• frucgsvensson

IVF - 2015

Hej! Vi är i starkgroparna inför vårat allra första IVF-försök. Vårat problem är att jag (kvinnan) har PCOS. Min mans spermier är tipptopp. Vi har tidigare provat både pergotime och menopur. Menopuren har vi använt på samma sätt som under en IBF bortsett från att vi gjort jobbet hemma, och mindre dos såklart. Jag har svarat bra på alla omgångar men det har inte tagit sig. Nu går vi vidare med IVF. Vi väntar nu på en remiss från vår privata klinik så att vi kan lämna blodprover, sen ska det skickas en remiss till Falun. Väntetiden är 1-3 månader ungefär för vår del. Tänker att det kanske finns fler här som gör detta för första gången? Eller några som gjort detta förut men som kör igen?

• Svar på tråden IVF - 2015
  • Gweny

Mina äggblåsor har växt på sig, var nu 17st!! och det kommer bli ÄP på Torsdag! Vad nervös jag är nu... hur äp ska gå och om det gör ont, sen om allt kommer gå bra så det kan bli återföring till helgen! håll tummarna är ni snälla.

Elfia>> spännande vi ligger så lika! Kan säga det var massa folk i väntrummet idag... fullt upp. Håller tummarna för oss bägge nu.

• Gweny

Lördag fm är det dags för återföringen! Pratade med BM efter jag skrev det ovan. (Kopierade med frpn en annan tråd)

• Elfia
    Gweny skrev 2015-03-16 11:53:46 följande:

Mina äggblåsor har växt på sig, var nu 17st!! och det kommer bli ÄP på Torsdag! Vad nervös jag är nu... hur äp ska gå och om det gör ont, sen om allt kommer gå bra så det kan bli återföring till helgen! håll tummarna är ni snälla.

Elfia>> spännande vi ligger så lika! Kan säga det var massa folk i väntrummet idag... fullt upp. Håller tummarna för oss bägge nu. smile1.gif

Haha, jag kan tänka mig att det vart fullt i väntrummet.

Men vad roligt att läsa att det gick bra på VUL och att vi ligger så lika ja :)

Jag håller också tummar och tår för oss!! Stenhårt;)

Hoppas allt går bra för dig på torsdagen samt lördagen efter insättning. Jag förstår precis känslan, jag är nervig som bara den. Be om mer morfin ifall du skulle känna av smärtan. Det ska jag göra. Vi får hålla varandra uppdaterade :)
  • Gweny
    Elfia skrev 2015-03-16 12:52:38 följande:

Haha, jag kan tänka mig att det vart fullt i väntrummet.

Men vad roligt att läsa att det gick bra på VUL och att vi ligger så lika ja :)

Jag håller också tummar och tår för oss!! Stenhårt;)

Hoppas allt går bra för dig på torsdagen samt lördagen efter insättning. Jag förstår precis känslan, jag är nervig som bara den. Be om mer morfin ifall du skulle känna av smärtan. Det ska jag göra. Vi får hålla varandra uppdaterade :)

Ja får vi göra! Fick med en lugnande tablett också, som jag ska ta på vägen dit... så kommer nog vara lite groggy med morfinet sen med.
  • Elfia

Elfia

Idag 17:27

Gick på toa och kissade, torkade mig och märkte av att jag hade ägglossningssekret (trådiga flytningar) som jag alltid har när jag ska ägglossa vanligtvis. Det underliga är också att min konstanta VÄRK som jag haft i en hel vecka har helt plötsligt avtagit och det "enda" som är kvar är lite ömmande i nedre delen av magen. Jag tänkte först inte så mycket på att den avtagit då jag vart glad över att den varma värmedynan jag sovit med hade hjälpt (tänkte jag).

Sedan kom den smärtan också, den ägglossningsprutan jag kände igen då jag får den vanligtvis när jag ska ha min ägglossning. Hur är det möjligt?? :/ jag sprutar ju orgalutranen som FÖRHINDRAR ägglossning och tidig ägglossning... Givetvis ringer jag upp IVF kliniken på SU och talar om min oro och hon svarar; "Jag har hört detta förut men det ska inte vara någon fara, du kan inte ha ägglossning nu då du tar orgalutranen". Jag gick in och läste på familjeliv efteråt att det faktiskt var några (väldigt sällsynt dock) som faktiskt hade ägglossat för tidigt trots orgalutranen :(

Jag skulle ringa tillbaka imorgon igen.

Fasen också, ska man behöva oroa sig för detta med, att jag kanske inte har så många äggblåsor kvar eller värre, inga alls :((

Ingen som varit med om detta eller hört något liknande?

Håller tummarna på att det INTE var en ägglossning..

• Gweny
    Elfia skrev 2015-03-16 17:28:24 följande:

Elfia

Idag 17:27

Gick på toa och kissade, torkade mig och märkte av att jag hade ägglossningssekret (trådiga flytningar) som jag alltid har när jag ska ägglossa vanligtvis. Det underliga är också att min konstanta VÄRK som jag haft i en hel vecka har helt plötsligt avtagit och det "enda" som är kvar är lite ömmande i nedre delen av magen. Jag tänkte först inte så mycket på att den avtagit då jag vart glad över att den varma värmedynan jag sovit med hade hjälpt (tänkte jag).

