• Anonym (anonym)

svärmor struntar i våra regler

Vet snart inte vad jag ska ta mig till.

Vi har som regel att sonen 9 år inte får äta godis och läsk mer än på lördagar och fika någon gång ibland om det inte är något firande. Men det verkar inte hon förstå. Hon ringer ofta och vill hämta honom i skolan och det blir kanske 2-3 gånger i månaden samt att hon kommer hem till oss och vi till henne.

Vi har sagt till henne flera gånger att hon inte får ge honom godis fika glass och läsk (fika ibland men inte varje gång). Och varje gång hon ringer och frågar om hon får hämta honom i skolan så säger vi till att hon får ge honom vanligt mellanmål dvs macka eller frukt. Men 9/10 gånger så berättar sonen att han fått fika, glass eller godis. Vi har såklart sagt till honom också men jag förstår att han inte kan ta ansvar för vad som serveras och att i den åldern kunna säga nej när hon dukat fram.

Igår var vi där en snabbsväng och precis när vi satt oss ner i soffan så kom hon med ett kakfat och skulle bjuda, vi sa nej och förklarade att sonen hade haft sin kompis på övernattning fredag-lördag och att det då blev lite gott på kvällen samt lördagsgodis så han hade redan ätit socker 2 dagar i rad (vilket han i normala fall inte får) och vi förklarade också att han haft ett hål nyligen i en tand och det vill vi försöka undvika igen. Okej sa hon bara.

Men en halvtimma senare går hon ut i köket och hämtar tårta och kommer ut med till oss, då blev sambon irriterad och sa ifrån på skarpen, "vi sa ju nej för en halvtimme sen" då sa hon att hon inte hade hört det.??? Vi pratade ju om det och vi förklarade också varför vi sagt nej innan.

Tyvärr tar det inte slut där!!! Sonen frågar efter en stund vad vi ska äta för mat när vi kom hem och jag sa att det blir stek, potatis och sås. Det är inte hans favoriträtt och han suckar och säger att det vill inte jag ha. Då frågar svärmor sonen om han vill att hon ska laga mat till honom som han kan ta med hem och äta istället för det som jag skulle laga. Jag sa direkt nej varpå sonen blir ledsen och arg. Jag förklarade för henne att vi inte lagar annan mat hemma utan han får äta det som serveras och det brukar inte vara några problem, han gillar inte potatis och sås men han brukar äta kött och morötter. Annars äter han för det mesta det vi lagar. Han följer sin viktkurva och då anser inte jag att det finns någon anledning till att laga annan mat till honom. Då blev hon arg och började skälla på min sambo och sa att hon minsann lagade annan mat till honom och hans bror när dom var små osv. Han sa bara att det är våra regler slutdiskuterat. Sen åkte vi hem. Tyvärr tyckte ju sonen att vi var världens sämsta föräldrar hela dagen igår pga detta, hade hon inte sagt något så hade allt varit lugnt, han hade ätit utan protest.

Hon verkar inte förstå att hon gör sonen ledsen genom att göra tvärtemot vad vi säger.

Sambons lösning på det hela är att hon inte får ha honom ensam, men det tycker inte jag då sonen trivs hos henne.

Vad tycker ni att vi ska göra? Några tips?

• Svar på tråden svärmor struntar i våra regler
  • Anonym (mor)
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-03-31 08:25:08 följande:
    Ett tips är att trycka på "visa endast". Då ser du vad ts har svarat gällande hur många ggr det blir per månad.
    Så om man inte läst allt TS skriver så får man inte svara här? Det räcker inte med att man läst "ingressen"? Hur mkt textmassa är det meningen att man ska måsta plöja igenom för att bli behörig?
  • Lorelei83

Men låt farmor vara farmor, vilken grym son som inte vill låta hans mamma ha sin son ensam. Bra där att du ändå vill det 

• amia01
    rödlök skrev 2015-03-31 08:51:13 följande:

Men herregud! Låt pojkstackarn äta en kaka hos farmor.

