• Anonym (anonym)

svärmor struntar i våra regler

Vet snart inte vad jag ska ta mig till.

Vi har som regel att sonen 9 år inte får äta godis och läsk mer än på lördagar och fika någon gång ibland om det inte är något firande. Men det verkar inte hon förstå. Hon ringer ofta och vill hämta honom i skolan och det blir kanske 2-3 gånger i månaden samt att hon kommer hem till oss och vi till henne.

Vi har sagt till henne flera gånger att hon inte får ge honom godis fika glass och läsk (fika ibland men inte varje gång). Och varje gång hon ringer och frågar om hon får hämta honom i skolan så säger vi till att hon får ge honom vanligt mellanmål dvs macka eller frukt. Men 9/10 gånger så berättar sonen att han fått fika, glass eller godis. Vi har såklart sagt till honom också men jag förstår att han inte kan ta ansvar för vad som serveras och att i den åldern kunna säga nej när hon dukat fram.

Igår var vi där en snabbsväng och precis när vi satt oss ner i soffan så kom hon med ett kakfat och skulle bjuda, vi sa nej och förklarade att sonen hade haft sin kompis på övernattning fredag-lördag och att det då blev lite gott på kvällen samt lördagsgodis så han hade redan ätit socker 2 dagar i rad (vilket han i normala fall inte får) och vi förklarade också att han haft ett hål nyligen i en tand och det vill vi försöka undvika igen. Okej sa hon bara.

Men en halvtimma senare går hon ut i köket och hämtar tårta och kommer ut med till oss, då blev sambon irriterad och sa ifrån på skarpen, "vi sa ju nej för en halvtimme sen" då sa hon att hon inte hade hört det.??? Vi pratade ju om det och vi förklarade också varför vi sagt nej innan.

Tyvärr tar det inte slut där!!! Sonen frågar efter en stund vad vi ska äta för mat när vi kom hem och jag sa att det blir stek, potatis och sås. Det är inte hans favoriträtt och han suckar och säger att det vill inte jag ha. Då frågar svärmor sonen om han vill att hon ska laga mat till honom som han kan ta med hem och äta istället för det som jag skulle laga. Jag sa direkt nej varpå sonen blir ledsen och arg. Jag förklarade för henne att vi inte lagar annan mat hemma utan han får äta det som serveras och det brukar inte vara några problem, han gillar inte potatis och sås men han brukar äta kött och morötter. Annars äter han för det mesta det vi lagar. Han följer sin viktkurva och då anser inte jag att det finns någon anledning till att laga annan mat till honom. Då blev hon arg och började skälla på min sambo och sa att hon minsann lagade annan mat till honom och hans bror när dom var små osv. Han sa bara att det är våra regler slutdiskuterat. Sen åkte vi hem. Tyvärr tyckte ju sonen att vi var världens sämsta föräldrar hela dagen igår pga detta, hade hon inte sagt något så hade allt varit lugnt, han hade ätit utan protest.

Hon verkar inte förstå att hon gör sonen ledsen genom att göra tvärtemot vad vi säger.

Sambons lösning på det hela är att hon inte får ha honom ensam, men det tycker inte jag då sonen trivs hos henne.

Vad tycker ni att vi ska göra? Några tips?

• Svar på tråden svärmor struntar i våra regler
  • Glittermamma1

Att ett barn skulle må bra av socker flera gånger i veckan är en sjuk utgångspunkt! Alla ni som tycker att TS verkar ha en för hård syn på kost och socker måste ha läst fel eller så snaskar ni och era barn godis och kakor till frukost och kvällsmat! Dom träffar farmor ca. 2 dagar i veckan och har precis som alla andra fler personer att ingås med (syster, mormor, morfar, vänner) lägg till ett barnkalas då och då, och påsk och fredagsmys och alla möjliga ursäkter att proppa stackars barn fulla med socker. Jag kommer så länge det bara går utesluta socker ur min sons liv! Inget godis, inga kakor osv osv! Han kommer överleva utan det och dessutom slipper vi en sockerhög unge! Dem som inte accepterar våra regler kring det kan dra dit pepparn växer! :)

• Anonym (Sandra)

Jag tycker att ni har rätt på er syn gällande onödigt socker. Tycker det är hemskt att folk tycker det är konstigare att man vill begränsa intaget än att låta det flöda i princip fritt. 

