• Anonym (anonym)

svärmor struntar i våra regler

Vet snart inte vad jag ska ta mig till.

Vi har som regel att sonen 9 år inte får äta godis och läsk mer än på lördagar och fika någon gång ibland om det inte är något firande. Men det verkar inte hon förstå. Hon ringer ofta och vill hämta honom i skolan och det blir kanske 2-3 gånger i månaden samt att hon kommer hem till oss och vi till henne.

Vi har sagt till henne flera gånger att hon inte får ge honom godis fika glass och läsk (fika ibland men inte varje gång). Och varje gång hon ringer och frågar om hon får hämta honom i skolan så säger vi till att hon får ge honom vanligt mellanmål dvs macka eller frukt. Men 9/10 gånger så berättar sonen att han fått fika, glass eller godis. Vi har såklart sagt till honom också men jag förstår att han inte kan ta ansvar för vad som serveras och att i den åldern kunna säga nej när hon dukat fram.

Igår var vi där en snabbsväng och precis när vi satt oss ner i soffan så kom hon med ett kakfat och skulle bjuda, vi sa nej och förklarade att sonen hade haft sin kompis på övernattning fredag-lördag och att det då blev lite gott på kvällen samt lördagsgodis så han hade redan ätit socker 2 dagar i rad (vilket han i normala fall inte får) och vi förklarade också att han haft ett hål nyligen i en tand och det vill vi försöka undvika igen. Okej sa hon bara.

Men en halvtimma senare går hon ut i köket och hämtar tårta och kommer ut med till oss, då blev sambon irriterad och sa ifrån på skarpen, "vi sa ju nej för en halvtimme sen" då sa hon att hon inte hade hört det.??? Vi pratade ju om det och vi förklarade också varför vi sagt nej innan.

Tyvärr tar det inte slut där!!! Sonen frågar efter en stund vad vi ska äta för mat när vi kom hem och jag sa att det blir stek, potatis och sås. Det är inte hans favoriträtt och han suckar och säger att det vill inte jag ha. Då frågar svärmor sonen om han vill att hon ska laga mat till honom som han kan ta med hem och äta istället för det som jag skulle laga. Jag sa direkt nej varpå sonen blir ledsen och arg. Jag förklarade för henne att vi inte lagar annan mat hemma utan han får äta det som serveras och det brukar inte vara några problem, han gillar inte potatis och sås men han brukar äta kött och morötter. Annars äter han för det mesta det vi lagar. Han följer sin viktkurva och då anser inte jag att det finns någon anledning till att laga annan mat till honom. Då blev hon arg och började skälla på min sambo och sa att hon minsann lagade annan mat till honom och hans bror när dom var små osv. Han sa bara att det är våra regler slutdiskuterat. Sen åkte vi hem. Tyvärr tyckte ju sonen att vi var världens sämsta föräldrar hela dagen igår pga detta, hade hon inte sagt något så hade allt varit lugnt, han hade ätit utan protest.

Hon verkar inte förstå att hon gör sonen ledsen genom att göra tvärtemot vad vi säger.

Sambons lösning på det hela är att hon inte får ha honom ensam, men det tycker inte jag då sonen trivs hos henne.

Vad tycker ni att vi ska göra? Några tips?

• Svar på tråden svärmor struntar i våra regler
  • rödlök
    ememi skrev 2015-03-31 07:31:52 följande:

Det är ju erat barn inte hennes. Det måste hon ju förstå! Jag skulle inte låta farmor få vara ensam med ungen bara för att visa henne hur alvarligt ni tycker detta är!

Men seriöst? Vad skulle hända om dom fick vara ensamma? Skulle stora stygga kakmonstret till farmor trycka i pojken kakor på löpande band då eller? Nä det här låter en aning överdrivet.
  • rödlök
    Anonym (J) skrev 2015-03-31 09:39:44 följande:

Men varför måste mys vara lika med kakor, godis och glass?

