• frucgsvensson

IVF - 2015

Hej! Vi är i starkgroparna inför vårat allra första IVF-försök. Vårat problem är att jag (kvinnan) har PCOS. Min mans spermier är tipptopp. Vi har tidigare provat både pergotime och menopur. Menopuren har vi använt på samma sätt som under en IBF bortsett från att vi gjort jobbet hemma, och mindre dos såklart. Jag har svarat bra på alla omgångar men det har inte tagit sig. Nu går vi vidare med IVF. Vi väntar nu på en remiss från vår privata klinik så att vi kan lämna blodprover, sen ska det skickas en remiss till Falun. Väntetiden är 1-3 månader ungefär för vår del. Tänker att det kanske finns fler här som gör detta för första gången? Eller några som gjort detta förut men som kör igen?

• Svar på tråden IVF - 2015
  • Gweny

idag fick jag tillbaka ett fint embryo!

Hela 14/15 befruktades och dem gjorde hälften med icsi och hälften med ivf. 7 st från varje metod.

5 st blir det till frysen. Nu blir det en nervös väntan!

• Elfia
    Gweny skrev 2015-03-21 18:07:53 följande:

idag fick jag tillbaka ett fint embryo! smile1.gif

Hela 14/15 befruktades och dem gjorde hälften med icsi och hälften med ivf. 7 st från varje metod.

Grattis!! Kul att höra. Lycka till med ruvningen, håller tummarna för oss.
  • Elfia
    Gweny skrev 2015-03-21 18:07:53 följande:

idag fick jag tillbaka ett fint embryo! smile1.gif

Känner du en liknande mensvärk-smärta? Jag har haft det så sedan äggplocket igår morse lite grann, men nu är den värken starkare ikväll
  • Elfia

Insättning idag gick bra, vi vart super nervösa då vi inget visste mer än att det skulle bli insättning. Jag kunde inte riktigt slappna av ändå för jag ville ju gärna veta kvalitén och hur många som var befruktade osv.

Fick ju ett samtal på fm idag kl.11.00, dolt nummer, hjärtat satt i halsgropen när jag tittade på den ringande telefonen. När Bm presenterar sig svarar jag, nej snälla, jag vill ju inte ha ett samtal utav er nu. Hon tröstar och svarar att det INTE var därför hon ringde, phuuuew, skönt!!!

Inne på kliniken innan de startat igång ultraljudet och insättningen berättar de att alla mina 4 ägg blev befruktade :D lycka!!!! Jag som var såååå nervös över att det var för "få" ägg. Vi fick tillbaka det bästa 4-celliga, fint delade ägget :) Embryologen gav äggen komplimanger haha. De andra tre ska nu långtidsodlas i ytterligare 3-4 dagar & förhoppningsvis har vi fint delade blastocyster till frysen om några dagar. Hoppas!!!

Jag och min sambo är så lättade just nu att det inte är klokt, vilken oro det har varit, jisses. Nu hoppas jag bara att jag kan övertyga mig själv att slappna av så mycket som möjligt och leva så normalt som möjligt fram tills påskdagen/testdagen. Hoppas den lilla knodden trivs bra här inne och stannar:)

Nu är även jag en ruvare. spännande!

Hur hur går det för er andra?

• Gweny
    Elfia skrev 2015-03-22 16:23:02 följande:

Insättning idag gick bra, vi vart super nervösa då vi inget visste mer än att det skulle bli insättning. Jag kunde inte riktigt slappna av ändå för jag ville ju gärna veta kvalitén och hur många som var befruktade osv.

Fick ju ett samtal på fm idag kl.11.00, dolt nummer, hjärtat satt i halsgropen när jag tittade på den ringande telefonen. När Bm presenterar sig svarar jag, nej snälla, jag vill ju inte ha ett samtal utav er nu. Hon tröstar och svarar att det INTE var därför hon ringde, phuuuew, skönt!!!

Inne på kliniken innan de startat igång ultraljudet och insättningen berättar de att alla mina 4 ägg blev befruktade :D lycka!!!! Jag som var såååå nervös över att det var för "få" ägg. Vi fick tillbaka det bästa 4-celliga, fint delade ägget :) Embryologen gav äggen komplimanger haha. De andra tre ska nu långtidsodlas i ytterligare 3-4 dagar & förhoppningsvis har vi fint delade blastocyster till frysen om några dagar. Hoppas!!!

Jag och min sambo är så lättade just nu att det inte är klokt, vilken oro det har varit, jisses. Nu hoppas jag bara att jag kan övertyga mig själv att slappna av så mycket som möjligt och leva så normalt som möjligt fram tills påskdagen/testdagen. Hoppas den lilla knodden trivs bra här inne och stannar:)

Nu är även jag en ruvare. spännande!

Hur hur går det för er andra?

Åh fy vad hemskt att dem ringde så! Jag var nervös hela dagen för samtal. Nu får vi sega dagar framför oss....
  • Magda 01

Hej tjejer

Tänkte bara tipsa er om att det finns en hemlig fb grupp

Skicka meddelande till mig så Bjuder jag in er :)

Kram ????

