• Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".
  • Anonym (Hilma)
    Trubbel skrev 2014-10-01 13:04:36 följande:
    inte censur, det är omarbetningar! Alla böcker omarbetas när de översätts till film. Är det nytt för dig?
    När man helt sonika klipper bort delar ur en film är det censur och ingenting annat.
    Är det något nytt för dig?
  • Anonym (löjligt)
    Trubbel skrev 2014-10-01 14:44:44 följande:

Jag tror att färgade barn och deras föräldrar kan ta illa vid sig, exempelvis. Och jag tror att barns värdegrunder inte utvecklas i någon högre grad av att lära sig ordet "negerkung" utan att samtidigt få ett begripligt sammanhang.

Nej, jag ser ingen fara med den här typen av censur. Jag censurerar friskt vad mina barn får se och läsa, i alla fall tills de blir gamla nog att förstå ord och händelser i ett större sammanhang. Om man vill diskutera rasism och språkbruket på 80-talet är det bättre att låta skolorna sköta den uppgiften, där eleverna samtidigt får kunskaper om tex apartheid.

Jag jobbar med media och trots det ser jag inget hot med den här formen av censur. Hade det däremot handlat om lagstiftning hade jag reagerat kraftigt. Men här rör det sig om ett medieföretag som tar ansvar för sin produktion, om än lite sent - och det är så det ska fungera.

Jag tar också ansvar för det jag publicerar.

Min starka misstanke är att det inte är just publicister som går i taket över detta, utan människor som själva skulle kunna tänka sig att använda n-ordet som benämning på svarta som tar illa vid sig och personligen känner sig censurerade.

Blekansikte då? Borde det också klippas bort?
  • Trubbel
    Anonym (löjligt) skrev 2014-10-01 14:49:34 följande:
    Blekansikte då? Borde det också klippas bort?
    Det är ju som sagt var upp till den som står som ansvarig för produktionen att göra avvägningen om vad som är okej och inte. Så det är SVT som får ta ställning till den frågan.
  • Trubbel
    Anonym (Hilma) skrev 2014-10-01 14:48:23 följande:
    När man helt sonika klipper bort delar ur en film är det censur och ingenting annat.
    Är det något nytt för dig?
    Nej, det är redigering. Medier och produktionsbolag ägnar sig åt det varje dag. Man visar inte allt material och man följer inte böcker slaviskt.

Om staten hade förbjudit skriven media att använda ett visst ord är det fara å färde, men så är inte fallet här.
  • Faber
    Trubbel skrev 2014-10-01 14:55:00 följande:
    Nej, det är redigering. Medier och produktionsbolag ägnar sig åt det varje dag. Man visar inte allt material och man följer inte böcker slaviskt.

Om staten hade förbjudit skriven media att använda ett visst ord är det fara å färde, men så är inte fallet här.
    Det är censur. Ja det är redigering om det är något nytt som skall sändas men handlar det om ett verk som funnits i decennier och man plötsligt  ändrar i det av politiska skäl så är det censur.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • ica
    Faber skrev 2014-10-01 15:41:44 följande:
    Det är censur. Ja det är redigering om det är något nytt som skall sändas men handlar det om ett verk som funnits i decennier och man plötsligt  ändrar i det av politiska skäl så är det censur.
    Och det är en grov underskattning av våra barn. De är inte dumma i huvudet. Jag utgår ifrån att de tagit bort Prussiluskan då det är en stereotyp och förlegad kvinnoskildring.
  • Lisa1976

Helt rätt att ta bort det tycker jag.
    Mina barn har inte reagerat eller frågat om vad en neger är när vi tittat på filmen men det är inte något dom ska behöva lära sig.

