• frucgsvensson

IVF - 2015

Hej! Vi är i starkgroparna inför vårat allra första IVF-försök. Vårat problem är att jag (kvinnan) har PCOS. Min mans spermier är tipptopp. Vi har tidigare provat både pergotime och menopur. Menopuren har vi använt på samma sätt som under en IBF bortsett från att vi gjort jobbet hemma, och mindre dos såklart. Jag har svarat bra på alla omgångar men det har inte tagit sig. Nu går vi vidare med IVF. Vi väntar nu på en remiss från vår privata klinik så att vi kan lämna blodprover, sen ska det skickas en remiss till Falun. Väntetiden är 1-3 månader ungefär för vår del. Tänker att det kanske finns fler här som gör detta för första gången? Eller några som gjort detta förut men som kör igen?

• Svar på tråden IVF - 2015
  • Nilla6
    Elfia skrev 2015-02-23 23:12:51 följande:
    Hej och välkommen in i karusellen med oss andra :) Vad kul att läsa att det gick fort för er. Själv har man väntat i 5 månader i IVF kö + nästan 2 års försök till första barnet på egen hand men om 11 dagar då får vi äntligen börja med icsi behandlingen! :) Håller tummarna för er och oss alla andra som kämpar!!
    hej och tack, jaså konstigt att det tagit så lång tid för er då att stå i kö menar jag, här var det ingen kö, ringde samma vecka jag fick en tid för besök 1 i januari, kör korta metoden nu så enbart sprutor inför äggplock nästa vecka. tog första sprutan igår, lite läskigt men kul att vara igång. har din sambo dålig kvalite på spermierna? tror vi också skulle göra icsi för att förbättra oddsen för befruktning. håller också tummarna för alla här.
  • Nilla6
    Gweny skrev 2015-02-24 07:57:29 följande:
    Vad fort ni kom igång, så skönt! Ja är både nervöst och spännande.

Själv är det 8e spraydag, känner inte av så mycket. Ska lämna blodprov på måndag och se om jag kan börja med sprutorna...
    jo här går det undan, haha, vi har ju försökt så pass länge och plus att vi betalar ju detta själva då vi har en son så då går det ju fortare antar jag. men lite väl fort kanske, slutade röka förra veckan vilket har gett mej väldigt mycket biverkningar/sömnbrist, plus behandlingen nu samt äggplock och insättning, allt på 2 veckor. men det blir ju bättre hoppas jag=)
  • Gweny
    Nilla6 skrev 2015-02-24 08:32:42 följande:

jo här går det undan, haha, vi har ju försökt så pass länge och plus att vi betalar ju detta själva då vi har en son så då går det ju fortare antar jag. men lite väl fort kanske, slutade röka förra veckan vilket har gett mej väldigt mycket biverkningar/sömnbrist, plus behandlingen nu samt äggplock och insättning, allt på 2 veckor. men det blir ju bättre hoppas jag=)

Oj sluta röka med, det är ju bra gjort! Hoppas allt nu ger den bästa belöningen, för oss alla.
  • amj77

Hej igen,
    då var man på rd19 efter några lååånga veckor. Två dagar till testdag! Usch, så nervöst, även om jag gör mitt bästa för att inte ha några förväntningar och förbereda mig för besvikelse.
    Igår tog jag min sista Lutinustablett, vilket känns väldigt skönt att slippa, även om jag nu måste lita på att kroppen fixar sitt på egen hand. Ska dock inte sakna massiva flytningar och konstiga biverkningar ett dugg!
    De senaste två dagarna har jag haft vad som närmast kan kallas mensvärk, men hoppas att det bara är en biverkning eller ett tecken på nåt annat! Man överanalyserar verkligen sin kropp just nu, tror aldrig jag varit så medveten om mina egna kroppsfunktioner tidigare!
    Nej, nu ska jag "bara" genomlida två små dagars ovisshet till, sen vet jag!

• amj77

Kan förresten tillägga, på tal om det här att vara överdrivet medveten om sin kropps alla tecken: Jag har sedan rd1 fört dagbok över biverkningar, känslor i kroppen, mina egna aktiviteter osv. Tänkte att det kunde vara bra att ha ifall det behövs fler försök framöver..

• Elfia
    Nilla6 skrev 2015-02-24 08:26:58 följande:
    hej och tack, jaså konstigt att det tagit så lång tid för er då att stå i kö menar jag, här var det ingen kö, ringde samma vecka jag fick en tid för besök 1 i januari, kör korta metoden nu så enbart sprutor inför äggplock nästa vecka. tog första sprutan igår, lite läskigt men kul att vara igång. har din sambo dålig kvalite på spermierna? tror vi också skulle göra icsi för att förbättra oddsen för befruktning. håller också tummarna för alla här.
    Det tog lång tid för oss i kön då vi först gjorde en undersökning på en privatklinik i höstas. Det var där vi fick reda på att min sambos spermier var få till antalet och långsamma simmare och att vi blev rekommenderade en icsi som gav bäst resultat ifall det berodde på manlig faktor. De frågade givetvis oss ifall vi ville göra IVF hos de och att vi i sådant fall skulle få börja redan veckan efter. Annars skrev de en remiss till reproduktionskliniken (landsting) och så får vi ställa oss i kö där. Vi åkte hem och pratade om det i några dagar, fick känna på´t. Tror vi i början hade bestämt oss att köra privat men efter att tänkt till noga (då det är första barnet vi försöker få) så ville vi såklart ta chansen att betala så lite så möjligt. Trots den eviga väntan blev det så. Har vi väntat i 2 år kan vi lika gärna vänta 5 månader till kände vi...Dessutom KANSKE vi kommer behöva göra en ivf igen och då får vi ju stå för det själva, som du redan vet. Det är inte direkt billigt tyvärr.