Mor och farföräldrar är ju så, oftast. Vad spelar det för roll ärligt talat om man äter en kaka eller två i veckan utöver fredags/lördagsgodis?
  • Kyrkby

Håller helt med om att andra personer skall respektera föräldrarnas regler och förhållningar, utan diskussion !

Däremot tycker jag ni har en fruktansvärd dum och dålig inställning till detta med mellanmål och dess innehåll.
    Jag lovar ifall ni tittar på innehållsdeklarationen av era livsmedel så har dessa en mkt hög sockerhalt. Där har ni inte bemödat er med att ta den med lägst halt.

Denna hysteri med bullar kakor saft osv är fel och ger er ett bakslag när barnet kan välja själv och gör som den själv vill.
    Barn äter ändå, fickpengar går till GODIS !

Avdramatisera istället, gör det naturligt !
    Ni bygger  upp en dramatik som triggar barnet till max, för att få äta och dricka sådant som var/är förbjudet.

Att barnet har hål i tänderna, är ERT fel som förälder.
    Ni har inte borstat tänderna på rätt sätt.
    Barn får inte hål i tänderna ifall tandhygienen sköts rätt, skäms på er !!

• Anonym (J)
    rödlök skrev 2015-03-31 09:43:06 följande:

Mor och farföräldrar är ju så, oftast. Vad spelar det för roll ärligt talat om man äter en kaka eller två i veckan utöver fredags/lördagsgodis?

Fast om man läser Ts så hade det blivit flera dagar i veckan om de hade fikat med alla de träffade varje vecka/månad.

Jag tycker inte heller att man ska hålla på med förbud (vilket inte är fallet här, barnet får ju fika varje vecka förutom lördagsgodis), men det hade ju inte varit ett problem om farmodern hade gjort som föräldrarna önskar.
  • Anonym (Glykos)

Vi tre syskon fick inte äta ngt socker i ngn form aldrig !
    Vi är idag vuxna och har familj med barn.
    När vi fick egan barn fick dessa äta som barnen ville.
    Kakor och bullar och läsk var spännande ett tag, sedan inget märkvärdigt.
    Åt inte alla gånger ngt av det som bjöds.

Vi tre syskon har utvecklat en form av sockerallergi, inte diabetes !, utan kroppen har svårt att ta hand om sockret vi intar.
    ALLA tre har samma symptom, jag mest och de andra i mindre grad.
    Äter jag en mjölkchoklad rulle, blir jag sjuk. Måste gå och lägga mig.
    En 1/2 l läsk under ngn timme, däckar mig.
    Vi blir sjuka av socker då våra kroppar inte kan tillgodogöras ig detta.

Talat och besökt ett antal läkare och alla säger detsamma !!!
    Er kropp har inte systemet för sockernerbrytning pga av ert avsaknaden av sockerintag i unga år. Kroppen måste vänja sig vid socker och lära sig bryta ner socker.

• tankfull
    Kyrkby skrev 2015-03-31 09:56:44 följande:

Håller helt med om att andra personer skall respektera föräldrarnas regler och förhållningar, utan diskussion !

Däremot tycker jag ni har en fruktansvärd dum och dålig inställning till detta med mellanmål och dess innehåll.
    Jag lovar ifall ni tittar på innehållsdeklarationen av era livsmedel så har dessa en mkt hög sockerhalt. Där har ni inte bemödat er med att ta den med lägst halt.

Denna hysteri med bullar kakor saft osv är fel och ger er ett bakslag när barnet kan välja själv och gör som den själv vill.
    Barn äter ändå, fickpengar går till GODIS !

Avdramatisera istället, gör det naturligt !
    Ni bygger  upp en dramatik som triggar barnet till max, för att få äta och dricka sådant som var/är förbjudet.

Att barnet har hål i tänderna, är ERT fel som förälder.
    Ni har inte borstat tänderna på rätt sätt.
    Barn får inte hål i tänderna ifall tandhygienen sköts rätt, skäms på er !!

