• Smillan83

Hur lång är väntetiden för IVF Umeå?

Någon som i dagarna fått tiden för första besöket till IVF i Umeå? Hur länge har ni fått vänta från det att ni fick remissbekräftelsen?

Står ju tre månader i remissbekräftelsen, men hoppas att det går fortare!

• Svar på tråden Hur lång är väntetiden för IVF Umeå?
  • I norr

Alltså fick testdag 18e vilket är 19 dagar efter. Nog känns det lite länge, kommer inte att vänta så länge. Känns som att jag hellre testar minus än att få mens och veta det på så sätt men jag vet inte. Hur man än får reda på ett minus så är det ju sjukt jobbigt.

När få ni båda köra igång igen?

• mikaaaela
    Smillan83 skrev 2015-04-27 14:36:20 följande:

Hur mår du Mikaaaela?

Och hur gick äggplocket "I norr"?

Det är upp och ner. Fyfan va jobbigt det här är. Och känns som ingen förstår en. Det är ingen jag känner som gått igenom det här och vi håller det rätt hemligt. Men det känns som min sambo inte alls är lika påverkad som jag, men det kanske är vanligt, men känner mig rätt ensam. Och ibland känns det som jag överdriver också.

Om jag inte tänker på det går det bra, men så fort jag börjar tänka på det börjar jag gråta och blir nedstämd. 

Hur mår du? När får ni köra igång igen? 
  • mikaaaela
    I norr skrev 2015-05-01 16:27:43 följande:

Alltså fick testdag 18e vilket är 19 dagar efter. Nog känns det lite länge, kommer inte att vänta så länge. Känns som att jag hellre testar minus än att få mens och veta det på så sätt men jag vet inte. Hur man än får reda på ett minus så är det ju sjukt jobbigt.

När få ni båda köra igång igen?

Grattis till er! Hoppas verkar det lyckas för er! 

Jag vet det är extremt lång tid och det går så långsamt. När vi gjorde tänkte jag att jag skulle vara duktig och vänta, att det skulle vara bättre. Nästa gång kommer jag inte göra det. Har beställt hem många gravtest från testlagret och kommer börja testa tidigt nästa gång och flera gånger. Just nu för att min mens var sen pga progrestronet vilket gjorde att jag faktiskt hade höga förhoppningar på att jag var gravid och fick en smärre chock när mensen kom. 

Så för min del känner jag att ett minus är bättre än mensen, men det är ju olika såklart. Men det är jobbigt när mensen blir uppskjuten :( 
  • I norr

Usch! Fick idag veta att det inte gått att frysa nåt av de andra två embryona. :(

Nog måste man väl få ett till vanligt försök betalt då vi har rätt till två gratisförsök?

Hoppas verkligen verkligen att den som är i magen stannar där.

• Smillan83
    I norr skrev 2015-05-03 22:26:49 följande:

Usch! Fick idag veta att det inte gått att frysa nåt av de andra två embryona. :(

Nog måste man väl få ett till vanligt försök betalt då vi har rätt till två gratisförsök?

Nää va synd :( varför går det så dåligt för oss tjejer??

Men hoppet lever ju för pyret du har i magen Inorr, vi håller tummar å tår att den stannar!

Jo lyckas det inte så får ni ett nytt försök!
  • Smillan83
    mikaaaela skrev 2015-05-02 14:51:32 följande:

Det är upp och ner. Fyfan va jobbigt det här är. Och känns som ingen förstår en. Det är ingen jag känner som gått igenom det här och vi håller det rätt hemligt. Men det känns som min sambo inte alls är lika påverkad som jag, men det kanske är vanligt, men känner mig rätt ensam. Och ibland känns det som jag överdriver också.

Om jag inte tänker på det går det bra, men så fort jag börjar tänka på det börjar jag gråta och blir nedstämd. 

Hur mår du? När får ni köra igång igen? 

Nä håller med dig, ingen förstår! Inte ens min man! Men tror det är annat för oss som liksom får alla hormoner och får de små liven insatta i oss, det blir mer påtagligt!

Våra familjer och vänner vet om att vi kämpar, tycker det är skönt med allt stöd!

Har telefontid med läkaren Sofia i eftermiddag, då får vi höra vad som händer nu framöver! Pga min PCO skulle jag tro att även FET et blir hormonstimulerat så att allt går enklare att planera! Är så rädd att allt kommer dra ut på tiden så att vi inte hinner göra insättningen innan sommaren annars!

All väntan, längtan och planerande gör mig tokig! Hur länge orkar man?
  • mikaaaela
    Smillan83 skrev 2015-05-04 08:38:30 följande:
    Nä håller med dig, ingen förstår! Inte ens min man! Men tror det är annat för oss som liksom får alla hormoner och får de små liven insatta i oss, det blir mer påtagligt!

Våra familjer och vänner vet om att vi kämpar, tycker det är skönt med allt stöd!

Har telefontid med läkaren Sofia i eftermiddag, då får vi höra vad som händer nu framöver! Pga min PCO skulle jag tro att även FET et blir hormonstimulerat så att allt går enklare att planera! Är så rädd att allt kommer dra ut på tiden så att vi inte hinner göra insättningen innan sommaren annars!