Sedan kom den smärtan också, den ägglossningsprutan jag kände igen då jag får den vanligtvis när jag ska ha min ägglossning. Hur är det möjligt?? :/ jag sprutar ju orgalutranen som FÖRHINDRAR ägglossning och tidig ägglossning... Givetvis ringer jag upp IVF kliniken på SU och talar om min oro och hon svarar; "Jag har hört detta förut men det ska inte vara någon fara, du kan inte ha ägglossning nu då du tar orgalutranen". Jag gick in och läste på familjeliv efteråt att det faktiskt var några (väldigt sällsynt dock) som faktiskt hade ägglossat för tidigt trots orgalutranen :(

Jag skulle ringa tillbaka imorgon igen.

Fasen också, ska man behöva oroa sig för detta med, att jag kanske inte har så många äggblåsor kvar eller värre, inga alls :((

Ingen som varit med om detta eller hört något liknande?

Håller tummarna på att det INTE var en ägglossning..

Fy vad jobbigt att gå och inte veta! Enda jag sett är om såna som fått äl-sekret, fast det ändå inte varit äl under sin ivf-behandling. Du får uppdatera!! Håller tummarna det inte Varit.
  • Elfia
    Gweny skrev 2015-03-16 17:34:12 följande:
    Fy vad jobbigt att gå och inte veta! Enda jag sett är om såna som fått äl-sekret, fast det ändå inte varit äl under sin ivf-behandling. Du får uppdatera!! Håller tummarna det inte Varit.
    Fruktansvärt att leva i ovisshet.. Har inte nästa VUL förrän på Onsdag morgon så de kommer väl antagligen kunna se det då?

Jag hoppas att det är som du skriver, att jag har sekretet men ingen ägglossning. BM sa att det är hormonerna som spökar..
  • Elfia
    Gweny skrev 2015-03-16 17:34:12 följande:
    Det gick bra och vulet imorse visade inte någon tidig ägglossning. Hormonerna som spelade spratt tydligen. Hur går det för dig?
  • Elfia

Hej allihopa! Hoppas allt går bra för er där ute? Kände bara att jag ville skriva av mig lite.

Imorse var jag på mitt andra VUL. Blåsorna hade vuxit ordentligt på de ytterligare tre kvällarna jag fick spruta sedan i söndags. De växter jämt och läkaren och BM tyckte att det såg fint ut. 11 blåsor sammalagt hade jag, varav de största var på 14,18,20,22 mm. Som jag misstänkte så låg de två största på höger sida för där är jag mer öm än på vänster.

Fick även ordination om att ta Ovitrelle (ägglossningsprutan) ikväll och på fredag tidigt på morgonen blir det äntligen äggplock:)) Är givetvis nervös men mest förväntansfull då jag vet om allt går fint så blir det insättning på Söndag.

Tror ni jag är glad över att slippa sprutorna imorgon eller?!! ;)

*håll tummarna att det går vägen här* nu har jag vi väntat allt för många år på detta, vill ju ha ett barn jag med :)

• Nilla6
    Elfia skrev 2015-03-18 18:24:17 följande:

Hej allihopa! Hoppas allt går bra för er där ute? Kände bara att jag ville skriva av mig lite.

Imorse var jag på mitt andra VUL. Blåsorna hade vuxit ordentligt på de ytterligare tre kvällarna jag fick spruta sedan i söndags. De växter jämt och läkaren och BM tyckte att det såg fint ut. 11 blåsor sammalagt hade jag, varav de största var på 14,18,20,22 mm. Som jag misstänkte så låg de två största på höger sida för där är jag mer öm än på vänster.

Fick även ordination om att ta Ovitrelle (ägglossningsprutan) ikväll och på fredag tidigt på morgonen blir det äntligen äggplock:)) Är givetvis nervös men mest förväntansfull då jag vet om allt går fint så blir det insättning på Söndag.

Tror ni jag är glad över att slippa sprutorna imorgon eller?!! ;)

*håll tummarna att det går vägen här* nu har jag vi väntat allt för många år på detta, vill ju ha ett barn jag med :)

Hej vad kul o skönt att allt såg bra ut, vart går du nånstans? Vi hade äggplock på en fredag o skulle ha insättning på måndan för det var normal odlingstid men dom odla till onsdan, asså 5 dar till blastocyst. Äggplocket för mej var värst, fick så mycket smärtstillande att dom fick dra ut mej i rullstol haha. Det gjorde ont men inte så ont ändå, tror jag fick panik av hela grejen bara att dom ville droga ner mej lite extra. Det var skönt däremot;) sen blev jag ju överstimulerad, hade så ont i magen i 3 dar, kunde inte sitta lr kissa/bajsa. Vätska i buken men inget som behövdes tappas, så det var bra att äggen odlades längre för jag hade aldrig pallat sätta in nåt just då. Nu är jag på ruvardag 7 med alla världens olika symtom och positiva gravtest sen i måndags på dag 5 så jag håller tummarna för dej, lycka till.
Svar på tråden IVF - 2015