• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Dasha
    septemberfjorton skrev 2015-01-29 00:46:17 följande:

Är det någon mer än jag som känner sig ensam pga föräldraledigheten? Alla mina vänner gör liksom annat, och jag flyttade tillbaka hit för ett och ett halvt år sen efter stt ha bott i Göteborg i sju år, bara att bo i en småstad med typ ett café känns.. Sådär. Jag kände mig lite ensam redan som gravid, men nu är det som att de få vänner jag har här inte ens vill ta i mig med tång. Vädret gör ju inget bättre, kan inte ens gå ut och ta en promenad för vagnen glider och trottoarerna är fulla av snö. Jaja, ville bara veta om det är en någorlunda vanlig grej.

Kolla på BVC. Där har dem säkert antingen officiella föräldragrupper, eller så hänger det lappar om att det anordnas föräldraträffar för dem som är fikasugna, vill ha sällskap och har bebisar (för att det är ju vanligt att man känner sig ensam). annars häng upp din lapp där
    fiialotta3 skrev 2015-01-29 00:18:25 följande:

Hjälp! Känns som att jag har mindre mjölk i brösten än innan. Förut blev de spända efter ca 3 h om inte Vera ätit på ett tag men sen i söndags kväll är de "mjuka" hela tiden och Vera äter oftare än vanligt! Ska det vara så? Är första barnet så har ju inget att jämföra med.

vad jag vet, så betyder det bara att det har ordnat sig så bra med din mjölk så att det kommer exakt när bebisen ska suga och exakt så mycket som bebisen ska suga. När du hade spända bröst - då håll det på att stabilisera sig, och nu - grattis - nu slipper du spända bröst och bebisen får maten som hon behöver!

• fiialotta3

Dasha
    Tack för svaret! Nu känner jag mig lugnare iallafall :) trodde att det höll på att sina eller nått ;)

• Mrs West

Septemberfjorton, öppna förskolan kan ju va kul att gå på. Anordnas ofta av kyrkan och man behöver inte alls vara religiös för att gå;)

Fialotta, mina bröst är likadana men jag tror att jag även producerar lite mindre mjölk. Jag har inte ammat på utan istället gett ersättning för extra mättnad på kvällen. Han har även fått lite gröt ibland.

Men i natt så ammade jag bara och då åt han ofta. Nu spänner de igen 2,5 h efter sista måltiden.

• Dasha
    Mrs West skrev 2015-01-29 13:42:09 följande:

Fialotta, mina bröst är likadana men jag tror att jag även producerar lite mindre mjölk. Jag har inte ammat på utan istället gett ersättning för extra mättnad på kvällen. Han har även fått lite gröt ibland.

Men i natt så ammade jag bara och då åt han ofta. Nu spänner de igen 2,5 h efter sista måltiden.

ja, du säkert producerar lite mindre mjölk nu, fast det är ju därför att du gav ersättning på kvällen så bebisen behövde inte suga på natten.

sedan när din bebis sög på natten istället för att få ersättning - då fick din kropp signalen att du måste producera mera mjölk igen. Alltså nu producerar du extra mjölk för att kompensera uteblivandet av ersättningen förra kvällen.

hade du enbart ammat - då skulle icke-spända bröst betyda att nu har det ordnat sig och du producerar exakt lika mycket som barnet behöver, och exakt i den stunden som bebisen suger.

• Mrs West

Tack dasha, mitt tredje barn och jag är väl medveten om att ju mer de suger desto mer mjölk producerar man.

Fialotta skrev att hennes barn nu åt mer än vanligt. Jag menade med mitt inlägg som kanske var lite luddigt att ammar hon på lite så kommer hon att producera så mkt som barnet behöver.

Barn har ju ofta tillväxtperioder då de helt plötsligt äter mer.

• linnéa001
    septemberfjorton skrev 2015-01-29 00:46:17 följande:

Är det någon mer än jag som känner sig ensam pga föräldraledigheten? Alla mina vänner gör liksom annat, och jag flyttade tillbaka hit för ett och ett halvt år sen efter stt ha bott i Göteborg i sju år, bara att bo i en småstad med typ ett café känns.. Sådär. Jag kände mig lite ensam redan som gravid, men nu är det som att de få vänner jag har här inte ens vill ta i mig med tång. Vädret gör ju inget bättre, kan inte ens gå ut och ta en promenad för vagnen glider och trottoarerna är fulla av snö. Jaja, ville bara veta om det är en någorlunda vanlig grej.

Inte ensam direkt då jag trivs ganska bra med att vara själv, men lite uttråkad.