All väntan, längtan och planerande gör mig tokig! Hur länge orkar man?
    Ja det är väl säkert så, för mig var det typ jordens undergång när vi inte lyckades, medan han var mest ledsen för att jag var så ledsen. Får känslor av att han inte vill detta lika mycket som jag, men det är nog mest i mitt huvud. 

Ja det är skönt med förståelse. Min mamma vet samt min sambos mamma men ingen annan. Och min sambo's syster är gravid och ska ha barn i juli, så varje gång hela familjen träffas så pratas det barn konstant och det är så jobbigt. Även fast hans mamma vet så tänker hon typ inte på vad hon vräker ur sig och jag tar åt mig så lätt, för minsta lilla. Önskar verkligen jag kunde glädjas så för deras skull, men det är så svårt.. :/ 

Hur gick telefonsamtalet? Ni borde hinna innan sommaren. Jag ska börja med sprutorna efter 18maj och äggplock i början av juni, så ni hinner nog :) 

Jag fattar inte heller. När vi gjorde äggplocket var det ett par som var inne på sitt 6:e försök. Fattar inte hur dom orkar. Jag var säker på efter första försöket att jag ville vänta ett tag, för att det tog så mycket på krafterna och psyket, men ångrade mig när vi inte lyckades, vänta hela sommaren kändes för länge. Men fy så jobbigt det här är. 
  • mikaaaela
    I norr skrev 2015-05-03 22:26:49 följande:

Va tråkigt :( vet att det var försöka besvikelsen för oss, blev så himla ledsen, för trodde verkligen vi skulle få till frysen då vi hade många befruktande, men tydligen spelar det ingen roll att man har många heller. 

Dom har ju ändrat reglerna så det ska vara lika i hela landet nu, så det är 3 gratis försök som ingår nu :) Så lyckas ni inte nu har ni 2 försök till :) 

Håller dock tummarna för att lilla pyret stannar :) 
  • I norr

Är det sant???!! Det vore ju helt underbart om de ändrat till tre försök. :)

Har ni funderat något på hur många försök ni kan tänka er att göra? Jag känner det som att man kanske måste bestämma sig för när det får vara nog. Funderar själv på sex försök men har inte tagit upp det med min sambo.

Vad gäller sambona så kan jag säga att det är samma här. Jag längtar som tusan medan han mest känner att barn är något som hör till livet att man skaffar och han tycker den här processen är sjukt jobbig och onaturlig men jag tror att det är som så planlagt att man hinner fundera så mycket mer än om man bara blir spontant gravid. Det känns då bättre nu när fröet är i magen så tror han hunnit smälta det lite plus att vi nu gått igenom behandlingen och blir det fler så vet han vad som väntar. Och om det kommer en bebis så tror jag nästan att det är först då som killarna verkligen fattar hur stort det är.

Måste man ha en "vanlig" menscykel innan man får påbörja ett nytt försök?

Man hade ju velat hinna ett till innan sommarstängningen om nu inte detta går men det ska det ju göra. :)

• Smillan83
    I norr skrev 2015-05-05 08:44:51 följande:

Är det sant???!! Det vore ju helt underbart om de ändrat till tre försök. :)

Har ni funderat något på hur många försök ni kan tänka er att göra? Jag känner det som att man kanske måste bestämma sig för när det får vara nog. Funderar själv på sex försök men har inte tagit upp det med min sambo.

Vad gäller sambona så kan jag säga att det är samma här. Jag längtar som tusan medan han mest känner att barn är något som hör till livet att man skaffar och han tycker den här processen är sjukt jobbig och onaturlig men jag tror att det är som så planlagt att man hinner fundera så mycket mer än om man bara blir spontant gravid. Det känns då bättre nu när fröet är i magen så tror han hunnit smälta det lite plus att vi nu gått igenom behandlingen och blir det fler så vet han vad som väntar. Och om det kommer en bebis så tror jag nästan att det är först då som killarna verkligen fattar hur stort det är.

Måste man ha en "vanlig" menscykel innan man får påbörja ett nytt försök?

Man hade ju velat hinna ett till innan sommarstängningen om nu inte detta går men det ska det ju göra. :)

Oj 3 försök vore ju fantastiskt! Är dock osäker på om det gäller par som redan är i behandling? Har mailat Umeå och frågat!

Ja när är det nog, har knappt vågat fundera på det, men så tog min man upp det igår! Han sa att vi försöker med de nedfrysta, sen får det vara nog! Jag bröt ihop såklart, sa att jag långt ifrån är färdig med IVF redan då!

Min man längtar långt ifrån så mycket som jag, så han tänker mer krasst, på pengar och så!

Vi får ta ett försök i taget! Pratade med läkaren Sofia igår, hon tyckte absolut vi ska prova ett ostimulerat FET, hon tyckte kroppen ska slippa stressen med hormoner om det inte är absolut nödvändigt! Med mina långa cykler börjar det kännas tight med ett FET innan sommaren :(

Man måste vänta in en egen mens och så sätts embryot in när man har egen ägglossning!

Tung dag idag, känner mig bedrövad!
Svar på tråden Hur lång är väntetiden för IVF Umeå?