• Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".
  • Trubbel
    Anonym (dd) skrev 2014-10-02 09:17:45 följande:

Ett bokbål är en ceremoni, för att visa sin makt. För du tror väl inte på fullaste allvar att en statlig organisation hittar samtliga böcker och utrotar dem med en tändsticka.
    Med det sagt, så varför genomförs bokbål? Anledningarna kan variera mellan religiösa, politiska eller moraliska skäl.
    Får något kriterium stöd från statliga SVT?

www.princeton.edu/~achaney/tmve/wiki100k/docs/Book_burning.html

Staten har inte klippt i filmen, det har SVT gjort. Det finns inga politiker eller medieägare som öht blandar sig i vad public service gör. Det är SVT som är avsändare, SVT:s ansvar och de fattar beslut utifrån vad som känns okej för dem.

Att jämföra med bokbål och statlig censur visar bara på din okunnighet om mediebranschen. SVT har inte ens monopolställning på tv längre, produktionsbolaget är bara en aktör bland massor av andra. Orka uppröra sig för att EN aktör gör EN ändring i ett 40 år gammalt program av hänsyn till minoriteter!

• Anonym (dd)
    Trubbel skrev 2014-10-02 10:53:27 följande:
    Staten har inte klippt i filmen, det har SVT gjort. Det finns inga politiker eller medieägare som öht blandar sig i vad public service gör. Det är SVT som är avsändare, SVT:s ansvar och de fattar beslut utifrån vad som känns okej för dem.

Att jämföra med bokbål och statlig censur visar bara på din okunnighet om mediebranschen. SVT har inte ens monopolställning på tv längre, produktionsbolaget är bara en aktör bland massor av andra. Orka uppröra sig för att EN aktör gör EN ändring i ett 40 år gammalt program av hänsyn till minoriteter!

Så SVT ägs inte av staten?! Du får nog kolla dina källor en gång till...

Detta är inte Jeopardy, när jag ger svaret så ska du inte ställa frågan Guld i mun

• boegroev

Det finns inga riktiga argument för att inte ta bort ett olämpligt ord samt en kort olämplig sekvens från en BARNfilm.
    Det är en film gjord för barn.
    Om ni vuxna människor så gärna vill se Pippi säga neger så finns dom gamla versionerna både på VHS och DVD. Men det är olämpligt att låta barn se en förebild  använda sig av ord som idag inte anses vara okej. Dom förstår inte att förr i tiden var diskriminering så normaliserat att det var fullt okej att säga neger.
    Det finns folk som tar illa upp av ordet neger och att man gör sneögon och låtsas vara kines. Och eftersom det inte påverkar historien över huvud taget så varför inte ta bort det?

• Anonym (dd)
    boegroev skrev 2014-10-02 23:02:29 följande:

Det finns inga riktiga argument för att inte ta bort ett olämpligt ord samt en kort olämplig sekvens från en BARNfilm.
    Det är en film gjord för barn.
    Om ni vuxna människor så gärna vill se Pippi säga neger så finns dom gamla versionerna både på VHS och DVD. Men det är olämpligt att låta barn se en förebild  använda sig av ord som idag inte anses vara okej. Dom förstår inte att förr i tiden var diskriminering så normaliserat att det var fullt okej att säga neger.
    Det finns folk som tar illa upp av ordet neger och att man gör sneögon och låtsas vara kines. Och eftersom det inte påverkar historien över huvud taget så varför inte ta bort det?

...och hur tror du att "negern" kommer att känna sig på roliga timmen? När det visar sig att andra barn har sett hans favoritprogram och att de påstår dumheter som att pippi säger negerkung...
    DET kommer att bli en kalldusch.
  • Cal XVI Gustf
    boegroev skrev 2014-10-02 23:02:29 följande:

Man bör visa respekt och fråga regissören först om det är OK att göra en sådan klippning. Om regissören säger nej får man visa filmen som den är eller avstå helt från att visa filmen.
  • asta66
    Centurione skrev 2014-10-01 16:26:14 följande:
    För att inte tala om uttrycket "lång gris" i Robinson Crusoe. Det var vad infödingarna kallade vita människor för nämligen - de lagade till dem hängande på ett spett över en öppen eld, på samma sätt som de lagade till grisar! Jag känner mig VÄLDIGT KRÄNKT över att mitt folkslag reduceras till en maträtt...
    Inte jag. Dumma öknamn har vi människor alltid gett. Det finns viktiga saker att ödsla tid på.
  • asta66
    Tom Araya skrev 2014-10-01 16:33:17 följande:

Jag tycker detta är helt okej. Berättelserna om Pippi hänger inte på vad hennes sällan förekommande pappa tituleras som och jag tycker heller inte det kan jämföras med när man klipper bort hela scener ur tecknad film eller plockar bort Tintin-böcker.

Astrid lär även själv ha sagt att hon hade använt något annat som titel på pappan, om hon hade skrivit böckerna idag (idag= när hon pratade om det).

Jag tycker det är larvigt att klippa bort det. Det blir bara historielöst. Det var ju en svensk sjöman (tror jag) som vart negerkung för sådär 100 år ssedan. Det stod tydligen i dåtidens tidningar. Han gifte sig med hövdingens dotter eller nåt.
    Astrid Lindgren lär ha läst det och inspirerats av det.
  • Anonym (Matematik)
    Centurione skrev 2014-10-01 16:27:32 följande:
    Fast det ÄR nästan så, eller hur..? Även om inte staten kollar I FÖRVÄG att det inte står "neger" någonstans, så straffar den dig EFTERÅT om de hittar ordet...
    Fast det var väl SVT som bestämde sig för att ta bort det, inte staten?
  • Centurione
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-05 07:37:42 följande:
    Fast det var väl SVT som bestämde sig för att ta bort det, inte staten?
    Och SVT ägs av..?
  • Centurione
    asta66 skrev 2014-10-05 07:09:52 följande:
    Inte jag. Dumma öknamn har vi människor alltid gett. Det finns viktiga saker att ödsla tid på.
    Jag var ironisk.

Men i konsekvensens namn,  så borde ju faktiskt även negativa uttryck om vita censureras bort i andra kulturers böcker och filmer. Men något säger mig, att det inte kommer att ske...
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".