septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
Jag är nyfiken på hur era bebisar sover och hur mycket. Har ni börjat få in några rutiner än?
Min bebis sover 2timmar på förmiddagen, 1 timme mitt på dagen och 2 timmar på eftermiddagen typ 16.30-18.30 och det har vi fått in rutin på, superskönt. Samt att vi kliver upp mellan 8-8.30. Däremot är kvällarna lite stökiga och ibland somnar han inte förrän 23 och är då jätteledsen. Nu håller vi på att försöka få honom att somna 21 istället. Men det går sådär. Kan en bebis sova för mycket på dagarna?
Jag är nyfiken på hur era bebisar sover och hur mycket. Har ni börjat få in några rutiner än?
Min bebis sover 2timmar på förmiddagen, 1 timme mitt på dagen och 2 timmar på eftermiddagen typ 16.30-18.30 och det har vi fått in rutin på, superskönt. Samt att vi kliver upp mellan 8-8.30. Däremot är kvällarna lite stökiga och ibland somnar han inte förrän 23 och är då jätteledsen. Nu håller vi på att försöka få honom att somna 21 istället. Men det går sådär. Kan en bebis sova för mycket på dagarna?
Men somnar hon bara då av sig själv? Somnar hon i sin säng?
Vi brukar ha bytt om till pyjamas och gjort färdigt kvällsrutinerna till kl20 och då brukar han äta (har testat tidigare någon gång men det har inte heller funkat). Trodde förut att det berodde på att har var för trött för att äta och för hungrig för att sova men nu äter han massor på kvällarna men somnar ändå tidigast tio. Och då måste man vagga i famnen eller gå med selen i minst en halvtimme. Fattar inte varför han inte kan somna :(
Våra rutiner:
8.00 - sonen vaknar, vi går till toan där han bajsar och kissar i handfatet (vi ec-ar).
9.00 - 10.30: jag lämnar storasystern på dagis och promenerar runt sjön med barnvagnen. Lillen vaknar ibland, ligger och tittar i typ 30 min, sedan somnar om.
10.30. Jag ställer vagnen hemma, öppnar fönstret så att lillen kan fortsätta sova i vinterkläder i vagnen.
Gör hemmasysslor.
11.30. Bebisen vaknar, äter. Vi duschar tillsammans.
14.00. sätter bebisen i överall och i bärselen, där han somnar. Hämtar storasystern från dagiset.
.
15.00. Bebisen äter och sover i mitt knä. Jag surfar på nätet.
17.00. Mannen kommer hem, vi äter, bebisen sitter i babysittern eller ligger i gymmet.
runt 19.00 - bebisen äter och somnar ordentligt. Jag lägger honom i hans säng där han sover i 1,5 timme.
20.30 - dottern ska sova. Jag och mannen nattar henne varannan gång. Jag nattar - pappan leker med bebisen. Pappan nattar - jag leker med bebisen.
23.00 - bebisen somnar med mig i min säng efter amningen. Han sover hela natten.
Vi hat inga som helst rutiner. Sally sover när hon blir trött. Äter aldrig oftare än med två timmars mellanrum få hon bara får ont i magen då. Oftast går det tre timmar.
Efter att hon ätit är hon vaken ca 1-3 timmar och sen sover hon igen. Så ser dagarna ut iaf.
På kvällarna har hon super svårt att komma till ro. Äter oftast runt 19 men somnar då kanske bara 20 min sen är vaken tills nästa mål vid 21-22. Då får hon sova med min man antingen i selen eller i nestet bredvid honom och datorn så kan jag gå och sova. Allt som oftast sover hon då till 01-02 men ibland äter hon vid 00 och somnar sen. Hon sover alltid bredvid mig eller på sambon. Annars får vi nada sömn. Jag har börjat liggamma så då kan hon sova kvar på kudden och jag bara vänder mig när hon ätit klart.
Våra andra barn kommer till oss mellan 23-01 och de sover sen med oss tills de vaknar vid 06.
Men somnar hon bara då av sig själv? Somnar hon i sin säng?
Vi brukar ha bytt om till pyjamas och gjort färdigt kvällsrutinerna till kl20 och då brukar han äta (har testat tidigare någon gång men det har inte heller funkat). Trodde förut att det berodde på att har var för trött för att äta och för hungrig för att sova men nu äter han massor på kvällarna men somnar ändå tidigast tio. Och då måste man vagga i famnen eller gå med selen i minst en halvtimme. Fattar inte varför han inte kan somna :(
Nu får inte min son (2 mån 3 veckor) sitta i babysitter längre. Han böjde sig så mycket framåt och lite åt sidan idag, att han var nära på att ramla ut. Vi har en sån
babyproffsengbg.jetshop.se/babysitter-pluto-p-590-c-140.aspx
så lämna inte era små obevakade i babysittern!
Han gör också ordentliga sit-ups när han ligger på ryggen och vill uppenbart att sätta sig snart.
när man lägger honom på ryggen i babygymmet - så snurrar han ett varv på 180 grader på några minuter.
Han var igår jättenära på att vända sig från rygg till mage, det var bara armbåge som var i vägen hela tiden (han sög på fingrarna och armen var böjd).
från mage till rygg kunde han vända sig sedan han var ett par veckor.
visst är han duktig?
Vår somnar för natten vid 21-23 på kvällen, men alltid på oss. Om vi försöker lägga henne i sin eller vår säng vaknar hon _alltid_ och processen får börja om.
Drömmen vore ju att hon kunde sova utan oss så vi får tillbaka våra kvällar, för nu blir det så att vi ger upp kvällarna och går och lägger oss med henne på oss eftersom vi vet att det funkar och vi slipper jobbiga nattningsprocesser.
Vi har heller knappt några rutiner. Tilde vaknar som regel runt 9 om hon får välja själv. Måste vi iväg nånstans och jag behöver väcka henne blir dagen lite mer annorlunda. Hon är vaken mellan 1-3 timmar åt gången och vill sen sova en stund. Hon äter ungefär var tredje timme, ibland kan det gå fyra timmar och ibland vill hon äta igen redan efter två timmar. Så ser det ut dygnet runt. Däremellan vill hon ibland bara snutta lite, men blir arg när det kommer mjölk. Hon somnar heller aldrig av sig självt utan bara vid bröstet eller om nån vaggar/bär omkring på henne.
Hon somnar oftast för natten runt 9. Däremot så har hon ofta kvällar då hon somnar till en halvtimme strax före åtta för att sen vara vaken till midnatt. Dock har jag märkt att det är dagar då hon inte bajsat under dagen. Ibland bajsar hon då sent på kvällen eller så gör hon det dagen efter men då blir hon lite knorrig på natten. Hon sover bredvid mig eller på mig på nätterna. Tills helt nyligen kunde jag inte lägga henne bredvid mig på natten för hon vaknade efter en liten stund igen. Nu går det oftast att lägga henne tätt intill mig och hon sover 2-3 timmar så innan hon vaknar igen.