• Faer

Bf juli 2015

Hej! Tänkte samla alla som nyss fått plus och ha Bf juli 2015!

Första barnet för mig så det skulle vara kul om vi alla kunde följas åt!

Hur har era första veckor som gravid varit?!

• Svar på tråden Bf juli 2015
  • Whizzer

Hade det varit en vedertagen varning att inte sova på rygg så hade vi varit väl upplysta om det - jag lovar!

• Frallanz

Jag har då aldrig hört att man inte ska sova på rygg, däremot har jag läst för nåt år sen att man ska undvika att sova på höger sida.

Själv sover jag på alla håll o kanter (förutom på mage som inte går ;) och jag lever då iallafall, v31 här :)

Sålänge det känns bekvämt och inte gör ont så sov på!

• Liten till

Jag kan inte ligga på mage när jag ska sova, men när jag vaknar gör jag det ibland. Och det känns helt ok. Trots att jag tycker magen är så enorm.

• ohhello

Pheeew! Alltså, tack. Tycker ändå det är rätt obekvämt att sova på rygg men skönt att jag slipper oroa mig.

Det är främst äldre, typ min mammas generation, som påstår detta.. Men samtidigt säger de att man inte får göra ditten & farten, så kanske man ska ta det mesta med en nypa salt.

Iallafall, mina sockervärden var tydligen bra! Ingen graviditetsdiabetes här! Skönt!

• faerie

Mitt i vecka 27 (26+5) och nu känner man sig verkligen gravid. Magen får flera kommentarer varje dag och denna vecka fick jag min första "nu kan det inte vara långt kvar??" - asgarv....nä bara sisådär 3 månader, haha! Märks hur individuellt det är med magens storlek och även hur den uppfattas. Många har sagt att jag har liten mage. Tycker själv den nog är ganska normal. Har gått upp 7 kg sedan inskrivningen, men bara 4 kg sedan innan graviditeten. 

Tycker maten är svår. Hade lite lågt järnvärde sist på kontrollen, hon tyckte jag ska äta järntabletter, men det är jag lite motig till, mest för att magen redan krånglar som det är. Måste försöka dra ner på mejeri och kaffe så att järnupptaget inte hämmas i alla fall. Käkar sjukt mycket torkade aprikoser och laddar med pumpafrön upp till öronen. Är dock lite trött ännu, funderar på blutsaft - kan det vara något tro?

Tränar typ noll. Jag som vanligtvis är ganska aktiv. Det triggar mig lite, har tidigare haft ätstörda tendenser (lite åt ortorexihållet), men försöker hålla mig cool. 

Rör jag på mig får jag sammandragningar och känningar av foglossning, och jag vågar liksom inte träna/hålla igång för jag har ingen aning vad som går bra och inte. Men som följd blir jag istället stel och får ont i ryggen, same same but different....

Men bebis ligger därinne och växer och kickar och rör sig och det är otroligt hur mycket mer kraft han har i sina rörelser nu. Det märks att han blir starkare och större. Nu kan jag känna hur en arm eller fot liksom swishar förbi, och han når både långt upp över navlen och långt ner i bäckenet, så han lever runt!

Börjar bli mer och mer boande. Vill fixa i ordning grejer, köpa hem saker, måla hans rum, och få färdigt. 

Oroar mig mest för: hur amningen kommer gå, ekonomin samt hur sommarvärmen kommer påverka min höggravida kropp där mot slutet, haha!

Hur har ni det?

• Mecros
    faerie skrev 2015-04-15 13:39:50 följande:

Mitt i vecka 27 (26+5) och nu känner man sig verkligen gravid. Magen får flera kommentarer varje dag och denna vecka fick jag min första "nu kan det inte vara långt kvar??" - asgarv....nä bara sisådär 3 månader, haha! Märks hur individuellt det är med magens storlek och även hur den uppfattas. Många har sagt att jag har liten mage. Tycker själv den nog är ganska normal. Har gått upp 7 kg sedan inskrivningen, men bara 4 kg sedan innan graviditeten. 