• Nilla6

Elfia och gweny hur går det för er? Några symtom? Jag är i vecka 5+0, brösten är så knöliga, ömma och stora, mår illa lite hela tiden, kissar mer på natten, mensvärk som kommer och går, har även troligtvis fått foglossning:( kan inte ligga på rygg eller sitta för länge.

• Elfia
    Nilla6 skrev 2015-03-27 13:41:04 följande:

Elfia och gweny hur går det för er? Några symtom? Jag är i vecka 5+0, brösten är så knöliga, ömma och stora, mår illa lite hela tiden, kissar mer på natten, mensvärk som kommer och går, har även troligtvis fått foglossning:( kan inte ligga på rygg eller sitta för länge.

Stackars dig :( men så trevligt att veta att det rullar på som det ska. Du är ju gravid och det är det viktigaste. Gravsymptom får man tyvärr stå ut med.

Känns som att tiden går allt för sakta. Jag är på rd 5, 9 dagar kvar till td och jag vill bara spola fram tiden. Jag är positiv kring svaret då hoppet är det enda man har men samtidigt vågar inte ta ut något i förskott.

Min molande värk efter äggplock och ET har försvunnit helt. Enda gången jag får den är när jag vaknar upp på mornarna. Då får jag ligga kvar en stund för det molar en del (som mensvärk) och väldigt ömma bröst. Men 10 min senare försvinner båda. Underligt.

Lite andfådd kan jag bli ibland, ifall jag grejar för mycket utan att vila emellanåt. Ryggontet är mycket lindrigare nu. Läkaren säger att det förmodligen är att kroppen försöker återhämta sig från stimulering samt ingrepp. Gravtecken såhär tidigt kan man inte känna sa hon. Jag har ju inga vidare symptom så jag kanske ska det hon säger som positivt.

Vad kände du de första dagarna på ET samt i slutet?
  • Gweny
    Nilla6 skrev 2015-03-27 13:41:04 följande:

Skönt ändå att ha lite symtom som tecken!

Jag är på rd 6 och säger som Elfia, det går så segt!

Har lite hugg/kramp i sidorna ibland och lite ömma bröst på morgonen, som sen snabbt försvinner. Hade lite sura uppstötningar igår.

Men samtidigt kan det ju vara från lutinus el mens på g... så lurigt. Vill veta nu!!

Vad för tecken hade du? Vilken rd plusa du?
  • Nilla6
    Elfia skrev 2015-03-27 14:05:30 följande:
    Stackars dig :( men så trevligt att veta att det rullar på som det ska. Du är ju gravid och det är det viktigaste. Gravsymptom får man tyvärr stå ut med.

Känns som att tiden går allt för sakta. Jag är på rd 5, 9 dagar kvar till td och jag vill bara spola fram tiden. Jag är positiv kring svaret då hoppet är det enda man har men samtidigt vågar inte ta ut något i förskott.

Min molande värk efter äggplock och ET har försvunnit helt. Enda gången jag får den är när jag vaknar upp på mornarna. Då får jag ligga kvar en stund för det molar en del (som mensvärk) och väldigt ömma bröst. Men 10 min senare försvinner båda. Underligt.

Lite andfådd kan jag bli ibland, ifall jag grejar för mycket utan att vila emellanåt. Ryggontet är mycket lindrigare nu. Läkaren säger att det förmodligen är att kroppen försöker återhämta sig från stimulering samt ingrepp. Gravtecken såhär tidigt kan man inte känna sa hon. Jag har ju inga vidare symptom så jag kanske ska det hon säger som positivt.

Vad kände du de första dagarna på ET samt i slutet?
    haha mm jag står verkligen ut med alla symtom så länge jag får en frisk bebis, men kände aldrig såhär med sonen. jag satte iof in en blastocyst men jag fick symtom 2 dar efter ET, trodde jag var magsjuk, illamående och lös i magen men gick över efter ett toabesök, tyckte det kändes konstigt sen dag 3 och 4 så mådde jag illa, inte mycket men det kom ibland,tog test på dag 5 som var svagt positivt, fick då även metallsmak i munnen. sen blev testen starkare, fick även ta blodprov som mätte hcg på fredan dag 9 för dom tyckte jag fick plus så tidigt. men de låg på 107 vilket var normalt men det som gäller med blodprov är ju att man ska ta det igen efter 2 dar och då ska det ha dubblerats. vilket mitt gjorde och lite till, 259 låg det på söndan. så de går ju framåt, symtomen är värre nu dock. eller en grej, förstoppningen, haft sen ÄP,slutade röka och dricka kaffe veckan innan vi startade och efter det så går jag knappt på toa. inte kul då jag kan gå 3 ggr om dan i vanliga fall, käkar kiwi, päron, katrinplommonpure och inget hjälper, har fått dricka några klunkar kaffe ibland för att få ut nåt. du ska inte testa innan? håller tummarna.
Svar på tråden IVF - 2015