septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
Det enda jag har lite svårt att få i är selen, men tänkte prova med paranöt om BVC godkänner. Annars har jag i lite järnsaft och berikad havremjölk, då har jag räknat ut att den får samma innehåll som köpegröt. Har inget emot köpemat egentligen, men maltodextrin känns bara fel för så små, eftersom det ger samma effekt som socker. Tror glykemiskt index är runt det dubbla.
Visst har du rätt i det, men det tar ändå emot när vi åker bil typ en gång i månaden. Egentligen behöver vi inte min bil, men den är inte värd något så ingen mening med att sälja. Det är inte så att vi har ont om pengar direkt, men jag är lite snål måste jag erkänna. Fast just en sådan här sak bör man ju inte känna så för egentligen.Har du lust att dela med dig av ditt grötrecept? Vore kul att göra egen, men jag har inte kommit på hur än.
Är det förresten någon som vet om gröt är så nyttigt egentligen? Vad är det som är så bra med det? Min kille är italienare och är inte uppväxt med gröt och välling som jag är och han frågar saker som jag inte kan svara på. Han visste inte vad något av det var ens. Det måste ju finnas massor av länder där barnen varken får gröt eller välling och de lär väl få i sig järn och annat på andra sätt.
Oops, där gick det iväg för fort.
Som det används till kvällen skulle det stå. Gröt känns ju som ett enkelt sätt att få i sig näring tycker jag.
Nu var ju mitt recept veganskt, vill man ha animalier kan använda paltbröd i gröten för järnet, men vet inte om resten av vitaminerna som finns i järnsaft täcks in då. Samma med mjölk, vet att komjölk är berikad men inte med vad riktigt, förutom D-vitamin.
Kul att höra om era smakisar. Min son är inte riktigt 4 mån än men har provat havregröt 2 ggr. Han verkar tycka smaken är ok men tycker det är lite läbbigt att svälja. Det är ju lite mer massa i gröten;)
Kul det där med duschen! De dör ju inte om de skriker lite;)
Jag tycker vällingen har varit kanon sen när de blir äldre. Som ett sista mättande mål på kvällen och sen som frukost på morgonen, smidigt innan dagis.
Mina två stora var vällingbarn. De drack morgon och kväll. De gillade aldrig gröt annat än när de var pytte, när de blev runt 10-11 månader ratade de gröten. Så vällingen var kanon när de var petiga med frukost. Min minsta var ägg- och mjölkproteinallergiker och därtill väldigt selektiv i sin kost (det är han fortfarande, 9 år gammal). Så han åt varken gröt eller välling, han ammade jag i tre år istället