Son 0804 Dotter 1101
  • Faber
    ica skrev 2014-10-01 15:43:18 följande:
    Och det är en grov underskattning av våra barn. De är inte dumma i huvudet. Jag utgår ifrån att de tagit bort Prussiluskan då det är en stereotyp och förlegad kvinnoskildring.
    Vad har det med din felaktiga definition att göra? Jag bryr mig inte om huruvida barnen är dumma eller ej men du kallar borttagandet av något på politiska bevekelsegrunder för redigering och det stämmer inte.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Centurione
    Chrysabelle skrev 2014-10-01 14:28:32 följande:

Men sagor och berättelser kommer alltid att förändras med tiden.

Då får man skriva nya sagor och berättelser. Man kan inte ordna bokbål på de gamla, och förbjuda att folk har kvar kopior av dem att läsa för sina barn. Då är vi ju tillbaka i Hitlertyskland och i Stalins Ryssland! Eller i Saudi IDAG, där de river ut t.o.m. bilder på en tecknad kvinna i kortärmad blus, innan boken eller tidningen får komma in i landet... (Fast det är kanske så ni vill ha det?)
  • Centurione
    Anonym (--) skrev 2014-10-01 14:43:20 följande:
    om du inte gillar filmen så kan väl du 'ge fan' i att gå och se den, svårare än så är det inte

den enda som har rätt att bli upprörd över  att det ändras i verket är författaren bakom verket och hon hade inte haft något problem

"Det var hårt och bittert att höra för den som avskyr all nationalism så innerligt som jag gör. Jag trodde du visste det. Jag trodde du visste, att jag ogillar allt indelande av människor efter nationer och raser, all sortens diskriminering mellan vita och svarta, mellan arier och judar, mellan turkar och svenskar, mellan män och kvinnor"

källa: nyheter24.se/nyheter/inrikes/778476-astrid-lindgren-jag-avskyr-all-natonalism

?Ja, jag skulle ta bort en massa idiotier. Spiksäkert är att jag inte skulle ha gjort Pippis pappa till negerkung! En vit kille som kommer till Söderhavet och sätter på sig bambukjol
    Men det är ju inte så att jag tänkte att vi är så överlägsna dom svarta så att om vi kommer till Söderhavet blir vi genast kungar. Det är några som har tyckt att detta var en sådan oerhörd rasism.
    källa: ur en personlig intervju av Elisabeth Frankl.
    och hänvisad till på www.mynewsdesk.com/se/saltkraakan-ab/news/pippi-tv-serien-restaureras-av-svt-93959 (saltkråkan är alltså bolaget som drivs av Pippis barn och barnbarn, de som har tillgång till allt material såsom brev, intervjuert etc, folk som alltså vet vad dom talar om

så jag fattar inte vad ditt problem är

Mitt problem är at trasister använder sig av Astrid Lingren för attföra fram sina vidriga och sunkiga åsikter, stå för dom istället för att dra in Astrid som var emot rasism och inte hade velat utnyttjas av rasister eller i rasistiskt syfte
    är det några som ska visa respekt så är det ni som drar vår nationalklenod i smutsen, skäms!!
    Fast om nu Astrid Lindgren verkligen brann för det anti-rasistiska och mångkulturella såsom hon påstod på gamla dagar, så undrar jag lite varför det inte ens framskymtar i hennes böcker..? Till och med i Emils värld kunde det ha förekommit några smarta, snälla och roliga "resande" t.ex.. En svartögd liten flicka som Ida hade lekt med...

Och i de böcker som utspelas i Stockholm i mitten av 1900-talet, hade det utan problem kunnat förekomma t.ex. romer, judar, ungrare och en och annan spanjor, italienare, grek eller jugoslav. Eller till och med arab eller turk - de var inte unheard of i Stockholm på 1950-talet.

För att inte tala om i de rena sagovärldarna (som i "Mio min Mio" och "Bröderna Lejonhjärta"). Där hade bara fantasien satt stopp för rättrådiga och modiga svarta, bruna, brunröda och gula människogestalter! Om det nu VARIT så att författaren tyckte att detta var viktigt... Jag tror att hon inte hade en tanke åt endera hållet faktiskt, utan att detta i intervjun var en efterkonstruktion.
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".