• Habbahabba

VARFÖR är alla så PK när det gäller invandring?

Hej, jag undrar varför svenska folket är så PK när det gäller invandring!

* Varför är det fel att begränsa invandringen så att vi kan lägga mer pengar på sjukvård, skolor, försvar m.m.?

* Varför ska sverige tro att dom kan rädda hela världen och verka tro att det är att "föregå med gott exempel" att öppna gränserna och ta hit allihopa?

* Varför vill inte svenskarna gå med i NATO när övriga nordiska länder gjort det?

ISIS-terrorister kommer hit som papperslösa asylsökande och planerar säkert massavrättelser just nu i denna stund.
    * Hur skulle sverige ingripa om något sånt hände? (Det svenska försvaret är ju ett riktigt dåligt skämt)

Svenskar som älskar att "öppna sina hjärtan" verkar bara vara rädda för att bli kallade rasister. Varför är det fel att säga nej till invandring? Det har inget med rasism att göra. Det handlar om att ta hand om folket som bor här i förstahand. (Eller ska vi komma i andrahand tycker ni?) (Dessutom öppnar man bara upp sina plånböcker och gränser så att folk kan komma hit och hugga halsen av oss så småning om)
    Sverige blundar för de riktiga problemen i världen och bryr sig bara om pappamånader, cykelbanor och femisintskit osv.

Såå förklara gärna för mig. Varför är svenskarna så PK?

mvh HabbaHabba

• Svar på tråden VARFÖR är alla så PK när det gäller invandring?
  • Donum
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-03 19:57:20 följande:

Att jag har lärt mig lite om hur verkligheten ser ut och varför den ser ut som den gör. De flesta jag känner, umgås med eller träffar har accepterat gymnasiets historiebok som den sanna historien. Och tror givetvis på vad AB skriver.

Aha. Så då menade du egentligen inte att du aldrig kommer att vara PK. För det är du väl i rätt många frågor?

De flesta har sina bevekelsegrunder. Att du tycker att verkligheten ser ut på ett sätt är ju bara en variant. Det finns en massa andra varianter. De flesta av mina vänner är vänstervridna. Det är inte jag. Jag skulle ändå inte reducera dem till mindre vetande nickedockor. De har andra bevekelsegrunder än jag bara.
  • FiaMedFunkk
    Donum skrev 2014-11-03 20:24:08 följande:
    Aha. Så då menade du egentligen inte att du aldrig kommer att vara PK. För det är du väl i rätt många frågor?

De flesta har sina bevekelsegrunder. Att du tycker att verkligheten ser ut på ett sätt är ju bara en variant. Det finns en massa andra varianter. De flesta av mina vänner är vänstervridna. Det är inte jag. Jag skulle ändå inte reducera dem till mindre vetande nickedockor. De har andra bevekelsegrunder än jag bara.
    Vilka frågor skulle det vara?
  • Donum
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-03 20:26:20 följande:

Vilka frågor skulle det vara?

T ex att mord inte är en hyvens grej?

Det är ju klart PK att tycka att mord är fel.
  • Nikan

Det är ett jätteproblem att debatten om den här viktiga frågan är så omöjlig.

Jag är för invandring, men vi måste kunna prata om problemen. 

Vi har en svensk kultur där normen är att båda vuxna yrkesarbetar och man skaffar 2 barn. Självklart gör inte alla precis så, men klart att vi har en norm precis som alla andra länder har en. 

Vårat sociala skyddsnät är uppbyggt utifrån den normen. Om hälften av landets föräldrar bestämmer sig för att bli heltidsföräldrar imorgon kanske systemet inte håller? Om det kommer hit många från en kultur där en förälder är hemma och man skaffar många barn kanske det sätter press på de sociala skyddsnäten på ett sätt som inte var tänkt?

Jag önskar vi kunde prata mer öppet om det här. 

• Digestive

För att normer inte förändras så lätt och uppfattas som "rätt och riktigt" hos den vaneutpräglade varelsen människan. Att ögonbindlar även motiveras via samvete och skuld har såklart också betydelse. Få verkar förstå att internationellt sett, geografiskt sett samt demografiskt sett - så skulle Sverige kunna dra sig ur imorgon med HJÄLTEELOGE på området humanitära insatser.

Tyvärr känner ytterst få svenskar en sådan stolthet överhuvudtaget - utan ena lägret verkar bara odla allt mer skuld och samvete medan det andra lägret vrålar om insatsernas negativa sidor.

Sanningen ligger såklart i en blanding av allt överstående. Men visst kan Sverige ta sig en paus och låta andra länder ta ett större ansvar (läs: avlasta Sverige en stund) och SAMTIDIGT bära huvudet högt, riktigt högt!