Tycker maten är svår. Hade lite lågt järnvärde sist på kontrollen, hon tyckte jag ska äta järntabletter, men det är jag lite motig till, mest för att magen redan krånglar som det är. Måste försöka dra ner på mejeri och kaffe så att järnupptaget inte hämmas i alla fall. Käkar sjukt mycket torkade aprikoser och laddar med pumpafrön upp till öronen. Är dock lite trött ännu, funderar på blutsaft - kan det vara något tro?

Tränar typ noll. Jag som vanligtvis är ganska aktiv. Det triggar mig lite, har tidigare haft ätstörda tendenser (lite åt ortorexihållet), men försöker hålla mig cool. 

Rör jag på mig får jag sammandragningar och känningar av foglossning, och jag vågar liksom inte träna/hålla igång för jag har ingen aning vad som går bra och inte. Men som följd blir jag istället stel och får ont i ryggen, same same but different....

Men bebis ligger därinne och växer och kickar och rör sig och det är otroligt hur mycket mer kraft han har i sina rörelser nu. Det märks att han blir starkare och större. Nu kan jag känna hur en arm eller fot liksom swishar förbi, och han når både långt upp över navlen och långt ner i bäckenet, så han lever runt!

Börjar bli mer och mer boande. Vill fixa i ordning grejer, köpa hem saker, måla hans rum, och få färdigt. 

Oroar mig mest för: hur amningen kommer gå, ekonomin samt hur sommarvärmen kommer påverka min höggravida kropp där mot slutet, haha!

Hur har ni det?

Hej!

Ja vi är ungefär lika i vår gravidstatus eller vad man ska kalla det :)

Är i v.27 och vissa tycker att jag är jääättee tjock och vissa tycker att jag är jätte liten. Jag verkar va den enda som tycker jag ser normal ut och tur är väl det

Foglossning i rygg, men försöker få till en 4-5 promenader i veckan beroende på hur ont jag har. Har sökt grav penning och hoppas den blir beviljad. Någon mer som sökt GP? Har mindre ont ibland och ibland mer. Endast kommit 2 tillfällen där sambon får bära in mig i duschen eller sängen hehe.

Bebis är envis och har blivit starkare under de senaste veckorna och sparkar om jag ligger på "fel" sida, så jag får snällt vända om till h*n är nöjd :)

Oroar mig också över amningen, vill verkligen att det ska fungera.
  • ememi

Är i vecka 26 nu :) brösten börjar ömma lite. Pratat mycket om barnvagn nu med sambon och jag har ju gått och blivit så kär i emmaljunga mondial deluxe. Den kostar ganska mycket och sambon tycker det är så onödigt för en vagn. Men hittar inget som ens liknar den här:( antingen så köper jag den dyra lr så nöjer jag mig med en billigare som jag kanske igentligen inte är så nöjd med. Hm :/

• Ellonbellon

Är i vecka 29 och det mesta är tungt nu. Är 100% sjukskriven för foglossning också så vissa dagar är ganska sega, men för det mesta går det bra.

Har väl köpt det mesta av stora saker, så inte så mycket kvar på den punkten heller...

Pysslar mest med att förbereda första året-bok ;)

• ememi

Är i vecka 26 nu :) brösten börjar ömma lite. Pratat mycket om barnvagn nu med sambon och jag har ju gått och blivit så kär i emmaljunga mondial deluxe. Den kostar ganska mycket och sambon tycker det är så onödigt för en vagn. Men hittar inget som ens liknar den här:( antingen så köper jag den dyra lr så nöjer jag mig med en billigare som jag kanske igentligen inte är så nöjd med. Hm :/

• Stokke
    ememi skrev 2015-04-15 20:43:20 följande:

Jag tittade länge på just den vagnen.

Tyvärr insåg jag att den inte skulle passa att lyfta in och ut ut bilen. På tok för klumpig, tyvärr.