SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".
Jag blir så sablans jävla irriterad på saker likt detta:
www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19612402.ab
Skärpning för fan!
Jag blir så sablans jävla irriterad på saker likt detta:
www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19612402.ab
Skärpning för fan!
Ett bokbål är en ceremoni, för att visa sin makt. För du tror väl inte på fullaste allvar att en statlig organisation hittar samtliga böcker och utrotar dem med en tändsticka.
Med det sagt, så varför genomförs bokbål? Anledningarna kan variera mellan religiösa, politiska eller moraliska skäl.
Får något kriterium stöd från statliga SVT?
www.princeton.edu/~achaney/tmve/wiki100k/docs/Book_burning.html
Så SVT ägs inte av staten?! Du får nog kolla dina källor en gång till...
Detta är inte Jeopardy, när jag ger svaret så ska du inte ställa frågan
Det finns inga riktiga argument för att inte ta bort ett olämpligt ord samt en kort olämplig sekvens från en BARNfilm.
Det är en film gjord för barn.
Om ni vuxna människor så gärna vill se Pippi säga neger så finns dom gamla versionerna både på VHS och DVD. Men det är olämpligt att låta barn se en förebild använda sig av ord som idag inte anses vara okej. Dom förstår inte att förr i tiden var diskriminering så normaliserat att det var fullt okej att säga neger.
Det finns folk som tar illa upp av ordet neger och att man gör sneögon och låtsas vara kines. Och eftersom det inte påverkar historien över huvud taget så varför inte ta bort det?
Det finns inga riktiga argument för att inte ta bort ett olämpligt ord samt en kort olämplig sekvens från en BARNfilm.
Det är en film gjord för barn.
Om ni vuxna människor så gärna vill se Pippi säga neger så finns dom gamla versionerna både på VHS och DVD. Men det är olämpligt att låta barn se en förebild använda sig av ord som idag inte anses vara okej. Dom förstår inte att förr i tiden var diskriminering så normaliserat att det var fullt okej att säga neger.
Det finns folk som tar illa upp av ordet neger och att man gör sneögon och låtsas vara kines. Och eftersom det inte påverkar historien över huvud taget så varför inte ta bort det?
Jag tycker detta är helt okej. Berättelserna om Pippi hänger inte på vad hennes sällan förekommande pappa tituleras som och jag tycker heller inte det kan jämföras med när man klipper bort hela scener ur tecknad film eller plockar bort Tintin-böcker.
Astrid lär även själv ha sagt att hon hade använt något annat som titel på pappan, om hon hade skrivit böckerna idag (idag= när hon pratade om det).