• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Kroken

Nu har vi varit på tremånaderskontroll och Tilde har fått sprutor, en i varje lår. Hon skrek och det gjorde hemskt ont i mammahjärtat. Men hon lugnade sig snabbt och log och pratade lite med sköterskan innan vi gick Hon var nu 62 cm lång och väger 6680 gram. Det är nog grädde i tuttarna här med för nu har hon gått upp ungefär 4 kg prick från födelsevikten. När hon föddes låg hon ett snäpp under medel och nu har hon flyttat upp till ett snäpp över medel, på längden har hon även där hoppat upp från medelkurvan till ett snäpp över.

• septemberfjorton
    linnéa001 skrev 2014-11-25 19:46:29 följande:

Min dotter skriker iofs när jag lägger ner henne, men får hon sin napp så slutar hon och blir hur lugn som helst.

Låter inte så skönt. Funkar det att amma på bara det andra bröstet ett tag? Så att såret får läka. Testat napp för att få bukt med snuttandet?

Jag har bytt sju bajsblöjor idag. Har precis börjat med tygblöjorna som vi köpte, men ska det fortsätta så här så vet jag inte om jag orkar. Hon lägger ett jättelass på morgonen och så några mindre under resten av dagen. Inte så kul.

Jag får nog göra det, och pumpa ut från andra. Napp använder hon, men det duger inte alltid :)

Vi använde tygblöjor i början, men det höll inte eftersom hon bajsade upp till tio gånger om dagen, och det luktade hemskt. Vi tvättade samma dag, med ättika, ibland 90 grader, sköljde alltid ur ordentligt direkt osv. Nu varvar vi tyg och engångs, och det fungerar bra. Hon har engångs när hon inte bajsat på ett tag, och så får hon en tyg när hon just gjort det, för att minimera risken för en bajstygblöja.

Vad använder ni för sort? Tycker själv det är bäst med blöjbyxor som man kan använda flera gånger på en dag, och så vikblöjor under som vi slänger i tvätten på 90 grader vid bajs, annars 60.
  • misa85

Igår fick Sally sina sprutor, det gjorde väldigt ont i mitt hjärta. Sen dess har hon haft hög feber och väldigt ont :( tycker så synd om henne. Sally blir tre månader på söndag och väger nu 5 kg och är 56 cm. Vad hände? Gick direkt från strl 50 till 62 typ!

• linnéa001
    septemberfjorton skrev 2014-11-26 16:08:21 följande:
    Jag får nog göra det, och pumpa ut från andra. Napp använder hon, men det duger inte alltid :)

Vi använde tygblöjor i början, men det höll inte eftersom hon bajsade upp till tio gånger om dagen, och det luktade hemskt. Vi tvättade samma dag, med ättika, ibland 90 grader, sköljde alltid ur ordentligt direkt osv. Nu varvar vi tyg och engångs, och det fungerar bra. Hon har engångs när hon inte bajsat på ett tag, och så får hon en tyg när hon just gjort det, för att minimera risken för en bajstygblöja.

Vad använder ni för sort? Tycker själv det är bäst med blöjbyxor som man kan använda flera gånger på en dag, och så vikblöjor under som vi slänger i tvätten på 90 grader vid bajs, annars 60.
    Vi använder knytblöjor från Disana. Oftast räcker det med att byta bara inlägget så kan man använda själva blöjan flera gånger. Min lilla bajsar typ varannan timme, men då jag ser på henne när det är dags försöker jag ta henne till toan och låta henne bajsa i handfatet (lite ec alltså, även med kissandet). Fast nu har hon bajsat tre gånger på drygt en timme och nio gånger totalt idag (för lite statistik) så jag är rätt trött på att byta. Fast jag hade ju behövt byta engångsblöjor också och har inga problem med dålig lukt (kanske har jag blivit imumn). Jag tar engångsblöjor när jag tröttnat och när vi ska iväg, samt på natten. 
  • Kroken
    misa85 skrev 2014-11-26 18:24:08 följande:

Igår fick Sally sina sprutor, det gjorde väldigt ont i mitt hjärta. Sen dess har hon haft hög feber och väldigt ont :( tycker så synd om henne. Sally blir tre månader på söndag och väger nu 5 kg och är 56 cm. Vad hände? Gick direkt från strl 50 till 62 typ!

Här har vi ingen feber än så länge men hon verkar ha ont och är gnällig Ska ge henne en alvedon och se om det lugnar ner sig lite.

Det där med storleken känner jag ingen Var mamma med Tilde, känns som om hon knappt hade stl. 56 alls. Nu använder hon 62 men en del är lite tajt så vi får nog ta fram påsen med kläder i stl, 68 och kolla igenom.
  • Bebislängt
    linnéa001 skrev 2014-11-26 09:40:09 följande:
    Fungerar det inte att pappan går? Så kan ni byta av varandra. För några veckor sedan var det svårt att få min dotter att somna. Hon åt, somnade, vaknade efter några minuter eller när man la ner henne, skrek, åt, somnade, o.s.v. Fick då tips här att ge flaska och det fungerade. Tror att hon helt enkelt var för trött för att äta, men för hungrig för att somna ordentligt. Kanske är det något liknande med din kille. Kanske är värt att pumpa och ge flaska eller ge ersättning (jag blandar ibland). 

Fungerar det att låta honom göra något annat? Ligga i babygym, sitta i babysitter eller så? Då blir han kanske lite tröttare (endast teori, jag vet absolut inget) och kan somna.
    Pappan fungerar inte till någonting för tillfället, det är bara jag som duger. Så jobbigt. Vi ger ersättning så vi ger ju alltid flaska.

