• Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".
  • Har gjort det
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-06 18:36:03 följande:
    Jag förstår vad du menar, men förstår även att du har fel. Det är en nyutgåva. Den gamla finns kvar. Hade det varit censur hade den gamla utgåvan tagits bort och dolts.

Som sagt, det olämpliga har inte censurerats bort. Det finns kvar i de äldre versionerna. Det är bara i de exemplar som säls from nu som inte har det. Därför är den redigerad, inte censurerad. Förstår du?
    Nix du har fel. Man har valt, av politiska skäl, att ta bort vissa element i en befintlig  film. Det är själva sinnebilden av censur. Sen spelar det ingen roll att originalet finns kvar. Även om det hade varit en nyutgåva hade det varit en censurerad sådan. Alltså fel iaf. Förstår du?
  • Har gjort det
    asta66 skrev 2014-10-06 18:36:58 följande:
    Håller med. Sen ger ju ordet kung betydligt tråkigare associationer än  negerkung. De borde bytt det mot hövdning. Så förstår alla att det inte är nån tråkig kung som vi har.
    Tänkte inte på det! Kung ger ju association till gamla förtryckare! Ordförande eller generalsekreterare kanske hade varit bättre! Och vad ska barnen tycka om hur pippi behandlar djuren? Lyfter upp den stackars hästen i luften? Det går inte för sig! Censur! Börjar man peta så kan man hålla på i all evighet!
  • pyssel
    Har gjort det skrev 2014-10-06 17:40:34 följande:

Jag är övertygad om att barn idag, precis som på 70-talet, kan titta på pippi utan att bli mentalt skadade av att hennes pappa är negerkung. Allt annat är bara trams. Vi har stora problem idag med unga människor som inte klarar av vanliga motgångar i livet för att det har daltats med dom under hela deras uppväxt. S.k curlingföräldrar gör allt för att ta bort allt som ev kan vara läskigt och vadderar in barnens tillvaro så att minsta lilla motgång elimineras. Resultatet blir ängsliga och ångestfyllda vuxna  som är rädda för allt.

Den här absurda pippi-historien är en del av curlingmentalitet från dagens föräldrar där allt ska vadderas och inget får vara farligt, Kombinerat med en paranoid rasismrädsla där man ser rasism överallt blir det så här konstigt. Det är en farligt utveckling som måste vändas och sunt förnuft måste tillbakaerövras.

Ja var ska detta sluta?

Från farhågor om kommunistregimer till skenande psykisk ohälsa för att rasistiska benämningar redigeras/klipps/censureras ur ett älskat verk av den enkla anledningen att en ny publik ska få ta del av det genom public service.

Varför vill du bara lära av kommunismens historia men inte av kolonialismens?
    Alla hästar hemma
  • asta66
    Har gjort det skrev 2014-10-06 18:45:35 följande:
    Tänkte inte på det! Kung ger ju association till gamla förtryckare! Ordförande eller generalsekreterare kanske hade varit bättre! Och vad ska barnen tycka om hur pippi behandlar djuren? Lyfter upp den stackars hästen i luften? Det går inte för sig! Censur! Börjar man peta så kan man hålla på i all evighet!
    Ha ha! Jag tänkte på våran kung. Pippis pappa var väl lite roligare.
  • Har gjort det
    asta66 skrev 2014-10-06 18:53:31 följande:
    Ja det var not lite mer drag i den gubben än i våran tråkiga!
  • Har gjort det
    asta66 skrev 2014-10-06 18:53:31 följande:
  • asta66
    Har gjort det skrev 2014-10-06 18:54:56 följande:
    Och snäll och rolig utan att vara så pinsam.
  • Har gjort det
    pyssel skrev 2014-10-06 18:52:18 följande:
    Ja var ska detta sluta?

Från farhågor om kommunistregimer till skenande psykisk ohälsa för att rasistiska benämningar redigeras/klipps/censureras ur ett älskat verk av den enkla anledningen att en ny publik ska få ta del av det genom public service.

Varför vill du bara lära av kommunismens historia men inte av kolonialismens?
    Vad menar du?
  • pyssel
    Har gjort det skrev 2014-10-06 18:56:20 följande:

Vad menar du?

N-ordet är laddat med rasism och kolonialism. Du slår med din argumentation i lika hög grad vakt om just det, som du slår vakt om icke-censur och total yttrandefrihet.

Mänskliga rättigheter och demokratiska principer är inte ett antal spikraka parallella spår som aldrig krockar. Därav min tidigare invändning mot att någon inte skulle anses ha principer för att det kan finnas sammanhang då principen ruckas utan att denne någon är någon kappvändare. Även om just du är synnerligen principfast. Gäller det även vid hets mot folkgrupp att yttrandefriheten är överordnad?
    Alla hästar hemma
  • Velouria
    Kristallklart skrev 2014-09-29 11:32:45 följande:

Jag blir så sablans jävla irriterad på saker likt detta:

www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19612402.ab

Skärpning för fan!

Det är bara att göra som sverigedemokrater brukar göra: mordhota, trakassera, förfölja, köra med utpressning.

Glöm inte aluminiumrören.
    JImmie Åkesson, du är Sveriges största integrationsproblem
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".