• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Dasha

fast... du berättade nån gång att det känns och gör ont lite när du ammar? det gör inte för mig, känner ingenting förutom efter en halvtimme - att nu räcker det. och om han vill fortsätta: nu byter jag bröstet! så kanske sonen är mer vaken än jag tror på nätterna..

fast nu sitter jag och forumar istället för att sova.Rynkar på näsan ingen självdisciplin

• linnéa001
    Dasha skrev 2015-02-03 23:31:54 följande:

fast... du berättade nån gång att det känns och gör ont lite när du ammar? det gör inte för mig, känner ingenting förutom efter en halvtimme - att nu räcker det. och om han vill fortsätta: nu byter jag bröstet! så kanske sonen är mer vaken än jag tror på nätterna..

fast nu sitter jag och forumar istället för att sova.Rynkar på näsan ingen självdisciplin

Det gör inte speciellt ont längre, bara sticker lite när mjölken rinner till, men jag är extremt lättväckt. Kan inte ens sova med sambon liggande för nära. Det tycker han är synd för han vill gärna skedsova men det kan inte jag göra.

Min dotter vaknade sex i morse och var hur pigg och glad som helst. Jag är jättetrött. Tror hon vaknade av killens larmklocka även om hon inte brukar göra det. Inte har jag fått sova sammanhängande heller. Dottern vill inte så gärna äta gröt på kvällen trots att det gick bra en period. Igår råkade jag dock blanda den fel (hur kan man misslyckas?!) så den blev alldeles rinnig, var kanske inte så gott. Hon verkar gilla potatis och morötter bättre så det ska jag ge henne ikväll.
  • Emmask

Förlåt om jag frågat om något ni redan behandlat, säg till i så fall.

Hur många gånger om dygnet ammar ni era barn, ni som helammar? Enligt min app, där jag skriver in allt, äter hon i snitt 7 gånger per dygn och sover i snitt 13 h och 40 minuter per dygn.

Pratade med BVC för några veckor sedan. Jag hade då försökt minska amningen eftersom jag upptäckt att hon behöver äta mer sällan än jag fått för vana. Men just när jag drog ner på amningen började hon sova sämre, så BVC tyckte att jag skulle öka den igen och se om nätterna blev bättre. Det blev de inte.

Överväger nu att dra ner på nåt mål om dagen igen. Kanske har jag gett henne mat oftare än hon behöver, vilket kanske är onödigt. Kanske missar jag något annat behov? Hennes vikt tyder också på att hon på inget vis är undernärd, 7,8 kg vid 4,5 månades ålder. (Obs att jag inte är orolig för hennes hull, hon är ju ett spädbarn.)

• Emmask

Möjligtvis ammar jag någon fler gång på natten, jag registrerar dem inte alltid eftersom jag inte minns. Så 7-9 gånger per dygn är nog mer rättvisande.

• Bebislängt
    Emmask skrev 2015-02-04 09:38:45 följande:

Möjligtvis ammar jag någon fler gång på natten, jag registrerar dem inte alltid eftersom jag inte minns. Så 7-9 gånger per dygn är nog mer rättvisande.

Vi ger ju bara flaska men har samma problem. Han fick mat 9-12 ggr per dygn. Nu har vi lyckats komma ner till 7-9. Men tror att det har varit vårt fel, samtidigt så kräks han så mycket när han får äta mycket i mängd och mer sällan, vilket är vårt problem. Längtar tills det blir mer fast föda :)
  • replica
    Emmask skrev 2015-02-04 09:36:30 följande:

Hur många gånger om dygnet ammar ni era barn, ni som helammar? Enligt min app, där jag skriver in allt, äter hon i snitt 7 gånger per dygn och sover i snitt 13 h och 40 minuter per dygn.

Pratade med BVC för några veckor sedan. Jag hade då försökt minska amningen eftersom jag upptäckt att hon behöver äta mer sällan än jag fått för vana. Men just när jag drog ner på amningen började hon sova sämre, så BVC tyckte att jag skulle öka den igen och se om nätterna blev bättre. Det blev de inte.

