• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • replica

Är era barn extremt mycket behov av närhet just nu?

Kan inte lägga ifrån mig sonen för att gå på toaletten ens utan att han blir hysterisk.. Men han är jättego och glad när han är hos pappa eller mig.. Dessutom har han blivit extremt tuttig..Legat mer eller mindre konstant vid bröstet idag.. Är jäkligt glad över att amningen fungerar för det mesta nu i alla fall....

"Practise makes perfect"
  • septemberfjorton
    replica skrev 2014-11-24 22:28:50 följande:

Är era barn extremt mycket behov av närhet just nu?

Kan inte lägga ifrån mig sonen för att gå på toaletten ens utan att han blir hysterisk.. Men han är jättego och glad när han är hos pappa eller mig.. Dessutom har han blivit extremt tuttig..Legat mer eller mindre konstant vid bröstet idag.. Är jäkligt glad över att amningen fungerar för det mesta nu i alla fall....

Min bebis somnar knappt någon annanstans än i knät/vid bröstet. Vet inte om det beror på hennes envisa snuttande, eller om det bara är min torra hy, men har fått en jobbig torrfläck på vårtgården som bara kliar och kliar och vätskar.. Otroligt irriterande. Känns som jag bara blir sjuk sen sambon började jobba(problem med ögonen, eksem lite här och var, en inflammerad tumled, förkyld osv).

Har dessutom bara gått ner fyra kilo sen hon föddes, vilket är ganska konstigt eftersom jag ändå rör mig mer, om än ganska lite pga är så allmänpåverkad av allergi/medicin/sjukdom, och inte äter mer än innan. Detta hade inte stört mig egentligen om det inte var för att allt är så tungt just nu ändå. Nej, jag lever för helgerna då jag får sova utan bebis och bara vila, hehe.
  • BjörkW

Vår son har börjat få lite svårt att somna på dagarna. BM sa att det kunde bero på att hjärnan lärt sig registrera så mycket nu och att dom börjar drömma vilket kan vara lite "läskigt" ibörjan. Han blir två månader på torsdag :)

Jag ska börja jobba 1april är tanken. Då har jag varit borta från jobbet ett år pga sjukskrivningen under graviditeten... Ska bli skönt att komma ifrån lite samtidigt som sambon får se och förstå "min verklighet" mer :)

• Kroken

Vår lilla tjej blir tre månader imorgon. Shit vad tiden går fort! Det ska vi fira med BVC besök inkl. sprutor.

Tilde sover oftast bra på dagarna. Kan ibland sova runt 3-4 timmar i sträck själv i soffan. Däremot går hon inte att lägga ifrån sig på nätterna. Lyckas jag lägga henne bredvid mig vaknar hon efter max en timme, oftast efter 40 min. Så hon sover på mig på nätterna. Men det ger sig med tiden

Jag ska vara hemma till augusti 2016 med Tilde. Jag tar hela föräldraledigheten själv, det passar oss bäst.

• Jensa85

Jag ska vara hemma helt till 1 maj, då ska jag jobba 2 dagar/v o sambon vara hemma då.

Sen tar han över helt 1 juni o är hemma iallafall till sep/okt.

Tänkte skola in på dagis jan-16 så vi får se vem som tar sista tiden.

Vägde o mätte Ludwig igår, 7290g och 62.5 lång - 11 veckor. Undrar om jag har grädde i brösten?! :D

• linnéa001

Lilltjejen är 10 veckor nu. Vägde 4,8 kg och var 59 cm lång igår. Hon var minst av alla som vi träffade på föräldraträffen igår, men inte yngst. Dock var hon enda tjejen och killar är kanske större. Någon som vet? Tror hon ligger på genomsnittskurvan så jag är inte orolig.

Min dotter somnar bra själv, vilket är otroligt skönt. Det enda man måste göra är att stoppa tillbaka nappen ett par gånger, men när hon väl sover riktigt hårt så gör det inget att den faller ut. Hon var grymt snuttig förut och jag tror att hon gärna skulle ligga vid mitt bröst, men flyttar jag henne så gnäller hon inte, om hon inte är trött förstås. Är hon mätt så fungerar det lika bra med nappen. Är så glad att jag hittat en napp som hon gillar.

• linnéa001

Min dotter skriker iofs när jag lägger ner henne, men får hon sin napp så slutar hon och blir hur lugn som helst.

septemberfjorton skrev 2014-11-24 23:48:21 följande:
    Min bebis somnar knappt någon annanstans än i knät/vid bröstet. Vet inte om det beror på hennes envisa snuttande, eller om det bara är min torra hy, men har fått en jobbig torrfläck på vårtgården som bara kliar och kliar och vätskar.. Otroligt irriterande. Känns som jag bara blir sjuk sen sambon började jobba(problem med ögonen, eksem lite här och var, en inflammerad tumled, förkyld osv).

Har dessutom bara gått ner fyra kilo sen hon föddes, vilket är ganska konstigt eftersom jag ändå rör mig mer, om än ganska lite pga är så allmänpåverkad av allergi/medicin/sjukdom, och inte äter mer än innan. Detta hade inte stört mig egentligen om det inte var för att allt är så tungt just nu ändå. Nej, jag lever för helgerna då jag får sova utan bebis och bara vila, hehe.
    Låter inte så skönt. Funkar det att amma på bara det andra bröstet ett tag? Så att såret får läka. Testat napp för att få bukt med snuttandet?

Jag har bytt sju bajsblöjor idag. Har precis börjat med tygblöjorna som vi köpte, men ska det fortsätta så här så vet jag inte om jag orkar. Hon lägger ett jättelass på morgonen och så några mindre under resten av dagen. Inte så kul.
  • Bebislängt

Min bebis vägrar somna annat än i selen på kvällen och så fort jag försöker lägga honom i sängen eller ens bara sätter mig ner vaknar han. Först vid midnatt kan jag få honom att somna utan sele så jag går från åtta till elva med en halvtimmes matpaus. Jag är så trött i ryggen ????

• Brewilma

Jag ska vara hemma dom första nio månaderna och sen ska min man vara hemma dom sista nio månaderna. Efter det tänker vi börja skola in henne på förskolan.

Septemberfjorton: Jag har alltid pumpat om och gett i flaska när jag har haft ont. För mig har det blivit bättre efter bara någon dag då. Det är ju lite krångligare men å andra sidan är det inte roligt att amma när man har så ont....

• linnéa001
    Bebislängt skrev 2014-11-25 21:49:22 följande:

Min bebis vägrar somna annat än i selen på kvällen och så fort jag försöker lägga honom i sängen eller ens bara sätter mig ner vaknar han. Först vid midnatt kan jag få honom att somna utan sele så jag går från åtta till elva med en halvtimmes matpaus. Jag är så trött i ryggen ????

Fungerar det inte att pappan går? Så kan ni byta av varandra. För några veckor sedan var det svårt att få min dotter att somna. Hon åt, somnade, vaknade efter några minuter eller när man la ner henne, skrek, åt, somnade, o.s.v. Fick då tips här att ge flaska och det fungerade. Tror att hon helt enkelt var för trött för att äta, men för hungrig för att somna ordentligt. Kanske är det något liknande med din kille. Kanske är värt att pumpa och ge flaska eller ge ersättning (jag blandar ibland). 

Fungerar det att låta honom göra något annat? Ligga i babygym, sitta i babysitter eller så? Då blir han kanske lite tröttare (endast teori, jag vet absolut inget) och kan somna.
Svar på tråden septemberbarn 2014