• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Brewilma

Tack för tipset Mrs West. Jag provade men hon vägrade ändå att äta, får nog acceptera att jag får skippa festen. Men det kommer ju fler fester som tur är ????

Våran dotter är rätt exakt 4,5 månader. Jag helammar och hon äter sista gången vid 22, vaknar mellan 3-4 och sen mellan 6-7. Efter det kan hon sova vidare till nio så jag är rätt lyckligt lottad ???? Vid fyramånaderskontrollen var hon 62 cm och vägde 6030 så hon är inte jättestor men hon följer sin kurva.

• Kroken
    Mrs West skrev 2015-01-27 19:54:50 följande:

Min lille har haft ett väldigt gott humör de senaste dagarna. Ler, pratar och är mkt sällskapssjuk:)

Har börjat att ge en hel portion gröt nu och han verkar stå sig lite bättre på det. Han äter dock ff ofta 2ggr på natten. Äter era ff ofta på natten?

Idag nästan 4 mån 64 lång och 7,2kg, tycker inte han ska behöva äta mer på natten nu...

Tilde blev 5 månader i måndags och äter ca. var tredje timme dygnet runt. Ibland vill hon äta oftare men då är det mer för mys och gos. Gröt har vi provat men det var ingen höjdare. Har gjort en liten paus med gröten och provar om någon vecka igen så får vi se.

Vi ska till BVC på fredag för vägning, mätning och vaccination. Vid fyra månader vägde hon 7,3 kg, mätte gjorde vi inte. Tippar på att hon väger runt 8 kg nu och är ca. 65-66 cm lång.
  • FridaLeja

Min tjej vägde sist, då strax över 4 månader, hela 8,4 kilo och 66 cm. Stora tjejen:)

Jag har blivit en av dem som fått ett barn som sover hela natten! Som jag önskade de sist med syrran.

Sedan Wilma var 2 månader har hon sovit hela nätter. Ca12 timmar. Sista 2 veckor så har hon somnat mellan 17:30-19:30 och sover till 07:00-08:00. Helt otroligt och jag njuter så länge det varar för med erfarenhet från storasyster så vet jag att det kan vända lika fort.

• Emmask
    Jensa85 skrev 2015-01-27 06:29:01 följande:

Fler vara barn fått ett j*kla humör nu?

Ludwig har..

Och efter att han vaknat första omgången på kvällen är han omöjlig att somna om utan tutten (han tar ej napp).. Han gråter o skriker massor, känner inte igen honom.. Förr kunde han somna om o var hur trygg som i sin säng :-/

Vi har haft det jobbigt i två-tre veckor nu. Barnet är 4 månader drygt. Från att ha sovit 23-09 mer två matpauser, till att vakna 6-7 gånger per natt. Först skrikandes i sömnen (hjälper att avleda med vattenkranen) sen pga förkylning. Vi vet inte längre vad som är vad. Utvecklingsfas helt klart men SJUKT jobbigt. Inatt "sov" hon 19.30-09.00 med tre skrika-i-sömnen-pauser, tre snorpauser och tre ätpauser. Jag hade svårt att somna om varje gång och sov uppskattningsvis tre timmar sammanlagt.

På dagarna är hon fantastisk och tidig i utvecklingen, så det sker på bekostnad av nätterna. Hur har ni det?

Förresten....

Jag tappat ofantligt mycket hår (!) och hittar det i barnets blöja, dvs hon sväljer mitt hår. Känns inte helt bra.
  • Kroken
    Emmask skrev 2015-01-28 12:08:59 följande:

Vi har haft det jobbigt i två-tre veckor nu. Barnet är 4 månader drygt. Från att ha sovit 23-09 mer två matpauser, till att vakna 6-7 gånger per natt. Först skrikandes i sömnen (hjälper att avleda med vattenkranen) sen pga förkylning. Vi vet inte längre vad som är vad. Utvecklingsfas helt klart men SJUKT jobbigt. Inatt "sov" hon 19.30-09.00 med tre skrika-i-sömnen-pauser, tre snorpauser och tre ätpauser. Jag hade svårt att somna om varje gång och sov uppskattningsvis tre timmar sammanlagt.

På dagarna är hon fantastisk och tidig i utvecklingen, så det sker på bekostnad av nätterna. Hur har ni det?