Överväger nu att dra ner på nåt mål om dagen igen. Kanske har jag gett henne mat oftare än hon behöver, vilket kanske är onödigt. Kanske missar jag något annat behov? Hennes vikt tyder också på att hon på inget vis är undernärd, 7,8 kg vid 4,5 månades ålder. (Obs att jag inte är orolig för hennes hull, hon är ju ett spädbarn.)

Eh oj... Sonen ammar kanske ca 20ggr/dygn.. Men då äter han max 5 minuter i taget, har ingen ro till längre stunder för allt annat är så spännande.. Sen vill han ha lite till 10-15minuter senare så därför blir det många gånger.. Rekordet han har ätit är 31 minuter enligt min app Tungan ute

Om nätterna vaknar han jätteofta just nu och vill snutta.. Började använda sidokudde för två dygn sedan, han sover inte bra i den alls.. Vrider och vänder på sig, har fått lägga honom tillrätta flera gånger då han glider ner/vrider sig till ryggläge/vänder på huvudet med näsan uppåt (just det vi vill undvika!).. Så vill ha tröst/snutta ca varje till varannan timma nattetid..

Sover mellan 11-15h/dygn och då oftast runt 9h under natten..
    "Practise makes perfect"
  • Dasha

Hur många gånger om dygnet ammar ni era barn, ni som helammar?

får se...

1. mycket innan vi går upp 7.00
    2. en liten slurk efter gröten kl. 9.00
    3. mycket efter lång sömn i vagnen kl. 11.00
    4. avslutning efter lunchen kl. 12.30
    5. mycket efter lång sömn kl. 14.30
    6. när han blir trött och behöver sova med tutten kl. 16.00. då ammar han säkert några ggr.
    7. dryck efter middagen kl. 18.00
    8. innan han somnar kl. 21.00
    9. innan han somnar för natten kl. 23.00
    10 ingen aning hur många ggr han ammar på natten, gissar på 1 gång i sömnen.

Kanske har jag gett henne mat oftare än hon behöver, vilket kanske är onödigt. Kanske missar jag något annat behov?

jag tror starkt på att låta bebisar få bestämma när och hur ofta de vill amma.

• septemberfjorton

Ingrid ammar nog ganska exakt som du beskriver. Har inte tänkt så mycket på det, mer än att jag hoppas det blir mer sällan när hon får mer mat. Det jag dock märkt är att när sambon tar henne och ger flaska på natten, kan han komma undan med en matning på tio timmar ibland. Det kan även funka att stoppa in nappen och nynna lite, säger han.
  • septemberfjorton

Är det någon som vet om man kan ge en halv portion mat(ungefär) istället för gröt? Ingrid hatar verkligen all gröt hon testat(majs, havre, bovete, hirs). Hon gillar däremot sötpotatis och majs, och avokado älskar hon. Jag vet ju att det är mindre näring i maten, men kan man ändå ge henne exempelvis mer avokado så hon kanske står sig bättre när jag ändå helammar? Om jag blandar i bröstmjölk i allt så får hon väl näring därifrån?

Är lite knäckt att hon inte gillar gröt lika mycket som jag, haha.

• linnéa001

Min dotter ammas ungefär varannan till var tredje timme under dagen. Svårt att veta hur mycket hon äter varje gång. Sista gången hon ammas för natten är ca 20:00. Under natten äter hon vid ett, vid fyra och vid sju. Vaknar vid halv nio och äter igen. Jag brukar försöka amma innan hon blir för hungrig för är hon det fungerar inte amningen utan hon blir hysterisk för att maten inte kommer tillräckligt snabbt och då måste jag ge flaska. Samma sak om hon är för trött. Då hon sover var 90:e till varannan timme passar det ganska bra att amma precis innan eller precis efter tuppluren. Hur många gånger kan det tänkas bli tro... runt 15 gånger kanske. 
Svar på tråden septemberbarn 2014