Jag har läst en del om andra som kommenterat om icsi-behandlingen men som även gjort vanlig ivf. De flesta skriver gott om icsin och att de flesta upplevt att icsin gett bättre äggkvalite än vanlig ivf, men färre ägg. Det är säkert högst individuellt det där. Men det det är ändå rätt många jag läst som skrivit likadant. Hoppas, hoppas!!!!
  • Elfia
    amj77 skrev 2015-02-24 10:42:41 följande:

Hej igen,
    då var man på rd19 efter några lååånga veckor. Två dagar till testdag! Usch, så nervöst, även om jag gör mitt bästa för att inte ha några förväntningar och förbereda mig för besvikelse.
    Igår tog jag min sista Lutinustablett, vilket känns väldigt skönt att slippa, även om jag nu måste lita på att kroppen fixar sitt på egen hand. Ska dock inte sakna massiva flytningar och konstiga biverkningar ett dugg!
    De senaste två dagarna har jag haft vad som närmast kan kallas mensvärk, men hoppas att det bara är en biverkning eller ett tecken på nåt annat! Man överanalyserar verkligen sin kropp just nu, tror aldrig jag varit så medveten om mina egna kroppsfunktioner tidigare!
    Nej, nu ska jag "bara" genomlida två små dagars ovisshet till, sen vet jag!

Hejsan! 
    vad kul med testdag snart men förstår att det är super nervöst. Jag kan verkligen föreställa mig. Startar min behandling väldigt snart och är orolig för ALLT haha. Men samtidigt försöker tänka positivt och inte ha för mycket förhoppningar heller. Ta det lite som det kommer..

Du skriver att du inte kommer sakna vaginaltabletterna. Har blivit väldigt nyfiken på de då jag också kommer få ta dem. Många beskriver de som obehagliga har jag förstått. Fick du väldiga flytningar eller? Vad var det för biverkningar du fick utav de? Var det svårt att föra in de i slidan? Är det typ som att föra in en tampong? Sorry ifall jag ställer för många frågor men vill veta ALLT om ALLT haha. 

Håller tummarna för din skull och att det du får ditt + :)
  • amj77

Vaginaltabletterna var inte alls svåra att föra in, varken med plastgrejen eller med fingret. Typ som tampong. Själva införandet var inte obehagligt, men när en eller ett par timmar gått så "forsar det till" och kan göra så ett flertal gånger under dagen med tablettrester osv. Rekommenderar trosskydd av den mer rejäla sorten...och förlåtande byxor utifall att...

Vad gäller biverkningar så hade jag väldigt ont i bröstvårtorna i början, lite mensvärksaktiga känningar också. Upplevde yrsel under andra veckan, typ fyra-fem dagar i rad. Nu sista veckan kände jag absolut ingenting, förutom de sista dagarna när den där molande värken kom tillbaka. Jag intalar mig att det är biverkningar i alla fall.

• Elfia
    amj77 skrev 2015-02-24 16:22:16 följande:

Vaginaltabletterna var inte alls svåra att föra in, varken med plastgrejen eller med fingret. Typ som tampong. Själva införandet var inte obehagligt, men när en eller ett par timmar gått så "forsar det till" och kan göra så ett flertal gånger under dagen med tablettrester osv. Rekommenderar trosskydd av den mer rejäla sorten...och förlåtande byxor utifall att...

Vad gäller biverkningar så hade jag väldigt ont i bröstvårtorna i början, lite mensvärksaktiga känningar också. Upplevde yrsel under andra veckan, typ fyra-fem dagar i rad. Nu sista veckan kände jag absolut ingenting, förutom de sista dagarna när den där molande värken kom tillbaka. Jag intalar mig att det är biverkningar i alla fall.

Usch! Låter inget vidare med de där vaginala tabletterna. Och jag som oftast bär tajta jeans/byxor. Får försöka gå runt i mina tajt eller lite lösare kimonobyxor under denna tid.

Luktar man illa där nere med under tiden man tar dessa? Plastgrejen? Kan man välja att köra in dem med fingret varje gång eller underlättar det att ha den plastgrejen?

*håller tummarna för din skull*
  • Flaxkatten

Hej hej, jag hoppar in här!

Dags för återföring av två embryon idag för oss på Sophiahemmet! (Kul att höra att det var någon mer som går där!) Extremt spännande!! Är så sjukt nyfiken/nervös över vad det har blivit av äggen... De brukar inte höra av sig innan, eller hur?

Svar på tråden IVF - 2015