septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
Jag tycker det är smidigt med välling. De tre stora barnen har alla druckigt välling. Har också en dotter som va mjölk och äggallergiker men vi kokade egen välling på havremust och mjölkfriersättning. Numera finns det ju mängder med ersättningsprodukter som är ägg och mjölkfria. Vi försöker nog introducera vanlig välling till sommaren när jag vill sluta amma.
Äldsta dottern älskade välling och hatade gröt.
Ja, vi får väl se vad som händer. Kanske kommer jag att ge min dotter välling. För mig är det bara så svårt att förklara för mannen vad det är som är så bra med just gröt och välling för jag vet faktiskt inte. Det är intressant att höra från er som har flera barn.
Min dotter ratade potatis och palsternacka i dag (puré) men åt en halv potatis (liten) mosad med bröstmjölk senare på kvällen.
Jag vill f ö rekommendera appen Baby tracker, som jag använder nu när vår dotter går igenom en fas och sover dåligt. Skriver in när hon äter och sover. Statistiken visar mönster som jag inte sett tidigare, men som jag upplever hjälpsamma. Jag får lättare att förutse dagen.
Hittade ett recept på välling som jag funderar på att prova om det blir bekymmer med gröt i framtiden. Har hittills bara hittat en köpte välling/gröt som faktiskt är vegansk. Den "mjölkfria" brukar innehålla hydrauliserad(?) mjölk.
Min brors sambo har förresten skrivit upp ett bra recept på havregrynsgröt här(hon har räknat väldigt noggrant): veganbarn.nu
Jag har gett min dotter ersättning några gånger tidigare när jag har varit iväg (har inte mjölk så att jag kan pumpa ut). Nu har hon helt plötsligt börjat vägra att äta det. Är det någon som har något tips på hur man kan få henne att tycka om det igen? Det är en Jobbfest den 18 februari som jag gärna vill gå på men vägrar hon äta ersättningen så kan jag glömma den...
det var roligt att läsa om era funderingar och erfarenheter kring smakprov, smakportioner, välling/gröt osv.
Vi började med smakprover samma dag, när sonen fyllde 4 månader.
Han visade stort matintresse och åt med väldig entusiasm. därför ger jag honom exakt så mycket som han själv vill. Vågar inte begränsa maten för att inte förstöra hans matintresse. han äter med glädje, och skyndar mig och fångar min hand och sticker skeden i sin mun.
rådgjorde med bvc, och de tycker det är helt ok.
så nu äter han (4,5 månader):
uppvakning: brötmjölk
frukost: 2 matskedar gröt Nestle (jag gör den mycket tjock, så han tuggar) med en mosad hallon. dryck: bröstmjölk.
9.00-11.00 sömn.
11.00, uppvakning: bröstmjölk
12.00 lunch: 1dl mosade rotfrukter (morot, palsternacka, sötpotatis, kålrot i olika kombinationer) med 1 tesked rapsolja.
dryck: bröstmjölk.
13.00-14.30 sömn.
uppvackning: bröstmjölk.
15.00: mellis (halv dl mosade bär eller rivet äpple, några smulor smörgåsrån).
17.00- bröstmjölk, sömn.
på kvällen sover han ofta och är vaken 30-50 min i taget, dricker mycket bröstmjölk.
kl. 18.00 får han 2-3 tsk mosad kokt kött.
Han äter alltid tillsammans med oss, alltså vi också äter samtidigt.
hans mage verkar må bra. han bajsar nu 2 ggr om dagen istället för 5-6 ggr som när jag enbart ammade.
måste förklara att med äldsta dottern började jag med kryddmått smakisar vid 5 månader, mosade rotfrukter, osv enligt böckerna. Undrar om jag gick för sakta fram när hon ville ha mer? Vi hade och fortfarande har enorma problem med hennes måltider: hon äter otroligt lite och är jättekinkig med maten.
minns så bra detta helvete: bvc i Gbg skickade oss till dietisten som hotade att sondmata henne för att de trodde att hon åt för lite "vanlig mat" vid 1års ålder, och jag mest ammade.
trots att hon var extremt pigg och glad.
trots att hon utvecklades väldigt bra, både intellektuellt och motoriskt.
trots att prov visade att hon hade bra järnvärde.
trots att vi borstade hennes tänder på kvällen så hon sov med rena tänder.
läkare, barnmosrskor och bvc störde sig mest på det att:
amning var hennes huvudmat trots att hon var 1 år gammal
hon åt varken industrigröt eller välling (då hade de svårt att kontrollera hur mycket hon får i sig av det nödvändiga)
hon gick ner 2 kurvor. de var väl rädda att hon skulle gå ner ännu mer och att det var jag som var problemet för att jag envisades med att fortsätta friamma henne.
slutade att amma då (de knäckte mig, fick nog och hoppades att hon skulle tycka mer om maten. men neeej! hon är fortfarande en supersmall, supermatkinkig, superpigg och superglad femåring! äter ungefär det som 6-månaders ska äta (känns det som).
läste nu att ni berättar om simhallen.
vi var också i simhallen och badade förra veckan. minns att med första barnet provade vi först att bada i grupp med en riktig bebisiminstrunktör. det var dyrt, och det var väl inget särskillt som inte vi själva kan göra!
i omklädningsrummet gör jag så:
lägger bebisen på en tjock handduk på golvet. byter om mig. byter om bebisen. duschar oss (det finns ett skötbädd i skumgummi där han ligger när jag duschar).
samma, fast i omvänd ordning - när vi ska ut.
sen sover han som en stock i 1 timme i vänthallen medan mannen och dottern fortsätter bada.
angående att det är nervöst att duscha: rekommenderar att använda babyvakt om ni inte vill ha vaken bebis på skötbädd på golvet i badrummet under tiden.
ang välling/industrgröt. bvc älskar dem, för att de är ju berikade med järn, alla vitaminer och mineraller enligt rekommendationer. då kan de vara lugna att bebisen får allt han behöver.
läste alldelles för mycket om bebismat...
i UK tror dem att järnberikad mat gör mer skada än nytta om barnet inte lider av järnbrist. tog ni förresten själva järntabletter under graviditeten? vad tyckte ni? gillade ni dem?
Oj, så många det är som börjat med smakisar. Dottern är inte fyra månader än men vi kommer vänta tills hon är minst fem mån innan vi börjar. Är lite rädd för att det ska bli bakslag och att vi får börja om igen. Men hon börjar bli intresserad och tittar väldigt mycket när vi äter.
Det finns varken maltodextrin eller socker i gröten som vi ger: Nestle osötad havregrynsgröt Min Gröt.