• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • septemberfjorton
    Bebislängt skrev 2014-09-29 17:08:59 följande:

Har en kompis som fick en infektion och böld i bröstet. Har för mig att de tömde den på var och sen fick hon penicillin.

Jaha, det kanske inte är jättehemskt, jag trodde typ de skulle skära upp bröstet hehe. Angående napp så fick vi rådet att ge napp på natten redan på mvc, för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd. Men så hade ju amningen kommit igång och sugtekniken var bra när vi gjorde det också.
  • Bebislängt
    septemberfjorton skrev 2014-09-29 17:57:32 följande:
    Jaha, det kanske inte är jättehemskt, jag trodde typ de skulle skära upp bröstet hehe. Angående napp så fick vi rådet att ge napp på natten redan på mvc, för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd. Men så hade ju amningen kommit igång och sugtekniken var bra när vi gjorde det också.
    Jo, alltså lite måste de ju skära för att få ut varet. Har själv varit med om samma sak fast inte i bröstet och får man en varböld så är det mest bara skönt att få ut varet.
  • mirakelmamma
    Bebislängt skrev 2014-09-29 09:35:38 följande:

Hur har ni gjort med napp? När brukar man börja med det?

Har min i magen min kikar in lite här i alla fall.

Första fick napp på bb. Sen funkade inte amningen. De två andra fick vänta någon vecka, tills jag kände att amningen funkade. Kommer göra lika med fyran.

Angående mjölkstockning och bröstböld. Försök att amma mest på den sidan som det sitter. Massera samtidigt från bölden mot bröstvårtan. Det gör superont jag vet! Sök vård. Skydda brösten från drag och kyla. Finns ullinlägg att ha i bhn.

Lycka till!
  • Mrs West

Vi har börjat med napp när barnen varit ca 5 dagar. Då har mjölken kommit och de har lärt sig att amma, iaf var det så för oss.

• septemberfjorton
    mirakelmamma skrev 2014-09-29 19:19:59 följande:

Har min i magen min kikar in lite här i alla fall.

Första fick napp på bb. Sen funkade inte amningen. De två andra fick vänta någon vecka, tills jag kände att amningen funkade. Kommer göra lika med fyran.

Angående mjölkstockning och bröstböld. Försök att amma mest på den sidan som det sitter. Massera samtidigt från bölden mot bröstvårtan. Det gör superont jag vet! Sök vård. Skydda brösten från drag och kyla. Finns ullinlägg att ha i bhn.

Lycka till!

Sökte vård och är nu inlagd med antibiotikadropp, har en sänka på 267. Ska kolla upp det med ullinlägg!
  • Bebislängt

Tänker att min unge redan har blivit förstörd nu med amningsnappen men ska väl lära sig att amma utan så småningom. Usch, vad svårt. Och det lam ju dröja jättelänge.

• misa85
    Bebislängt skrev 2014-09-29 20:29:08 följande:

Tänker att min unge redan har blivit förstörd nu med amningsnappen men ska väl lära sig att amma utan så småningom. Usch, vad svårt. Och det lam ju dröja jättelänge.

Jag hade amningsnapp en vecka men ammar utan nu. Sally är 4 veckor.
  • Bebislängt
    misa85 skrev 2014-09-29 20:42:06 följande:
    Jag hade amningsnapp en vecka men ammar utan nu. Sally är 4 veckor.
    Och det blev inte konstigt när du hade vanlig napp också?

Visste inte att napp motverkar psd, då känns det ju ännu mer motiverat att börja. Iaf på nätterna.
  • misa85
    Bebislängt skrev 2014-09-29 20:51:42 följande:

Och det blev inte konstigt när du hade vanlig napp också?

Visste inte att napp motverkar psd, då känns det ju ännu mer motiverat att börja. Iaf på nätterna.

Nej vi har aldrig haft problem med amningen mer än att hon sväljer luft men det har ju inget med napp eller inte att göra. Jag fick såriga bröstvårtor och stockning så var tvungen att ha amningsnapp. Hatade den dock, alltså jag hatade den, så försökte slippa amningsnapp så fort som möjligt.

Hon har som sagt även vanlig napp. Och igår fick hon även bröstmjölk på flaska och det gick bra det med :)

Socialstyrelsen rekommenderar napp just för plötslig spädbarnsdöd. Det har visat sig vara positivt.
  • Milla 79
    septemberfjorton skrev 2014-09-29 20:03:55 följande:
    Sökte vård och är nu inlagd med antibiotikadropp, har en sänka på 267. Ska kolla upp det med ullinlägg!
    Jösses vilken hög sänka! Krya på dig och hoppas du blir frisk snabbt så att du kan njuta av bebis ordentligt.
Svar på tråden septemberbarn 2014