Håller med! Tycker TS gör ett stort problem av inget... å andra sidan så kunde ju svärmor vara smidigare också, och faktiskt lyssna på vad föräldrarna säger.
    Men - sockerhysterin är ett rätt nytt fenomen, och kan vara väldigt svår att förstå för äldre människor med erfarenheter av en annan kosthållning. Dessutom bär hela frågan lite spår av "fanatism", vilket lätt får "oliktänkare" att sätta sig på tvären. Blir mycket lättare att umgås med andra om man kan vara lite flexibel och smidig istället - för båda parter. Tex att inte acceptera kaka och middag, men äta lite tårta för att visa att ni respekterar och ser svärmors behov också.
    Livet blir väldigt lätt väldigt jobbigt annars, om man bara ser till sina egna behov, och inte tar hänsyn till andra...
  • tankfull

Jag tycker inte att ni verkar hysteriska på något sätt du och din man - ni verkar ha en bra inställning: lagom tillåtande och lagom restriktiva vad det gäller socker. Det är svårt med kulturella skillnader ibland. För farmor är säkert definitionen av gästfrihet att bjuda på massa gott. Jag tycker att du ska prata lugnt och bestämt med henne igen. Se henne i ögonen och säg att du förstår hur hon tänker och att hon bara menar väl men att du tror starkt på att det är bra att begränsa sockerintaget och vill att hon ska acceptera och respektera detta. Att det som är sagt står fast. Ibland går det bra med fika, ibland inte. Fungerar inte detta så får ni begränsa umgänget, men hota inte med det nu - försök prata en gång till tycker jag!

• Batmamba

Hade din svärmor det knapert under sin uppväxt? Vill hon ge sitt barnbarn det hon inte kunde få? Jag kan känna igen trugandet från min farmor, som ibland tvingades tigga som barn (Sverige, 1900-tal).

Jag funderar på om ni kan lägga fram det som att farmor är en del av barnets vardag - och att det är något fint att det är så? Och att ni inte äter sötsaker på vardagarna, men att hon gärna får bjuda på helgerna. Kan ni skicka med er son ett mellanmål de dagar hon ska hämta? Frukt tex.

Vi fick dricka saft varje dag när jag var barn, men kakor och godis förekom i princip bara på helger och kalas - och något fika då och då. Förbudet släppte av sig själv någon gång i 12-13-årsåldern då de inte längre kunde ha koll på vad jag åt. Jag kände då inget behov av att köpa en massa onyttigt. Jag visste ju _varför_ de begränsat mängden godsaker.

• Batmamba
    Anonym (Fråga) skrev 2015-03-31 00:40:15 följande:

Fråga Svärmor om hon kan laga ihop den där goda middagen till er när ni kommer och så tar ni med er lite efterrätt. Och den efterrätten som ni har med er kan bestå av en fruktsallad, en sorbe eller något. Det finns en massa goda och t.om nyttiga efterrätter, vilket ni lätt kan hitta recept på, på nätet. Det är ett förslag. Och dom övriga fikorna du gör med dina vänner och familj kan väl bestå ev en enklare lunch kanske? Svärmodern kanske ni får lirka med och föregå. Skicka med sonen fika till farmor som ni/sonen har bakat. Det kan kanske vara en alternativ väg? Johanna toftby (kolla hennes blogg) hade något recept på chokladbollar, med nyttigt innehåll. Det åt hon under sin sockerfria februari. Testa den vägen då?

Bra idé att be svärmor om något annat, tror jag! Då får hon fortfarande bjuda på något - som för henne förmodligen är ett sätt att visa kärlek!

(Sorbet är dock vanligtvis smockfullt med socker.)
  • phillipha

Då missade jag lite. Men kan ni inte deala med farmor - de 2-3 gånger hon hämtar i skolan lägger ni er inte i vad han får men näroni när med gäller era regler?

• Anonym (Fläskberget)

Håller med dig helt och hållet, ts!

Jag är uppvuxen med att det alltid ska fikas, det är festligt enligt mina föräldrar. Men om man fikar alla dagar i veckan så är det inte festligt längre, enligt mig. Nej, att fika en gång i veckan är helt okey! 

• Anonym (J)
    Anonym (mor) skrev 2015-03-31 08:18:07 följande:

Om det bara handlar om "2-3 gånger i månaden" så fattar jag inte varför du hetsar upp dig. Huvudsaken att ni är strikta i ert eget hem för lill-grabben fattar väl att det bara är hos farmor som andra regler gäller? Det är väl mysigt för en liten unge att få åka till farmor/mormor och mysa någon gång då och då och koppla av. 

Men varför måste mys vara lika med kakor, godis och glass?
Svar på tråden svärmor struntar i våra regler