septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
Förresten bebislängt, hur stor är er son nu? Vår vägde in på 7000 g och 61 cm nu. Född 24/9. En tung liten pjäs.
Vi har varit på minisemester och både flugit och åkt nattåg. Flyga gick ganska bra. Dottern skrek vid starten, men jag tror att det mest berodde på att hon tröttnat på att sitta i mitt knä. Så när hon skrek så tappade hon sin napp, blev ännu argare och skrek ännu mer. Det fungerade i alla fall bra när jag höll för öronen på henne och killen höll fast nappen. Under landningen somnade hon så där var det inga problem.
Nattåget var ganska jobbigt då hon hade svårt att komma till ro. Somnade till slut vid 23 men vaknade efter en halvtimme och somnade om igen vid två. När vi klev av i Stockholm sov hon som en gris och fortsatte sova i sin säng till kl 10. Själv sov jag ungefär två timmar på natten och har varit däckad idag.
Min dotter har sovit så bra och somnat själv, men den senaste veckan har hon haft grymt svårt att komma till ro på kvällarna. Det är svårt för jag vet inte vad hon vill. Idag ville hon inte ammas men inte ha nappen. Hon somnade i alla fall i min famn efter en stunds vaggande och jag kunde flytta över henne till babynestet. Utvecklingssprång kanske, hon är 17 veckor.
Har upptäckt en grym fördel med amning. Vi befann oss i en stuga i Norrbotten där det var 80 km till närmsta affär och större samhälle. Det blev strömavbrott en hel dag. Hade jag inte ammat lilltjejen hade vi verkligen haft problem att fixa mat till henne.
Igår var vi på 4,5 mån koll på BVC med läkarbesök o vaccinering. S vägde 6,3 kg och var 62,5 cm lång. Stor tjej nu! Har börjat fått gröt på kvällen inför nattningen i hopp om att hon kanske sover lite längre första sträckan. Det verkar än så länge gå bra. Tagit set lugnt och hon har i tio sågar ätit en halv smakis så nu ökar vi på. Äter även laktulos nu varje morgon, fått öka till 10 ml. Jag undrar när hennes mage tänker bete sig, jag får fortfarande massa reaktioner när jag äter en rad livsmedel :(
Igår var vi på 4,5 mån koll på BVC med läkarbesök o vaccinering. S vägde 6,3 kg och var 62,5 cm lång. Stor tjej nu! Har börjat fått gröt på kvällen inför nattningen i hopp om att hon kanske sover lite längre första sträckan. Det verkar än så länge gå bra. Tagit set lugnt och hon har i tio sågar ätit en halv smakis så nu ökar vi på. Äter även laktulos nu varje morgon, fått öka till 10 ml. Jag undrar när hennes mage tänker bete sig, jag får fortfarande massa reaktioner när jag äter en rad livsmedel :(
Idag var vi på föräldraträff, trots att vår fis är yngst i gruppen med sina 4 månader så hade han vuxit ikapp många av de andra bebisarna. Sist vi var på BVC i torsdags så vägde han 6800g och var 63cm lång..
På torsdag ska vi åka till mitt jobb och träffa alla kollegor, blir förmodligen en hel del elever också (jobbar som fritidspedagog).. Tror han kommer vara helt slut sen lilleman..
I helgen kommer jag vara helt själv då sambon är borta fre-sön.. Ska bli spännande att se hur det går, är ju så van vid att ha honom hemma hela tiden då han är sjukskriven
61 cm, 5300 g och snart 4 månader. Han har fortfarande storlek 50-56, kan ha 62 i några plagg.
Vi är också själva fredag-söndag, fast vi har varit det förut så de ska nog gå bra :) Hoppas han vill sova lite mer än han brukar göra...
Vi är själva fredag-tisdag, men vi är vana då min pojkvän reser mycket i sitt arbete. Det jobbigaste med att vara själv tycker jag är att det är så svårt att slappna av när lillan sover och jag t.ex. duschar. Jag väntar tills hon somnat för kvällen och sedan duschar jag jättesnabbt, hela tiden orolig för att hon ska vakna och vara ledsen. Jag "hör" henne skrika när jag står i duschen trots att det är omöjligt och när jag kliver ur är det tyst.Märkligt vad man kan inbilla sig saker.
Min lilla filur vägde vid 4 månader 7400 gram, längden mätte vi inte. Nu blir hon 5 månader på måndag och jag tippar på att hon väger runt 8000 gram nu och är runt 66 cm. Stl. 68 sitter bra på henne nu.
Vi har testat gröt vi med för att kunna införa ett mål på kvällen. Den här lilla tjejen verkar dock inte tycka gröt är nån höjdare. Ska pausa nu och försöka om nån vecka igen, ev. med risgröt då istället för havregröt. Potatis har hon också fått smaka och det var inte lika otäckt
Såg att nån för ett tag sen pratade om bilbarnstol, den som kommer efter babyskyddet. Vi är på gång att byta snart, inom en månad iallafall. När bebisen sitter hyfsat stadigt med stöd är det bättre att byta till bakåtvänd bilbarnstol då den skyddar bättre än babyskyddet.
Min lilla filur vägde vid 4 månader 7400 gram, längden mätte vi inte. Nu blir hon 5 månader på måndag och jag tippar på att hon väger runt 8000 gram nu och är runt 66 cm. Stl. 68 sitter bra på henne nu.
Vi har testat gröt vi med för att kunna införa ett mål på kvällen. Den här lilla tjejen verkar dock inte tycka gröt är nån höjdare. Ska pausa nu och försöka om nån vecka igen, ev. med risgröt då istället för havregröt. Potatis har hon också fått smaka och det var inte lika otäckt
Såg att nån för ett tag sen pratade om bilbarnstol, den som kommer efter babyskyddet. Vi är på gång att byta snart, inom en månad iallafall. När bebisen sitter hyfsat stadigt med stöd är det bättre att byta till bakåtvänd bilbarnstol då den skyddar bättre än babyskyddet.
Och just det, storlek 68 börjar bli för litet, helt galet.