Jag tycker ni ska prata med farmor en gång till. Utan att sonen är med och förklara att ni inte vill - varför ni inte vill, förklara att det blir fika med andra också. Att hon mer än gärna kan bjuda på tex fruktsallad (utan glass) om hon vill det. Eller bara frukt. Förklara för henne att om hon inte lyssnar får ni anpassa era besök hos henne när ni har "sockeradagar" kvar. Alltså dom veckor som ni inte hunnit fika. 

• Anonym (anonym)
    Glittermamma1 skrev 2015-03-30 21:26:19 följande:

Att ett barn skulle må bra av socker flera gånger i veckan är en sjuk utgångspunkt! Alla ni som tycker att TS verkar ha en för hård syn på kost och socker måste ha läst fel eller så snaskar ni och era barn godis och kakor till frukost och kvällsmat! Dom träffar farmor ca. 2 dagar i veckan och har precis som alla andra fler personer att ingås med (syster, mormor, morfar, vänner) lägg till ett barnkalas då och då, och påsk och fredagsmys och alla möjliga ursäkter att proppa stackars barn fulla med socker. Jag kommer så länge det bara går utesluta socker ur min sons liv! Inget godis, inga kakor osv osv! Han kommer överleva utan det och dessutom slipper vi en sockerhög unge! Dem som inte accepterar våra regler kring det kan dra dit pepparn växer! :)

Jag satt faktiskt också och undrade om det är så att alla här inne käkar så mycket socker hela tiden. Jag tycker de flesta här har alldeles för slapp syn på kosten och framförallt sockerintaget. Om ni tycker att vi ska bjuda till och fika och äta godis varje gång farmor bjuder, dvs 2 ggr/vecka så måste vi lika mycket bjuda till när vi träffar någon annan. Mao tycker inte ni det är konstigt och överdrivet att fika 4-5 gånger i veckan!?? Mina föräldrar vill egentligen också bjuda sonen på mer godis och fika än vad dom gör men dom har accepterat att vi inte vill det. Ska vi göra undantag för att farmor vill bjuda så ska vi ju även göra det för andra också? Nu förstår jag äntligen varför barnfetma och barndiabetes ökar lavinartat.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Sandra) skrev 2015-03-30 21:27:40 följande:

Jag tycker att ni har rätt på er syn gällande onödigt socker. Tycker det är hemskt att folk tycker det är konstigare att man vill begränsa intaget än att låta det flöda i princip fritt. 

Jag tycker ni ska prata med farmor en gång till. Utan att sonen är med och förklara att ni inte vill - varför ni inte vill, förklara att det blir fika med andra också. Att hon mer än gärna kan bjuda på tex fruktsallad (utan glass) om hon vill det. Eller bara frukt. Förklara för henne att om hon inte lyssnar får ni anpassa era besök hos henne när ni har "sockeradagar" kvar. Alltså dom veckor som ni inte hunnit fika. 

Vi har pratat med henne massor med gånger om det här, men då har vi förvisso inte sagt att vi kommer att begränsa och anpassa våra besök. Det ska vi prova. Tack!!
  • Madraykin

Jag hade en "rolig" diskussion med min egen morfar häromdagen, då han beklagade sig över att han inte får ge sitt barnbarnsbarn (min brorson) något godis eller fika. Min morfar menade på att vi barnbarn, dvs jag och mina bröder, ju alltid fick av dem när vi var små och det var ju inga problem. Jag svarade att ja visst, men att jag ju faktiskt har varit överviktig sedan 8 års ålder också och alltid kämpat med just övervikten. Då blev han tyst!

