• Faer

Bf juli 2015

Hej! Tänkte samla alla som nyss fått plus och ha Bf juli 2015!

Första barnet för mig så det skulle vara kul om vi alla kunde följas åt!

Hur har era första veckor som gravid varit?!

• Svar på tråden Bf juli 2015
  • hallonlakrits1
    Agentkia skrev 2015-03-02 12:41:44 följande:
    Vad skönt att höra att jag inte är ensam. Det har vart så mkt strul i denna graviditet så jag vågar verkligen inte hoppas. Jag känner livmodern när jag ligger på rygg och drar in magen och den går till naveln och jag är rätt lång så den verkar ju växa som den ska. Men även om jag känner den är där inga rörelser inuti. Så det gör mig orolig. Sambon säger att han var ett väldigt lugnt barn och kanske är det sånt som bidrar också.
    Jag förstår att du är undrandes..Jag har nu gått in i vecka 23 och känner inte tydliga rörelser heller, tycker det är svårt att veta vad som är vad eftersom att annat i magen rör sig med, inte bara den lille. Jag tog upp detta med bm på RUL i vecka 20 och hon sade också att jag har moderkakan i framvägg vilket gör att det brukar ta längre tid och i och med att jag är förstagångsföderska. I vecka 22 hörde jag att det kan ta flera veckor till innan man känner något tydligt.

Ett foster kan vara jättelivligt i magen, men att vissa föräldrar tror att det är det lugnt när moderkakan är i framvägg och rörelserna blir dämpade. Så var inte helt säker på detta med lugnt barn Tungan ute Har du varit på något UL än? När jag har varit på två RUL har det varit så fantastiskt att se att den lilla rör på sig för fullt inne i magen Glad
  • Jennie1
    hallonlakrits1 skrev 2015-03-02 14:24:38 följande:
    Jag förstår att du är undrandes..Jag har nu gått in i vecka 23 och känner inte tydliga rörelser heller, tycker det är svårt att veta vad som är vad eftersom att annat i magen rör sig med, inte bara den lille. Jag tog upp detta med bm på RUL i vecka 20 och hon sade också att jag har moderkakan i framvägg vilket gör att det brukar ta längre tid och i och med att jag är förstagångsföderska. I vecka 22 hörde jag att det kan ta flera veckor till innan man känner något tydligt.

Ett foster kan vara jättelivligt i magen, men att vissa föräldrar tror att det är det lugnt när moderkakan är i framvägg och rörelserna blir dämpade. Så var inte helt säker på detta med lugnt barn Tungan ute Har du varit på något UL än? När jag har varit på två RUL har det varit så fantastiskt att se att den lilla rör på sig för fullt inne i magen Glad
    Faktiskt skönt att läsa att det inte är så ovanligt. Är själv i v 22 och känner inte heller särskilt mkt. Även om alla säger att detta är vanligt så känns det bra att veta att man inte är ensam. När vi var på RUL och det var full rulle i magen så kollade man på magen och liksom "händer det där"... Så konstigt när man inte känner nått och ändå är det full röresle. ;)
  • Agentkia

Haha vi har lyssnat på vår lilla bebbe idag. Jag ringde min BM angående ett provsvar. Då sa jag att jag var orolig eftersom jag inte känt ngt. Han frågade om jag kunde komma in direkt. Han hade tid 30 min senare. Så jag tog med sonen som jag nyss hämtat på dagis och mötte upp sambon på mvc. Så fick vi lyssna på lillen. 158 slag i minuten hörde vi på maskinen. Det var en enorm befrielse att höra. Så jag sa, jaha du hittade min puls och skrattade så allt hjärtljud försvann för en stund.

• Hejhejhej

Hej alla juli-mammor.
    Jag fick förra veckan reda på att jag var gravid och att jag är i 20e veckan. ( är nu 19+5) Jag var i chock, men jag och min sambo har nu börjat smälta det och vi längtar jättemycket!!
    När jag plussade gick till en abortrådgivning, bara för att se på alternativen och i vilken vecka jag var i, detta var i onsdags. Det var då jag fick reda på att jag var så sent gången.  Trodde jag var i v.6 då jag inte fått någon mage knappt.

Men nu kommer problemet, imorgon ska jag skriva in mig på mvc och på fredag ska jag till RUL. Men jag är så fortfarande orolig att jag har skadat det lilla barnet och att de ska hitta något fel.. Kan inte sova på nätterna och vet inte om jag klarar mig till fredag. är helt utmattad.

Vad tror ni han såg under ultraljudet på abortrådgivningen? Jag var i chock så blev direkt hämtad till kurator. Men borde han inte sagt om det var något allvarligt fel med barnet? 
    Jag behöver nog bara skriva av mig lite, är så rädd.

