septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
Ja det blir ju lite mer tid då när de sover lite på dagen Vi går oftast upp runt 08 och sen är hon trött igen efter 1,5-2 timmar. Och de timmarna på morgonen flyger iväg då jag tvättar och klär på Tilde, gör iordning mig själv, äter frukost och sen vill Tilde sova igen. Och sover hon sen 3-4 timmar i vagnen så hinner klockan bli runt 13 innan hon vaknar. Då leker vi på filten, jag ger henne smakportioner, hon ammar lite osv. Sen är hon trött igen efter ca. 2 timmar och sover då inne i vagnen (sover enbart i vagnen på dagarna, inne eller ut, eller i min famn) i allt mellan 30 min till 2 timmar. När hon vaknar så blir det lek på filten en stund, bus med syskonen och sen är det dags att börja fixa maten till kvällen. Då får hon hänga med ut i köket och sitta i babysittern. På kvällen är hon vaken mycket mer än på dagen. Fån 16-17 på eftermiddagen till 20-21 är inga problem. Däremot har hon lagt sig till med en "ful ovana". Hon somnar vid 20-21 och sover ca.40 min. Sen vaknar hon och är pigg som är lärka och då är ju jag rätt trött och vill sova. Sen tar det ca. två timmar igen innan det går att söva henne.
Wilma sover oftast hela nätterna utan mat, nån gång vaknar hon vid 4-5 tiden men somnar om direkt efter maten. Natten till idag tex så sov hon 20-08:20 utan att vakna. Sedan var hon vaken enda till 12:30 och sov då 3 timmar. Var sedan vaken från 15:30 - 19:30. Så damen sover inte många pass på dagen. Oftast har hon sovit två pass om dagen ialla fall men inte sista dagarna. Men sovmönster under dagen ändras hela tiden tycker jag.
Wilma älskar sin gåstol. Hon tar sig inte runt mer än några steg bakåt men hon är "med" på ett annat sätt vilket hon älskar. De varvas mellan gåstol, babysittern, ligga på golvet eller vara i famnen.
Blir inte mycket promenader här tyvärr då hon inte gillar att ligga i vagnen.
Hoppas det blir bättre när vi nu ska testa sittdelen istället.
Ska vi handla eller så sitter hon i bilstolen som vi fäster på vagnen och det går bra men inte liggdelen.
Imorn är det daga för 5 månaders sprutorna och vägning!
Ni med ec-barn, hur gör ni när ni inte är hemma? Tar ni med pottan? Vet t.ex. inte hur jag ska göra om jag är i ett köpcentrum där jag ibland träffar en annan mamma. Skötrum finns, men där inne finns bara skötbord. Känner inte att jag vill hålla dottern ovanför handfatet (som är mellan skötborden) då det kanske inte är så fräscht för de andra som håller på att byta då. Dessutom är bajset lite korvigare nu när flickan får lite riktig mat och inte bara bröstmjölk så handfatet passar inte till detta. En toasits är kanske bra om man ska hälsa på mormor t.ex men i ett köpcentrum vet jag inte. Vill absolut inte tvinga henne att bajsa i blöjan.
Senaste tiden sover (med flera uppvak, speciellt nu när förkyld) hon 20/21-07/08, men sällan själv utan med oss. På dagarna sover hon två långa pass om jag håller mig hemma. Är jag ute med vagn/bil blir sömnen lidande.,Däremellan ligger hon i babygymmet, sitter i babysitter och tittar på det jag gör, står i knät, pratar med mig. Jag försöker få en sak gjord per dag. Idag att jag kuddar och i fredags satte jag om blommor.
alltså en sån glascylinder ditt man kan lägga i saker. om saken får plats - då kan bebisen sätta den i halsen. säljs på apoteket. trodde alla hade en sån...
Hej! Min son född 16 september åkte på rs-viruset för 2 veckor sen, det var inget kul :( Började med hemsk hosta, men var pigg, efter några dagar blev han mer gnällig, åkte på akuten men blev hemskickad, åkte tillbaks på kvällen för då hade de satt sig på andningen, snabbandad och lät. Blev då skickad till akuten 6 mil bort där tillbringade vi natten, fick inhalera adrenalin, koksalt och ventolin. Läkaren sa att det var astma, jag frågade själv om det kunde vara rs men nej det var det inte men hon tog i alla fall prov och det visade positivt dagen efter. Inhalerade under natten och dagen efter sen fick vi åka hem på eftermiddagen, så det gick bra för honom. Glad att han inte var nyfödd längre då det hände. Nu är han pigg igen :)
En toasits är kanske bra om man ska hälsa på mormor t.ex men i ett köpcentrum vet jag inte.
Hej!
Var ett tag sedan jag skrev..
Känns så skönt att läsa här ibland, man märker att flera har det på samma sätt som vi
Ludwig fick sin andra vaccination idag, han blir 5 mån imorgon.
Hans vikt har stannat lite (han har alltid gått upp mkt varje gång), han väger nu 8495 g och är 67,5. Men det kan vara nåt tillfälligt. Förrförra veckan hade han hög feber 39.6 o mådde lite sådär men är pigg o glad igen :)
Han har precis som ngn skrev, lättare för att vakna efter första läggningen på kvällen.
Han lägger sig ca 21 för natten o sover till ca 7. Vaknar en till två ggr däremellan, snuttar lite på tutten o somnar om.
Men nu på sistone har har vaknat redan 1-2 timmar, efter läggningen på kvällen, o varit ledsen. Ibland får man ta upp honom ur sin säng o ibland funkar det att gunga sängen o sjunga lite.
Dagtid sover han 2-3 omgångar o allt mellan 45 min-4timmar/gång.
För övrigt en snäll bebis.
Äter mat till lunch o gröt på kvällen, ammas däremellan.
Jag har fått för mig att starta företag också, o så har jag en dotter på 8 1/2 år också, så tid önskar man man hade mer av
Hej! Min son född 16 september åkte på rs-viruset för 2 veckor sen, det var inget kul :( Började med hemsk hosta, men var pigg, efter några dagar blev han mer gnällig, åkte på akuten men blev hemskickad, åkte tillbaks på kvällen för då hade de satt sig på andningen, snabbandad och lät. Blev då skickad till akuten 6 mil bort där tillbringade vi natten, fick inhalera adrenalin, koksalt och ventolin. Läkaren sa att det var astma, jag frågade själv om det kunde vara rs men nej det var det inte men hon tog i alla fall prov och det visade positivt dagen efter. Inhalerade under natten och dagen efter sen fick vi åka hem på eftermiddagen, så det gick bra för honom. Glad att han inte var nyfödd längre då det hände. Nu är han pigg igen :)