• Anonym (Fråga)
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-30 19:02:39 följande:
    Fast nu vet jag inte riktigt om du läste rätt?? Hon hämtar honom i skolan 2-3 gånger i månaden + att hon kommer hit och vi till henne, alltså utöver de 2-3 gångerna hon är barnvakt. Hon kommer hem till oss iaf 1 gång i veckan och då har hon alltid med sig något, har hon fika med sig så fikar vi såklart, mest för att vara artiga när hon ändå tog med. Har hon godis eller glass med sig så får sonen spara till lördagen. Sen åker vi hem till dom kanske 2 gånger i månaden mao träffas vi ca 9 ggr/månad och det är bara med henne, vi träffar mina föräldrar, syster och vänner också och då fikar vi ibland också. Vi säger inte alltid nej till fika men vi tycker inte att man behöver fika varje gång man träffas (iaf inte när det är såpass ofta). Och som sagt det är inte bara henne vi fikar med. Vi tycker att det är viktigt att inte stoppa i barn onödiga mängder socker, trodde att det bara var sunt att tänka så?
    Fråga Svärmor om hon kan laga ihop den där goda middagen till er när ni kommer och så tar ni med er lite efterrätt. Och den efterrätten som ni har med er kan bestå av en fruktsallad, en sorbe eller något. Det finns en massa goda och t.om nyttiga efterrätter, vilket ni lätt kan hitta recept på, på nätet. Det är ett förslag. Och dom övriga fikorna du gör med dina vänner och familj kan väl bestå ev en enklare lunch kanske? Svärmodern kanske ni får lirka med och föregå. Skicka med sonen fika till farmor som ni/sonen har bakat. Det kan kanske vara en alternativ väg? Johanna toftby (kolla hennes blogg) hade något recept på chokladbollar, med nyttigt innehåll. Det åt hon under sin sockerfria februari. Testa den vägen då?
  • lilltrollet90
    phillipha skrev 2015-03-30 18:39:42 följande:

Men vad gör det om hon bjuder sonen på fika/glass mm 2-3 gånger i månaden utöver lördags godis? Eet är ju intr varje dag direkt?

Det där med maten var ju knäppt och lika så att ta fram en tårta när ni nyss sagt nej. Men i övrigt tycker jag bi gör en onödigt stor grej av en icke problem.

Vi hae också som regel - lördags godis, fika en gång per helg, fredags mys (chips el lik) men ibland åler hi och spontan fikar en tisdag för att det är mysigt, ibland bjuder farmor åå glass en torsdag, vi får kakor hos en dagis kompis en vanlig dag, eller som igår fick sonen lite choklad för att jag kände för det.

Du förstår - vi har bra grundregeler som vi följer men ibland bryter vi mot dem. Vissa veckor kanske eet blev tre fyra extra söta dagar sen kan det gå flera veckor utan någon avvikelse från grundregelen.

Göe inte problem där dom inte finns!

Fast om alla i deras omgivning resonerar sådär så blir det ju helt plötsligt jätte mycket fika och onyttigheter så deras regler är ju helt rimliga... Bara för att tanten blivit farmor betyder det inte att hon har rättighet att trampa över föräldrarnas regler och trycka i barnbarnet en massa sötsaker...

Så problemet finns definitvit där
    lurar i varje vår med sanningen på min tunga
  • ememi

Det är ju erat barn inte hennes. Det måste hon ju förstå! Jag skulle inte låta farmor få vara ensam med ungen bara för att visa henne hur alvarligt ni tycker detta är!

• Anonym (mor)
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-30 18:22:47 följande:

Vet snart inte vad jag ska ta mig till.

Vi har som regel att sonen 9 år inte får äta godis och läsk mer än på lördagar och fika någon gång ibland om det inte är något firande. Men det verkar inte hon förstå. Hon ringer ofta och vill hämta honom i skolan och det blir kanske 2-3 gånger i månaden samt att hon kommer hem till oss och vi till henne.

