• Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".
  • Centurione
    Trubbel skrev 2014-10-01 14:44:44 följande:

Jag tror att färgade barn och deras föräldrar kan ta illa vid sig, exempelvis. Och jag tror att barns värdegrunder inte utvecklas i någon högre grad av att lära sig ordet "negerkung" utan att samtidigt få ett begripligt sammanhang.

Nej, jag ser ingen fara med den här typen av censur. Jag censurerar friskt vad mina barn får se och läsa, i alla fall tills de blir gamla nog att förstå ord och händelser i ett större sammanhang. Om man vill diskutera rasism och språkbruket på 80-talet är det bättre att låta skolorna sköta den uppgiften, där eleverna samtidigt får kunskaper om tex apartheid.

Jag jobbar med media och trots det ser jag inget hot med den här formen av censur. Hade det däremot handlat om lagstiftning hade jag reagerat kraftigt. Men här rör det sig om ett medieföretag som tar ansvar för sin produktion, om än lite sent - och det är så det ska fungera.

Jag tar också ansvar för det jag publicerar.

Min starka misstanke är att det inte är just publicister som går i taket över detta, utan människor som själva skulle kunna tänka sig att använda n-ordet som benämning på svarta som tar illa vid sig och personligen känner sig censurerade.

Ja, om du VILL spä på många svenskars antipati emot invandrare, så ska du ABSOLUT verka för att våra kulturskatter stympas av hänsyn till dem... Det där var nog det dummaste argumentet av alla!
  • Centurione
    Anonym (löjligt) skrev 2014-10-01 14:49:34 följande:
    Blekansikte då? Borde det också klippas bort?
    För att inte tala om uttrycket "lång gris" i Robinson Crusoe. Det var vad infödingarna kallade vita människor för nämligen - de lagade till dem hängande på ett spett över en öppen eld, på samma sätt som de lagade till grisar! Jag känner mig VÄLDIGT KRÄNKT över att mitt folkslag reduceras till en maträtt...
  • Centurione
    Trubbel skrev 2014-10-01 14:55:00 följande:
    Nej, det är redigering. Medier och produktionsbolag ägnar sig åt det varje dag. Man visar inte allt material och man följer inte böcker slaviskt.

Om staten hade förbjudit skriven media att använda ett visst ord är det fara å färde, men så är inte fallet här.
    Fast det ÄR nästan så, eller hur..? Även om inte staten kollar I FÖRVÄG att det inte står "neger" någonstans, så straffar den dig EFTERÅT om de hittar ordet...
  • Centurione
    ica skrev 2014-10-01 15:43:18 följande:
    Och det är en grov underskattning av våra barn. De är inte dumma i huvudet. Jag utgår ifrån att de tagit bort Prussiluskan då det är en stereotyp och förlegad kvinnoskildring.
    ...för att inte tala om Kommandoran. Detta är den bild barnen får av enhetschefer i äldrevården! Demon
  • Tom Araya

Jag tycker detta är helt okej. Berättelserna om Pippi hänger inte på vad hennes sällan förekommande pappa tituleras som och jag tycker heller inte det kan jämföras med när man klipper bort hela scener ur tecknad film eller plockar bort Tintin-böcker.

Astrid lär även själv ha sagt att hon hade använt något annat som titel på pappan, om hon hade skrivit böckerna idag (idag= när hon pratade om det).

• Trubbel
    Centurione skrev 2014-10-01 16:23:11 följande:
    Ja, om du VILL spä på många svenskars antipati emot invandrare, så ska du ABSOLUT verka för att våra kulturskatter stympas av hänsyn till dem... Det där var nog det dummaste argumentet av alla!

Spä på? Jag pratar om vad som är censur och inte. Jag tror till skillnad från många andra att de som visat sig hysa antipati för invandrare i detta val troligtvis var likadana tidigare. Ingenting har hänt som plötsligt har utlöst deras känslor, skillnaden mot tidigare är att de nu har fått ett parti att rösta på, ett parti som vet hur man lockar och talar till den typen av väljare.

De som jag känner som röstar på SD är bittra och marginaliserade. Ingenting jag gör kommer att förändra det. Inte SD heller, men det är en annan historia.

• Grande Rock
    Centurione skrev 2014-10-01 16:14:36 följande:
    Då får man skriva nya sagor och berättelser. Man kan inte ordna bokbål på de gamla, och förbjuda att folk har kvar kopior av dem att läsa för sina barn. Då är vi ju tillbaka i Hitlertyskland och i Stalins Ryssland! Eller i Saudi IDAG, där de river ut t.o.m. bilder på en tecknad kvinna i kortärmad blus, innan boken eller tidningen får komma in i landet... (Fast det är kanske så ni vill ha det?)
    Vem har förbjudit?
    SVT klipper bort vissa delar i filmen de ska visa, det betyder inte per automatik att alla gamla kopior ska förstöras eller inte får visas.

Eller vet du mer än vad som stod i artikeln?
    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • Anonym (dd)
    Tom Araya skrev 2014-10-01 16:33:17 följande:

Jag tycker detta är helt okej. Berättelserna om Pippi hänger inte på vad hennes sällan förekommande pappa tituleras som och jag tycker heller inte det kan jämföras med när man klipper bort hela scener ur tecknad film eller plockar bort Tintin-böcker.

Astrid lär även själv ha sagt att hon hade använt något annat som titel på pappan, om hon hade skrivit böckerna idag (idag= när hon pratade om det).

Det är tydligen inte så. När ingen har presenterat denna så kallade intervjun. Man hittar heller ingen anknytning mellan intervjuaren och Astrid.
  • Krixx

Hur korkad får man vara om man likställer detta med bokbål. Det handlar om ytterst små ändringar i en nyutgåva. De gamla böckerna kommer finnas kvar.

• Anonym (dd)
    Krixx skrev 2014-10-01 19:22:13 följande:

Hur korkad får man vara om man likställer detta med bokbål. Det handlar om ytterst små ändringar i en nyutgåva. De gamla böckerna kommer finnas kvar.

Ett bokbål är en ceremoni, för att visa sin makt. För du tror väl inte på fullaste allvar att en statlig organisation hittar samtliga böcker och utrotar dem med en tändsticka.
    Med det sagt, så varför genomförs bokbål? Anledningarna kan variera mellan religiösa, politiska eller moraliska skäl.
    Får något kriterium stöd från statliga SVT?

www.princeton.edu/~achaney/tmve/wiki100k/docs/Book_burning.html

Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".