• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-01-30 17:47:21 följande:
    vad jag minns, så använder din dotter napp? brukar hon ha den på pottan? kanske kan hjälpa henne att slappna av?
    Hon använder oftast nappen, men efter en liten stund brukar hon tappa den eftersom hon ler eller gapar. Ibland vill hon ha tillbaka den, ibland inte.

Dottern har också börjat spänna benen och liksom ställa sig upp efter en liten stund. Ska testa att försöka få henne att slappna av lite mer och avleda när hon börjar spänna sig. Tack!

Min dotter tjuter också ibland, men jag tycker bara det är gulligt att hon testar sin röst. Alla ljud är söta tycker jag.
  • linnéa001
    bak14 skrev 2015-01-30 19:41:19 följande:

Lite sent kanske men är det ok att jag hoppa in här nu?

Självklart! Berätta gärna hur gammal din son/dotter är och lite hur det går för er. Alltid kul att höra hur andra har det. Tycker detta är en väldigt bra tråd där man får mycket tips, råd och stöttning. Alla är så trevliga.
  • bak14

Tack Linnéa och Dasha! Vår lilla son föddes 5/9. I början hade han kolik så han skrek och hade väldigt ont, och för några veckor sedan blev han förkyld och rosslade mycket och efter det kom hostan, sist när vi var hos läkaren fick vi veta att han har luftrörskatarr. Stackarn har inte haft det lätt.

• Dasha
    linnéa001 skrev 2015-01-30 22:43:35 följande:
    Min dotter tjuter också ibland,
    jag kan nog inte säga att min son tjuter ibland. snarare att han tjuter jämnt. när han är uttråkad, när det är roligt,när han försöker nå något och inte kan, när han har lyckats att nå något, när han ska bajsa, när han har bajsat, när han vill sova osv.
    bak14 skrev 2015-01-30 23:48:12 följande:

Tack Linnéa och Dasha! Vår lilla son föddes 5/9. I början hade han kolik så han skrek och hade väldigt ont, och för några veckor sedan blev han förkyld och rosslade mycket och efter det kom hostan, sist när vi var hos läkaren fick vi veta att han har luftrörskatarr. Stackarn har inte haft det lätt.

stackars! hoppas att han kryar på sig fort. det är mycket besvärligt med luftkatarr, men oftast är ofarligt även för bebisar (enligt 1177).

min son är väldigt snuvig nu. det är tredje ggn att han blir så snuvig. den här ggn smittades han av pappan som ligger hemma hela veckan med svår förkylning.

dessa män med deras svåra förkylningar som kräver en veckas sängliggande!

alltså vilken lycka det är att kunna snuta sig själv! man får en sån distans på sig själv när man ser hur stackars bebis kan lida.
  • Dasha
    Vii3 skrev 2015-01-30 19:38:58 följande:

Hej

Min son har också börjat tjuta vissa dagar mer vissa dagar mindre, han har en väldigt jobbig tandsprickning så det känns som om han skriker mer de dagarna de kliar mer i tänderna. Tydligen känner vissa knappt av tandsprickning medans vissa kan ha de månader innan tanden börjar synas. Min verkar vara känslig för detta. Han började klia i tänderna med näven redan vid tre månader och har hållt på så nu i 1,5 månader och det blir bara värre. Senaste veckan har varit hemsk han gnäller och skriker hela dagarna och spänner sig i hela kroppen samtidigt som han biter i något. Har provat på med babydent men det hjälper inte särskilt mycket tycker jag. Det är mest på kvällarna som han är igång som mest och sen har han ju sovit hur dåligt som helst :(

min son har ingen tandsprickning än.

har ni provat att ge honom en kylande tuggleksak? en sån ring med vatten i, som man lägger i kylen?

eller också en morot från kylskåpet, skalad (skär av en inte för lång bit, liite längre än cylindern där man kollar grejer som bebisen kan kvävas på).
    en tjock skiva av kylskåpskal gurka är ännu bättre, men då ska man se till att han inte får i sig en bit.
  • Dasha
    fiialotta3 skrev 2015-01-31 11:55:58 följande:

Dasha
    Nu har jag missat nått! Vadå för cylinder och vart kan man få tag på den? :)

alltså en sån glascylinder ditt man kan lägga i saker. om saken får plats - då kan bebisen sätta den i halsen. säljs på apoteket. trodde alla hade en sån...

• Dasha

det var kanske från gobocken jag fick en sån.. eller var det svärmors present?

Svar på tråden septemberbarn 2014