SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".
Jag blir så sablans jävla irriterad på saker likt detta:
www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19612402.ab
Skärpning för fan!
Jag blir så sablans jävla irriterad på saker likt detta:
www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19612402.ab
Skärpning för fan!
Men du verkar å andra sidan inte fatta att det handlar om BARN. Och om barn ska kunna sitta och titta på tv ensamma måste programmen ha ett lämpligt innehåll. Av samma skäl har Grimms sagor både i bok- och filmform omredigerats och omarbetats flera gånger så att barnen inte behöver få sig till livs våldtäktsscener och aga, vilket kanske var okej på 1800-talet, men inte i dag.
Grimms originalverk finns att läsa för den som vill, men de flesta är helt överens om att dessa inte längre hör hemma i barnsektionen.
Men du verkar å andra sidan inte fatta att det handlar om BARN. Och om barn ska kunna sitta och titta på tv ensamma måste programmen ha ett lämpligt innehåll. Av samma skäl har Grimms sagor både i bok- och filmform omredigerats och omarbetats flera gånger så att barnen inte behöver få sig till livs våldtäktsscener och aga, vilket kanske var okej på 1800-talet, men inte i dag.
Grimms originalverk finns att läsa för den som vill, men de flesta är helt överens om att dessa inte längre hör hemma i barnsektionen.
så länge de gör det i samråd med rättighetsägaren (i det här fallet Saltkråkan) ser jag inte att det är att betrakta som ett brott mot varken yttrandefrihet eller tryckfrihet
Du anstränger dig verkligen till det yttersta för att inte förstå. Jag måste lite motvilligt ge dig cred för det. Jag ska försöka förklara en gång till: Pippi Långstrump är en film från 1969. Att gå in och ändra i den för det som för tillfället är politiskt korrekt är i bästa fall korkat. Det är inte en nyutgåva utan en på politiska grunder censurerad version. Det går inte att jämföra med en nyöversättning av en bok. Däremot är det fullt jämförbart med att med sax och tipex gå in på biblioteken och ändra i böcker det som inte är politisk korrekt eller av annan anledning "olämpligt". Förstår du nu?