• Ingram
    Habbahabba skrev 2014-10-30 09:17:41 följande:

Hej, jag undrar varför svenska folket är så PK när det gäller invandring!

* Varför är det fel att begränsa invandringen så att vi kan lägga mer pengar på sjukvård, skolor, försvar m.m.?

* Varför ska sverige tro att dom kan rädda hela världen och verka tro att det är att "föregå med gott exempel" att öppna gränserna och ta hit allihopa?

* Varför vill inte svenskarna gå med i NATO när övriga nordiska länder gjort det?

ISIS-terrorister kommer hit som papperslösa asylsökande och planerar säkert massavrättelser just nu i denna stund.
    * Hur skulle sverige ingripa om något sånt hände? (Det svenska försvaret är ju ett riktigt dåligt skämt)

Svenskar som älskar att "öppna sina hjärtan" verkar bara vara rädda för att bli kallade rasister. Varför är det fel att säga nej till invandring? Det har inget med rasism att göra. Det handlar om att ta hand om folket som bor här i förstahand. (Eller ska vi komma i andrahand tycker ni?) (Dessutom öppnar man bara upp sina plånböcker och gränser så att folk kan komma hit och hugga halsen av oss så småning om)
    Sverige blundar för de riktiga problemen i världen och bryr sig bara om pappamånader, cykelbanor och femisintskit osv.

Såå förklara gärna för mig. Varför är svenskarna så PK?

mvh HabbaHabba

För det första så ser jag ingenting negativt med ordet "PK" och jag personligen ser det som en komplimang om jag blir kallad det.
    För det andra så får vi inte en bättre vård, bättre skolor och ett bättre försvar bara för att vi stänger våra gränser för invandrare.
    Sverige tror inte att vi kan rädda hela världen men eftersom vi är ett av världens rikaste länder så har vi också råd att vara solidariska, men jag tror alla förstår att vi inte kan ta hit alla på jorden.
    Gällande NATO så tycker jag att man borde utreda frågan om ett eventuellt medlemskap eftersom vi redan är så pass nära.
    På många plan så går "säga nej till invandring" och rasism hand i hand och personligen vill jag inte ställa "grupper mot varandra" och jag värderar inte direkt en person som är född i Sverige mer än vad jag gör med en person född i Irak.
  • ica
    Donum skrev 2014-11-03 20:02:30 följande:
    Och jag blir kallad både det ena och det andra, beroende på vilket sammanhang jag befinner mig i. Du är PK i sammanhang där du har åsiktsfränder. Det mest frustrerande med begreppet tycker jag är att det förutsätter att vederbörande inte alls har tänkt igenom sina åsikter.

Jag hade nog inte tänkt att man är PK bland de som håller med en. Utan mer att det är när man har bättre eller finare åsikter än gemene man.
  • pellepelle
    ica skrev 2014-11-04 15:06:13 följande:

Jag hade nog inte tänkt att man är PK bland de som håller med en. Utan mer att det är när man har bättre eller finare åsikter än gemene man.
    Och vad som är bra eller fint är ju också en åsikt som skiljer sig... Dvs en rasist tycker att en rasistisk åsikt är bra och fin, en antirasist tycker motsatsen. Bland rasister har han därmed en politiskt korrekt åsikt, men inte bland anti-rasister.
  • Gert

Inte helt oväntat för oss SD:are drar nu migrationsverket upp prognosen för asylsökande till Sverige. För ett halv år sedan skrev jag att migrationsverket skulle dra up sina prognoser igen innan året var slut och rätt fick jag.

www.svt.se/nyheter/sverige/alltfler-flyktingar-kommer-till-sverige

Samtidigt kan inte nyanlända barn garanteras skolplats, vilket bryter mot lagen.

www.svt.se/nyheter/sverige/har-inte-en-chans-att-ta-emot-barnen-nu

Regeringen bjuder in alla partiet utom SD till samtal om invandringen. Det enda partiet som har haft alla rätt hittills bjuds inte in av den rödgröna minoritetsregeringen. Det är nästan så att man kan gråta. De vill tydligen att SD ska bli det största partiet 2018. 

www.svt.se/nyheter/sverige/migrationsministern-stor-utmaning-for-sverige

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • FiaMedFunkk
    Donum skrev 2014-11-03 20:30:05 följande:
    T ex att mord inte är en hyvens grej?

Det är ju klart PK att tycka att mord är fel.
    Du har totalt missförstått termen, begreppet och ordet PK. Det betyder att man håller med en skara eller grupp mest för att. Om man verkligen anser att mord är fel är det inte PK.

Bara för att folk gillar barn är det inte PK att gilla barn och man måste hata barn för att vara icke-PK.
Svar på tråden VARFÖR är alla så PK när det gäller invandring?