Han gallskriker om jag lägger ner honom någonstans. Hoppas det ger sig snart. På dagarna är han ju världens charmigaste snällaste unge men då är ju mamma istället trött och grinig. Känner mig så elak då :(
  • linnéa001
    Bebislängt skrev 2014-11-26 21:18:45 följande:
    Pappan fungerar inte till någonting för tillfället, det är bara jag som duger. Så jobbigt. Vi ger ersättning så vi ger ju alltid flaska.

Han gallskriker om jag lägger ner honom någonstans. Hoppas det ger sig snart. På dagarna är han ju världens charmigaste snällaste unge men då är ju mamma istället trött och grinig. Känner mig så elak då :(
    Jobbigt. Använder han napp? För mig blev livet så mycket lättare när jag hittade en napp som dottern gillade. Istället för att använda mig som napp så suger hon på sin napp. Lägger jag ner henne och hon blir missnöjd så ger jag henne bara nappen så blir allt bra. Hon kan ligga själv ganska länge bara hon har sin napp. Ser sig omkring och suger för att så småningom somna.

Läste i något inlägg för ganska länge sedan att en pappa tog på sig en av mammans använda tröjor så blev barnet lugnt hos honom. Barnet kände lukten av mamman och så blev allt bra. Vet inte om det fungerar.
    misa85 skrev 2014-11-26 18:24:08 följande:

Kroken skrev 2014-11-26 20:11:41 följande:
    Här har vi ingen feber än så länge men hon verkar ha ont och är gnällig Ska ge henne en alvedon och se om det lugnar ner sig lite.

Det där med storleken känner jag ingen Var mamma med Tilde, känns som om hon knappt hade stl. 56 alls. Nu använder hon 62 men en del är lite tajt så vi får nog ta fram påsen med kläder i stl, 68 och kolla igenom.
    Min flicka blir 11 veckor på söndag och har storlek 62 på överkroppen och 56 i byxor. Hon vägde 4,8 kg i måndags och var drygt 58 cm. Tycker storlekarna varierar så mycket. Kläder från H&M är ganska små medan i alla fall byxor från både Åhléns och KappAhl är rätt stora. De faller i alla fall av min dotter. Fast när jag använder tygblöjor så är det bra med lite större byxor.

• Mrs West

Min kille är snart 2 månader och växer oxå så det knakar. Han har hittills varit lätt att lägga på kvällen. Han somnar själv i sitt nest och ibland får man putta in nappen.

3-4 ggr har han dock varit orolig på kvällen bla igår. Då var han skrikig och verkade ha ont i magen.

Jag har börjat med viktväktarna och skriver därför upp vad jag äter. Åt varmrökt lax igår och likadant senast han var "dålig" så jag utesluter det nu.

Jag märker att min kille kinkar när han ska bajsa eller fisa. Jag brukar sätta honom ganska upprätt då och trycka upp benen så han sitter som man gör på en toalett. Det funkar rätt bra.

Annars är det mera leenden och mycket prat här, skoj!

• Kroken
    linnéa001 skrev 2014-11-27 09:43:32 följande:

Jobbigt. Använder han napp? För mig blev livet så mycket lättare när jag hittade en napp som dottern gillade. Istället för att använda mig som napp så suger hon på sin napp. Lägger jag ner henne och hon blir missnöjd så ger jag henne bara nappen så blir allt bra. Hon kan ligga själv ganska länge bara hon har sin napp. Ser sig omkring och suger för att så småningom somna.

Läste i något inlägg för ganska länge sedan att en pappa tog på sig en av mammans använda tröjor så blev barnet lugnt hos honom. Barnet kände lukten av mamman och så blev allt bra. Vet inte om det fungerar.Min flicka blir 11 veckor på söndag och har storlek 62 på överkroppen och 56 i byxor. Hon vägde 4,8 kg i måndags och var drygt 58 cm. Tycker storlekarna varierar så mycket. Kläder från H&M är ganska små medan i alla fall byxor från både Åhléns och KappAhl är rätt stora. De faller i alla fall av min dotter. Fast när jag använder tygblöjor så är det bra med lite större byxor.

Jag upplever också hm:s kläder som mindre. Kappahl och lindex känns lite större i storleken. När mina större barn var bebisar så upplevde jag inte hm:s kläder som mindre, snarare lite större, så de måste ju ändrat på nåt sätt.
  • Emmask

Intressant att läsa om hur ni delar och planerar inför förskolan. Upplever det svårt att tajma med förskolestart. Antingen börja när hon är 16 månader eller 24. Stort hopp. Trots att vi snålar (3 dagar per vecka) kommer dagarna ta helt slut om vi väntar tills hon är 24 månader. Man vill väl spara lite till somrar och dylikt?

Jag tänker i bland på att jag längtar efter att bli gravid igen. Blir avundsjuk när någon går runt med mage eller meddelar sin graviditet. Jag vill gå på ultraljud, föda barn igen. Det måste vara en rent biologisk längtan för rent rationellt förstår jag ju att det kommer vara mycket jobbigare nästa gång och att det antagligare är jobbigare ju tidigare vi får nästa. Men kroppen längtar. Någon som känner igen sig?

Menar verkligen inte att skapa syskonstress, som jag förstått att många avskyr. Man ska bara få njuta av det nya barn man har. Det är bara det att jag bär på en sån irrationell längtan eller kanske avundsjuka. Först trodde jag det var en del i att jag hade svårt att knyta an till min dotter, men nu känner jag enormt mycket för henne och det har konstigt nog bara spätt på längtan efter att göra om allt fantastiskt.

Kanske kan jag inte skilja på saknad och längtan?

Svar på tråden septemberbarn 2014