Förresten....

Jag tappat ofantligt mycket hår (!) och hittar det i barnets blöja, dvs hon sväljer mitt hår. Känns inte helt bra.

Våra nätter är också lite si och så. Nu är min tjej också förkyld och skriker i sömnen, hjälper bara att ta upp och vagga henne. Hon äter ca. var tredje timme men kan vakna flera ggr däremellan.

Jag tappar också massa hår nu, har gjort det sen Tilde var nån månad. Eftersom man inte tappar hår när man är gravid så tar kroppen igen det när barnet är fött och man tappar då allt hår man skulle tappat under graviditeten. Jag blir galen på det för mitt hår är överallt här hemma!!
  • Dasha
    Kroken skrev 2015-01-28 13:01:38 följande:
     Eftersom man inte tappar hår när man är gravid så tar kroppen igen det när barnet är fött och man tappar då allt hår man skulle tappat under graviditeten.
    det var inget jag visste! intressant.
    Emmask skrev 2015-01-28 12:08:59 följande:
    oj, är du säker att håret inte ramlar in när du byter blöja?

jag hittar ofta mitt hårstrå i sonens näve som han tuggar och slickar på. Kräks

vi har varit hos bvc och läkare idag. läkaren skulle titta på ögonen (han får tårar ibland, nån enstaka tår som bara rinner ner långsamt), hon tyckte att vi får avvakta tills han blir 1 år, än så länge såg det bra ut.

han är 4,5 månader, väger 6780, 65,3cm. är ganska lång och smal, precis som hans syster. han är ju upe i farten hela dagarna, så fetet förbräns fort. äter han massor, både bröstmjölk och mat. favoriter är entrecote med potatis (hemmalagad) och alla bär. gröten går in bra till frukost, särskillt med hallon till. kokta rotsaker är också gott.

nu börjar det: han ser till att rasa systers duplobygge, även om den är flera meter bortfrån hans lekmatta. än så länge tycker systern att det är gulligt...

nu springer jag rut och kollar hundra ggr att inga pärlor osv ligger nånstans 2-3 meter runt hans lekmatta, han tar sig overallt.
    han börjar också stå på alla fyra och gunga fram och tillbaka.

• fiialotta3

Hjälp! Känns som att jag har mindre mjölk i brösten än innan. Förut blev de spända efter ca 3 h om inte Vera ätit på ett tag men sen i söndags kväll är de "mjuka" hela tiden och Vera äter oftare än vanligt! Ska det vara så? Är första barnet så har ju inget att jämföra med.

• septemberfjorton

Är det någon mer än jag som känner sig ensam pga föräldraledigheten? Alla mina vänner gör liksom annat, och jag flyttade tillbaka hit för ett och ett halvt år sen efter stt ha bott i Göteborg i sju år, bara att bo i en småstad med typ ett café känns.. Sådär. Jag kände mig lite ensam redan som gravid, men nu är det som att de få vänner jag har här inte ens vill ta i mig med tång. Vädret gör ju inget bättre, kan inte ens gå ut och ta en promenad för vagnen glider och trottoarerna är fulla av snö. Jaja, ville bara veta om det är en någorlunda vanlig grej.

• mirakelmamma
    septemberfjorton skrev 2015-01-29 00:46:17 följande:

Är det någon mer än jag som känner sig ensam pga föräldraledigheten? Alla mina vänner gör liksom annat, och jag flyttade tillbaka hit för ett och ett halvt år sen efter stt ha bott i Göteborg i sju år, bara att bo i en småstad med typ ett café känns.. Sådär. Jag kände mig lite ensam redan som gravid, men nu är det som att de få vänner jag har här inte ens vill ta i mig med tång. Vädret gör ju inget bättre, kan inte ens gå ut och ta en promenad för vagnen glider och trottoarerna är fulla av snö. Jaja, ville bara veta om det är en någorlunda vanlig grej.

Finns det inga föräldragrupper, här annordnar kyrkan så att vi föräldrar kan träffas och Har det lite trevligt. Jag går dit ibland när jag vill Har lite sällskap och för att lära känna de andra barnens föräldrar. Annars kanske bvc vet om det finns något liknande. Det är ju alltid lite roligt att kunna prata med "likasinnade" och byta erfarenheter.
Svar på tråden septemberbarn 2014