Hysteri med bullar, kakor och saft? Har du läst TS inlägg överhuvudtaget?
  • Anonym (respektlöst)

Det här handlar inte om huruvida barn ska äta godis och socker varje dag eller aldrig.
    Det handlar om respekt.
    Respekt för att det är ts och hennes man som är barnets föräldrar och dom bestämmer runt barnet,, sålänge det är omyndigt.
    Precis som svärmor bestämde över sitt barn och kunde göra som hon ville där. 
    Men hon har haft sin chans, nu är det inte hon som ska sätta villkoren längre.
    Hon borde inse det och respektera det ts och hennes man säger även om hon inte håller med.
    Det är respektlöst av henne att försöka köra över föräldrarna och sätta upp barnet mot föräldrarna för att vinna popularitetspoäng.

Hade det varit mitt barn hade hon inte fått hämta barnet ensamt tills hon lärt sig det. 

• Kyrkby
    tankfull skrev 2015-03-31 10:14:15 följande:
    Hysteri med bullar, kakor och saft? Har du läst TS inlägg överhuvudtaget?
    Annars kunde jag inte skriva mitt inlägg.
    Du borde läsa mitt inlägg från första ordet .......
  • Anonym (C33)

Vi har haft lite samma problem, så jag förstår verkligen. I vårt fall verkar svärmor förstå och respektera vår vilja nu efter ett par år. Vi har båda berättat för henne att vi inte vill att vår dotter (snart 5) ska äta överdrivna mängder socker eftersom det faktiskt triggar beroendesystem i hjärnan och ökar toleransen. Det är inte OK att normalisera extrema sockermängder för barn. 

När vår dotter var 2 kunde hon ge henne ett halvt paket viennettaglass. Trots att vi sa ifrån. Vi fick ta tallriken och ta bort en hel del. Hon sa att hon bara ville skämma bort henne och ville få vara en bra farmor. Det i sig är helt sjukt, att det enda sättet en del far- och morföräldrar har att visa kärlek på är genom socker. Det är förresten samma sak med mormor men henne träffar vi inte ofta. Men där får vi också säga stopp, har hänt att dottern fått 3 vuxenportioner glass. 

Det enda som hjälper är att vara ihärdig och låta henne förstå att det är era regler som föräldrar som gäller. Sen kan man se mellan fingrarna ibland, om det inte är stora mängder. En kaka på en onsdag är OK, men inte 5. 

Ett annat tips är att ge henne boken "Det sötaste vi har"!!

• Kyrkby
    Anonym (C33) skrev 2015-03-31 10:23:36 följande:

Vi har haft lite samma problem, så jag förstår verkligen. I vårt fall verkar svärmor förstå och respektera vår vilja nu efter ett par år. Vi har båda berättat för henne att vi inte vill att vår dotter (snart 5) ska äta överdrivna mängder socker eftersom det faktiskt triggar beroendesystem i hjärnan och ökar toleransen. Det är inte OK att normalisera extrema sockermängder för barn. 

När vår dotter var 2 kunde hon ge henne ett halvt paket viennettaglass. Trots att vi sa ifrån. Vi fick ta tallriken och ta bort en hel del. Hon sa att hon bara ville skämma bort henne och ville få vara en bra farmor. Det i sig är helt sjukt, att det enda sättet en del far- och morföräldrar har att visa kärlek på är genom socker. Det är förresten samma sak med mormor men henne träffar vi inte ofta. Men där får vi också säga stopp, har hänt att dottern fått 3 vuxenportioner glass. 

Det enda som hjälper är att vara ihärdig och låta henne förstå att det är era regler som föräldrar som gäller. Sen kan man se mellan fingrarna ibland, om det inte är stora mängder. En kaka på en onsdag är OK, men inte 5. 

Ett annat tips är att ge henne boken "Det sötaste vi har"!!

VAD är " överdrivna mängder " socker ??
Svar på tråden svärmor struntar i våra regler