika bra som mamma. Idag har jag bakat bröd som alla sa att man inte hinner och orkar med småbarn. Har tillomed kommit igång med hästarna, sonen är så nöjd med att hänga med!

Vi är sjukt bortskämda med både skratt och sömn! Kanske hör till ovanligheten?

Vi är nog också bortskämda här :) sedan Nico föddes har han sovit hela natten, bara vaknat ätit somnat om. På dagarna ler han konstant och är sällan gnällig så vi har det bra här.

Idag ska vi på 2 mån kontroll. Ska bli spännande och se vad han väger nu ;) sist för 3 veckor sedan vägde han 3880g
  • Kroken

Jag tänkte skriva igår att jag var rätt nöjd över att vår lilla fröken sovit bra några nätter. Somnat vid 21-22 ungefär, vaknat 01 och 05 för mat och sen vaknat för dagen vid 07.30-08 ungefär. Dessutom har det gått bra att lägga henne bredvid mig i sängen nu några nätter. Men bara för att jag ens tänkte tanken igår så höll hon igång till strax efter midnatt igår. Provade sen att lägga henne bredvid mig men efter tredje försöket gav jag upp. Så hon har sovit på mig i natt. Iof så sov hon bra där Vaknade vid 03 och 06.30 för mat och sen sov vi vidare till 09.30. Dagen blir så kort när hon får såna här ryck, lagom vi gått upp och gjort alla bestyr så är det lunch och sen börjar syskonen komma hem.

Längtar efter att hon ska få ordentliga fasta rutiner!

• linnéa001

Min tjej var i fredags 58 cm lång och vägde 4,75 kg. I söndags blev hon nio veckor. De flesta härinne verkar ju vara ungefär samma storlek så det känns bra. Min tjej låg lite under medel när hon föddes men har klättrat upp till medelkurvan. Jag bara älskar hennes små knubbiga lår och kan kolla hur länge som helst när hon ligger och sprattlar på skötbädden. Jag kallar henne min lilla gris och min lilla sumobrottare. 

Hade två riktigt dåliga nätter i helgen, men fick i gengäld sova mellan 22 och 5 natten till idag. Så skönt.

Ni som ger ersättning, hur mycket, på ett ungefär, äter era barn varje måltid och hur ofta? Om man skulle ge utpumpad mjölk, går det åt mer då tror ni? Jag ska vara borta en kväll nästa vecka och en halv dag + kväll i december så jag försöker räkna ut hur mycket jag måste ha utpumpat så att mannen och lilltjejen klarar sig.

• Bebislängt

Det är jätteolika. Vår äter mellan 60-160 vid sina måltider. Men oftast äter han varannan eller var tredje timme. Förutom på nätterna då han äter mer sällan.

• Dasha

vi har det också bra. sonen somnar vid 23.00 ock vaknar vid 08.00. ibland äter lite vid 4.00 utan att nån av oss riktigt vaknar (vi samsover).

på dagarna är han mest pigg och nöjd Hjärta
    pratar massor, ler mycket Hjärta

• Mrs West

Vår kille har oxå börjat med lite ljud, väldigt gulligt. Dock tycker jag inte att han ler så värst mycket. Kanske 3ggr per dag, hur många leenden får ni ungefär? Min son är 7 veckor idag.

• BjörkW
    linnéa001 skrev 2014-11-18 12:20:46 följande:

Min tjej var i fredags 58 cm lång och vägde 4,75 kg. I söndags blev hon nio veckor. De flesta härinne verkar ju vara ungefär samma storlek så det känns bra. Min tjej låg lite under medel när hon föddes men har klättrat upp till medelkurvan. Jag bara älskar hennes små knubbiga lår och kan kolla hur länge som helst när hon ligger och sprattlar på skötbädden. Jag kallar henne min lilla gris och min lilla sumobrottare. 

Hade två riktigt dåliga nätter i helgen, men fick i gengäld sova mellan 22 och 5 natten till idag. Så skönt.

Ni som ger ersättning, hur mycket, på ett ungefär, äter era barn varje måltid och hur ofta? Om man skulle ge utpumpad mjölk, går det åt mer då tror ni? Jag ska vara borta en kväll nästa vecka och en halv dag + kväll i december så jag försöker räkna ut hur mycket jag måste ha utpumpat så att mannen och lilltjejen klarar sig.

När jag ska iväg och pumpar ut så räknar jag med 150 ml/mål. Då har dom haft så lillen garanterat blivit mätt :)
  • Bebislängt
    Mrs West skrev 2014-11-18 16:38:45 följande:

Vår kille har oxå börjat med lite ljud, väldigt gulligt. Dock tycker jag inte att han ler så värst mycket. Kanske 3ggr per dag, hur många leenden får ni ungefär? Min son är 7 veckor idag.

Vår ler också ungefär tre, fyra tillfällen per dag men då kan han hålla på uppemot en halvtimme varje gång. Och varierar med ljud. Men vissa dagar ler han knappt nåt alls.
  • mirakelmamma
    Kroken skrev 2014-11-18 11:32:54 följande:

Jag tänkte skriva igår att jag var rätt nöjd över att vår lilla fröken sovit bra några nätter. Somnat vid 21-22 ungefär, vaknat 01 och 05 för mat och sen vaknat för dagen vid 07.30-08 ungefär. Dessutom har det gått bra att lägga henne bredvid mig i sängen nu några nätter. Men bara för att jag ens tänkte tanken igår så höll hon igång till strax efter midnatt igår. Provade sen att lägga henne bredvid mig men efter tredje försöket gav jag upp. Så hon har sovit på mig i natt. Iof så sov hon bra där Vaknade vid 03 och 06.30 för mat och sen sov vi vidare till 09.30. Dagen blir så kort när hon får såna här ryck, lagom vi gått upp och gjort alla bestyr så är det lunch och sen börjar syskonen komma hem.

Längtar efter att hon ska få ordentliga fasta rutiner!

Låter ungefär som vår lilla. Har somnat mellan 23-00 och sovit till 05-06, ätit och somnat om och sovit till 08-09. Men i natt "höll hon låda" till kl 01 och då somnade hon vid bröstet medan vi satt i soffan. Sen somnade jag också och vaknade vid tre, då gick jag in och la mig i sängen. Min klocka ringer vid 06 och då är det dax att väcka de stora barnen och skicka dem till skolan. Sen hann jag lägga mig och fick sova till halv nio innan hon ville ha mat igen. Sen satt vi i soffan och då somnade hon på min mage och jag slumrade lite men väcktes av telefonen.
    Längtar också efter rutiner men de brukar inte komma för än efter ca 3 månader.
  • FridaLeja

Jag måste bara fråga om de här med sömn. Först är man super glad att hon sover och sen slår de om till oro konstigt nog. Tills min Wilma var ca 2 månader så vaknade hon 1-2 gånger på natten för mat men från att hon blev ca 2 månader så har hon sovit hela nätter. Börja med att hon sov ca 22:30-06 men sista veckan så sover hon ca 22:30-9. Idag till 9:40 till och med. Helt utan uppvak. Är det normalt? Är helt chockad! Storasyster vaknar ca 7:30-8 så jag får juh verkligen sova men börjar som sagt istället bli orolig nu?! Har nån haft en bebis som också sover så länge?

Svar på tråden septemberbarn 2014