Men jag är också väldigt lycklig 

• Frallanz
    Hejhejhej skrev 2015-03-02 21:39:57 följande:

Hej alla juli-mammor.
    Jag fick förra veckan reda på att jag var gravid och att jag är i 20e veckan. ( är nu 19+5) Jag var i chock, men jag och min sambo har nu börjat smälta det och vi längtar jättemycket!!
    När jag plussade gick till en abortrådgivning, bara för att se på alternativen och i vilken vecka jag var i, detta var i onsdags. Det var då jag fick reda på att jag var så sent gången.  Trodde jag var i v.6 då jag inte fått någon mage knappt.

Men nu kommer problemet, imorgon ska jag skriva in mig på mvc och på fredag ska jag till RUL. Men jag är så fortfarande orolig att jag har skadat det lilla barnet och att de ska hitta något fel.. Kan inte sova på nätterna och vet inte om jag klarar mig till fredag. är helt utmattad.

Vad tror ni han såg under ultraljudet på abortrådgivningen? Jag var i chock så blev direkt hämtad till kurator. Men borde han inte sagt om det var något allvarligt fel med barnet? 

Hejsan!

Jag förstår att det är en liten annorlunda situation du är i, med tanke på hur långt gången du är osv så förstår jag din chock.

Ang. RUL så minns jag att jag var jätte JÄTTE rädd inför Rul som var den 23e januari, jag är idag i v25. Kunde varken sova eller äta ordentligt, jag bara grät av oro.

Men det gick hur fint som helst! Det är en väääldigt liten liten risk att nåt är fel sa min barnmorska, men jag lyssnade inte då. Men barnmorskan på förlossningen som utförde ultraljudet sa även hon att det är en väldigt liten, liten risk att det går fel vid ett rul. Det är en trippelt så stor chans att allt är bra :)

Och dessutom bör du ha fått reda på vid ultraljudet om nånting inte stod rätt till, om nu denna läkare tittade ordenligt vilket de bör göra. Det är nog ingen fara ska du se!
  • Agentkia

Hej alla juli-mammor.

Välkommen hit. Skönt att ni börjat smälta det hela.

Jag tror han skulle säga eller be fler kolla om dom såg ngt fel på barnet. Jag tänker såhär. Om min lilla mår bra borde din göra det.

Jag hann dricka ett glas vin innan jag visste att jag var gravid. Jag har ätit medicin man inte bör äta.

Jag har blött vid 6 tillfällen. Jag har en sjukdom som ökar risken för missfall och missbildningar. Än så länge är allt som det ska i min graviditet. Vi ska också på rul på fredag.
  • Hejhejhej

Åh tack för svaren. Vad skönt att höra och blir så glad av att läsa om alla på tråden som haft ett positivt RUL. Men tänkte jag lyfter för Mvc imorgon att jag är så orolig.

Hoppas också kunna få se könet på fredag. Någon som gjort RUL på östra i Göteborg och vet om man får reda på det?

• bullenochgrisen

Visst är det en befrielse att få se eller höra lite livstecken från bebis i magen :) vilken vecka är du i? När min bm lyssnade på min bebis hjärtslag i vecka 17 så hade hon också ca. 158 slag i minuten. På rul i vecka 19 fick bi se vår lilla tjej, du kanske också väntar en liten flicka :)

Agentkia skrev 2015-03-02 19:33:23 följande:

Haha vi har lyssnat på vår lilla bebbe idag. Jag ringde min BM angående ett provsvar. Då sa jag att jag var orolig eftersom jag inte känt ngt. Han frågade om jag kunde komma in direkt. Han hade tid 30 min senare. Så jag tog med sonen som jag nyss hämtat på dagis och mötte upp sambon på mvc. Så fick vi lyssna på lillen. 158 slag i minuten hörde vi på maskinen. Det var en enorm befrielse att höra. Så jag sa, jaha du hittade min puls och skrattade så allt hjärtljud försvann för en stund.

• Agentkia
    hallonlakrits1 skrev 2015-03-02 14:24:38 följande:

Ett foster kan vara jättelivligt i magen, men att vissa föräldrar tror att det är det lugnt när moderkakan är i framvägg och rörelserna blir dämpade. Så var inte helt säker på detta med lugnt barn Har du varit på något UL än? När jag har varit på två RUL har det varit så fantastiskt att se att den lilla rör på sig för fullt inne i magen

Ja det är så många tankar. Jag har ju vart gravid förut o tänker att jag borde känna tidigare nu osv. Men faktiskt ikväll kände jag för första gången en liten rörelse på magen
  • bullenochgrisen

Du behöver nog inte oroa dig, jag var också skit nervös och orolig innan rul, eller j innan alla ultraljud egentligen. Men vår ligga flicka mådde bra och sparkade och vinkade åt oss där inne. Du måste ändå haft en rätt skön graviditet hittills då du inte insett förens nu, själv led man av illamående fram till vecka 17 så jag knappt kunde gå utanför dörren, kom knappt utanför dörren. Så hos mig gick det inte att dölja iallafall ;)

Hej alla juli-mammor.