• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Kroken
    septemberfjorton skrev 2015-01-21 19:45:19 följande:

Det enda jag har lite svårt att få i är selen, men tänkte prova med paranöt om BVC godkänner. Annars har jag i lite järnsaft och berikad havremjölk, då har jag räknat ut att den får samma innehåll som köpegröt. Har inget emot köpemat egentligen, men maltodextrin känns bara fel för så små, eftersom det ger samma effekt som socker. Tror glykemiskt index är runt det dubbla.

Ja gör man så är det ju en helt annan sak Tänkte mer på om du bara gjorde havregröt på vatten och havregryn. Men du får ju in det mesta
  • linnéa001
    Kroken skrev 2015-01-21 15:40:47 följande:
    Med tanke på att bilbarnstolen ska hänga med i minst 4,5 år, gärna längre, så blir det inte så dyrt om man slår ut det på åren. Men jag förstår dig, det är en stor kostnad på en gång. Vi ska dessutom ha två stolar så det blir ca. 6000:-.
    Visst har du rätt i det, men det tar ändå emot när vi åker bil typ en gång i månaden. Egentligen behöver vi inte min bil, men den är inte värd något så ingen mening med att sälja. Det är inte så att vi har ont om pengar direkt, men jag är lite snål måste jag erkänna. Fast just en sådan här sak bör man ju inte känna så för egentligen.
    septemberfjorton skrev 2015-01-21 19:45:19 följande:
    Det enda jag har lite svårt att få i är selen, men tänkte prova med paranöt om BVC godkänner. Annars har jag i lite järnsaft och berikad havremjölk, då har jag räknat ut att den får samma innehåll som köpegröt. Har inget emot köpemat egentligen, men maltodextrin känns bara fel för så små, eftersom det ger samma effekt som socker. Tror glykemiskt index är runt det dubbla.
    Har du lust att dela med dig av ditt grötrecept? Vore kul att göra egen, men jag har inte kommit på hur än.

Är det förresten någon som vet om gröt är så nyttigt egentligen? Vad är det som är så bra med det? Min kille är italienare och är inte uppväxt med gröt och välling som jag är och han frågar saker som jag inte kan svara på. Han visste inte vad något av det var ens. Det måste ju finnas massor av länder där barnen varken får gröt eller välling och de lär väl få i sig järn och annat på andra sätt.

• Emmask
    linnéa001 skrev 2015-01-21 21:12:51 följande:
    Visst har du rätt i det, men det tar ändå emot när vi åker bil typ en gång i månaden. Egentligen behöver vi inte min bil, men den är inte värd något så ingen mening med att sälja. Det är inte så att vi har ont om pengar direkt, men jag är lite snål måste jag erkänna. Fast just en sådan här sak bör man ju inte känna så för egentligen.
    septemberfjorton skrev 2015-01-21 19:45:19 följande:Det enda jag har lite svårt att få i är selen, men tänkte prova med paranöt om BVC godkänner. Annars har jag i lite järnsaft och berikad havremjölk, då har jag räknat ut att den får samma innehåll som köpegröt. Har inget emot köpemat egentligen, men maltodextrin känns bara fel för så små, eftersom det ger samma effekt som socker. Tror glykemiskt index är runt det dubbla.
    Har du lust att dela med dig av ditt grötrecept? Vore kul att göra egen, men jag har inte kommit på hur än.

Är det förresten någon som vet om gröt är så nyttigt egentligen? Vad är det som är så bra med det? Min kille är italienare och är inte uppväxt med gröt och välling som jag är och han frågar saker som jag inte kan svara på. Han visste inte vad något av det var ens. Det måste ju finnas massor av länder där barnen varken får gröt eller välling och de lär väl få i sig järn och annat på andra sätt.

BVC sa till mig att det är något som Sverige är unikt med och inget som är bättre än alternativen.
  • septemberfjorton
    linnéa001 skrev 2015-01-21 21:12:51 följande:

Visst har du rätt i det, men det tar ändå emot när vi åker bil typ en gång i månaden. Egentligen behöver vi inte min bil, men den är inte värd något så ingen mening med att sälja. Det är inte så att vi har ont om pengar direkt, men jag är lite snål måste jag erkänna. Fast just en sådan här sak bör man ju inte känna så för egentligen.Har du lust att dela med dig av ditt grötrecept? Vore kul att göra egen, men jag har inte kommit på hur än.

Såhär i början vill jag mest använda havre för att vänja henne vid smaken, när hon börjar äta hela portioner är jag mer inne på boveteflingor och kanske hirs. Bovetegröt har vi börjat ge henne smakprov på också. Då har jag boveteflingor, havremjölk, rapsolja, järnsaft. Jag förstår inte vad välling ska vara bra för faktiskt, det verkar mest som det använda för att trösta bebisen på kvällen
  • septemberfjorton

Oops, där gick det iväg för fort.

Som det används till kvällen skulle det stå. Gröt känns ju som ett enkelt sätt att få i sig näring tycker jag.

Nu var ju mitt recept veganskt, vill man ha animalier kan använda paltbröd i gröten för järnet, men vet inte om resten av vitaminerna som finns i järnsaft täcks in då. Samma med mjölk, vet att komjölk är berikad men inte med vad riktigt, förutom D-vitamin.

• Mrs West

Kul att höra om era smakisar. Min son är inte riktigt 4 mån än men har provat havregröt 2 ggr. Han verkar tycka smaken är ok men tycker det är lite läbbigt att svälja. Det är ju lite mer massa i gröten;)

Kul det där med duschen! De dör ju inte om de skriker lite;)

• linnéa001
    septemberfjorton skrev 2015-01-22 01:14:00 följande:
    Såhär i början vill jag mest använda havre för att vänja henne vid smaken, när hon börjar äta hela portioner är jag mer inne på boveteflingor och kanske hirs. Bovetegröt har vi börjat ge henne smakprov på också. Då har jag boveteflingor, havremjölk, rapsolja, järnsaft. Jag förstår inte vad välling ska vara bra för faktiskt, det verkar mest som det använda för att trösta bebisen på kvällen
    Tack så mycket. Vi är inte veganer, men jag har inget emot att använda veganska recept. Paltbröd låter uräckligt så det tänker jag inte använda.

Jag fattar inte heller vad välling ska vara bra för. Det är säkert mysigt för barnet att ligga i famnen och dricka det, men jag tror gröt är bättre, om det är nyttig gröt förstås. Att bara äta havregryn och vatten ger kanske inte så mycket.

Jag tycker att min dotter äter så mycket just nu. Vill ha mat varannan timme typ. Igår ammade jag vid 19 och sedan åt hon en hel smakportion gröt (trodde inte att hon skulle äta upp allt) vid 20. Slutligen ammade jag henne till sömns vid 20:40, men då åt hon nog inte så mycket.
  • Mrs West

Jag tycker vällingen har varit kanon sen när de blir äldre. Som ett sista mättande mål på kvällen och sen som frukost på morgonen, smidigt innan dagis.

• Kroken

Mina två stora var vällingbarn. De drack morgon och kväll. De gillade aldrig gröt annat än när de var pytte, när de blev runt 10-11 månader ratade de gröten. Så vällingen var kanon när de var petiga med frukost. Min minsta var ägg- och mjölkproteinallergiker och därtill väldigt selektiv i sin kost (det är han fortfarande, 9 år gammal). Så han åt varken gröt eller välling, han ammade jag i tre år istället

Svar på tråden septemberbarn 2014