Varför vill inte dina vänner träffa dig? När mina vänner fick barn så hälsade jag på dem och de hälsar på mig nu när jag har barn. Har i och för sig bara två nära vänner, men den ena träffar jag i alla fall en eller ett par gånger varje månad. Faktiskt har jag via Familjeliv lärt känna en tjej som också är mammaledig. Vi träffas ibland och tar promenader. BVC ordnade en föräldragrupp för oss med barn som är lika gamla och en tjej där har jag också lite kontakt med. Annars föreslår jag öppna förskolan, kyrkans barntimmar eller kanske biblioteket. Här har biblioteket sångstunder för barn från 4 månader.

Tack för grötreceptet förresten!
  • septemberfjorton

Tack för alla svar! Jag ska höra med BVC om det finns någon grupp eller så. När vädret blir bättre tänkte jag börja kolla upp öppna förskolan. (Har inget körkort).

Linnea001: Vännerna har hälsat på en-två gånger sedan hon kom, men de har inga egna barn och verkar ha fullt upp med sina liv på något vis. Vad fint att du hittat nya mamma-vänner :)

• Dasha

panik!

nu har min bebis börjat tjuta! alltså han är nöjd och glad, och tjuter bara för att prova rösten. tjuter oooofta Demon
    typ ligger lugnt, ger ifrån sig ett jättetjut, ler lite halvnöjt, halvförvånat, tjuter igen, osv.

det värsta är att precis vid 4,5 månader har hans syster börjat tjuta så. Det fortsatte tills hon var 4 år, och även nu tjuter hon ibland när hon tycker att nåt är roligt eller är missnöjd. men tills hon var 4 år så tjot hon så här jämnt, vi är alla hörselskadade hemma. vi la ner alla våra krafter på att få henne sluta tjuta, och funkade efter 2,5 år (innan dess var vi aldrig säkra: har hon kanske ont nånstans?)

alltså nu är det precis samma jobbiga bilden! det har börjat för en vecka sen, och då var vi beredda oh sa med sträng röst: nej. sluta. han är ju duktig på att läsa av ansiktsuttryck och slutade för en stund, sedan började igen.

hur får jag honom att  sluta tjuta? är dwen någon annan som hör liknande från sin bebis? ska jag kanske vänta tills han blir runt ett år och börjar förstå ordet NEJ bättre? orkar inte med samma krig igen. Skrikandes

• Bebislängt

Vår bebis har också börjat med tjut men har inte alls tänkt på att försöka få honom att sluta. Tvärtom så uppmuntrar vi det. Känns ju bara positivt att han experimenterar med sin röst :). Men vi har ju inte samma tidigare erfarenhet som er.

• Kroken
    Dasha skrev 2015-01-30 13:59:55 följande:

panik!

nu har min bebis börjat tjuta! alltså han är nöjd och glad, och tjuter bara för att prova rösten. tjuter oooofta

typ ligger lugnt, ger ifrån sig ett jättetjut, ler lite halvnöjt, halvförvånat, tjuter igen, osv.

det värsta är att precis vid 4,5 månader har hans syster börjat tjuta så. Det fortsatte tills hon var 4 år, och även nu tjuter hon ibland när hon tycker att nåt är roligt eller är missnöjd. men tills hon var 4 år så tjot hon så här jämnt, vi är alla hörselskadade hemma. vi la ner alla våra krafter på att få henne sluta tjuta, och funkade efter 2,5 år (innan dess var vi aldrig säkra: har hon kanske ont nånstans?)

alltså nu är det precis samma jobbiga bilden! det har börjat för en vecka sen, och då var vi beredda oh sa med sträng röst: nej. sluta. han är ju duktig på att läsa av ansiktsuttryck och slutade för en stund, sedan började igen.

hur får jag honom att  sluta tjuta? är dwen någon annan som hör liknande från sin bebis? ska jag kanske vänta tills han blir runt ett år och börjar förstå ordet NEJ bättre? orkar inte med samma krig igen.

Min bebis tjuter också och testar rösten. Det har mina andra tre barn också gjort och jag skulle aldrig komma på tanken att försöka hindra dem. Det är ju träning och olika läten uppmuntrar jag

Av erfarenhet från förskolans värld är det heller inte ovanligt att barn tjuter långt upp i ålder, av glädje eller för att de är missnöjda. När de blir större och förstår mer vad man säger kan man givetvis försöka få dem att tjuta mindre men samtidigt så är det ju en del i utvecklingen. Det ger sig efter ett tag. Jag har iallafall aldrig stött på en femtonåring som går omkring och tjuter som bebisar/småbarn gör
Svar på tråden septemberbarn 2014