Vi har sagt till henne flera gånger att hon inte får ge honom godis fika glass och läsk (fika ibland men inte varje gång). Och varje gång hon ringer och frågar om hon får hämta honom i skolan så säger vi till att hon får ge honom vanligt mellanmål dvs macka eller frukt. Men 9/10 gånger så berättar sonen att han fått fika, glass eller godis. Vi har såklart sagt till honom också men jag förstår att han inte kan ta ansvar för vad som serveras och att i den åldern kunna säga nej när hon dukat fram.

Igår var vi där en snabbsväng och precis när vi satt oss ner i soffan så kom hon med ett kakfat och skulle bjuda, vi sa nej och förklarade att sonen hade haft sin kompis på övernattning fredag-lördag och att det då blev lite gott på kvällen samt lördagsgodis så han hade redan ätit socker 2 dagar i rad (vilket han i normala fall inte får) och vi förklarade också att han haft ett hål nyligen i en tand och det vill vi försöka undvika igen. Okej sa hon bara.

Men en halvtimma senare går hon ut i köket och hämtar tårta och kommer ut med till oss, då blev sambon irriterad och sa ifrån på skarpen, "vi sa ju nej för en halvtimme sen" då sa hon att hon inte hade hört det.??? Vi pratade ju om det och vi förklarade också varför vi sagt nej innan.

Tyvärr tar det inte slut där!!! Sonen frågar efter en stund vad vi ska äta för mat när vi kom hem och jag sa att det blir stek, potatis och sås. Det är inte hans favoriträtt och han suckar och säger att det vill inte jag ha. Då frågar svärmor sonen om han vill att hon ska laga mat till honom som han kan ta med hem och äta istället för det som jag skulle laga. Jag sa direkt nej varpå sonen blir ledsen och arg. Jag förklarade för henne att vi inte lagar annan mat hemma utan han får äta det som serveras och det brukar inte vara några problem, han gillar inte potatis och sås men han brukar äta kött och morötter. Annars äter han för det mesta det vi lagar. Han följer sin viktkurva och då anser inte jag att det finns någon anledning till att laga annan mat till honom. Då blev hon arg och började skälla på min sambo och sa att hon minsann lagade annan mat till honom och hans bror när dom var små osv. Han sa bara att det är våra regler slutdiskuterat. Sen åkte vi hem. Tyvärr tyckte ju sonen att vi var världens sämsta föräldrar hela dagen igår pga detta, hade hon inte sagt något så hade allt varit lugnt, han hade ätit utan protest.

Hon verkar inte förstå att hon gör sonen ledsen genom att göra tvärtemot vad vi säger.

Sambons lösning på det hela är att hon inte får ha honom ensam, men det tycker inte jag då sonen trivs hos henne.

Vad tycker ni att vi ska göra? Några tips?

Om det bara handlar om "2-3 gånger i månaden" så fattar jag inte varför du hetsar upp dig. Huvudsaken att ni är strikta i ert eget hem för lill-grabben fattar väl att det bara är hos farmor som andra regler gäller? Det är väl mysigt för en liten unge att få åka till farmor/mormor och mysa någon gång då och då och koppla av. 
  • Utflykt i verkligheten
    Anonym (mor) skrev 2015-03-31 08:18:07 följande:
    Om det bara handlar om "2-3 gånger i månaden" så fattar jag inte varför du hetsar upp dig. Huvudsaken att ni är strikta i ert eget hem för lill-grabben fattar väl att det bara är hos farmor som andra regler gäller? Det är väl mysigt för en liten unge att få åka till farmor/mormor och mysa någon gång då och då och koppla av. 
    Ett tips är att trycka på "visa endast". Då ser du vad ts har svarat gällande hur många ggr det blir per månad.
Svar på tråden svärmor struntar i våra regler