• Gweny

FET/IVF 2015 Maj

Här fortsätter vi som ska börja med FET, men även nya och IVF är såklart välkomna.

Kommer nog bli runt 17-19 Maj för mig med FET. Har 5 st som väntat i frysen.

• Svar på tråden FET/IVF 2015 Maj
  • Gina43
    faith88 skrev 2015-05-21 09:42:35 följande:

Hej!

Fick min mens i morse. Misstänkte att något var på G igårkväll.. så nu har vi inga gratis - försök kvar. Känns väldigt hopplöst! Har försökt bli gravida i 4 år nu. Under denna tid har man alltid fokuserat på mig (pcos). Men när vi kom till ivf kliniken pratade dem mest om min mans situation. Något vi inte kände till. Tydligen var hans sperma kvalité något nedsatt. Rörligheten var här ett litet problem. Dock långt ifrån något allvarligt menade dem på.

Nu.. sista behandling fick vi ett sammanfattning av vår behandling. Där de hade skrivit "manlig faktor" och några siffror som jag sedan googlade. Där stod det "kvinnlig inferilitet som följd av manlig faktor".

Vi har ju kört ICSI hela tiden dessa 3 försök. Men det gör ont i mig att dem inte tar sig tiden att diskutera detta med oss. Vi MÅSTE ju veta vad som händer.

Nu är jag som ni kanske förstår lite allmänt nedstämd. Vet inte riktigt hur vi gör...

Kram på er alla. Hoppas verkligen ni lyckas bli gravida!

Jag förstår att du är besviken. Jag delar din besvikelse. Fick också mens imorse. Nytt försök i aug/sep hoppas jag. Har inget i frysen. Nu är det bara att aktivera sina "stötdämpare". Engagera sig i något nytt som ger energi och som fyller på depåerna.

Vi kämpade också i fyra år. När vi sedan fick beskedet att vi behövde IVF för att få barn gick vi privat direkt (hade inte tid att vänta) och fick en son. Nu misslyckas vi med syskonförsök. Trodde att det skulle vara lättare denna gången eftersom vi redan har fått ett barn, men jag hade grymt fel. Det är lika jobbigt varje gång.

Tråkigt att man inte pratat mer med er. Att man gör ICSI kommer ju av manlig faktor. Vad underligt att man inte diskuterat det med er. Tyvärr är det väl så rent generellt i den offentliga vården att man pratar över huvudet på den som får vård.

Jag tycker att ni ska göra som vi! Rada upp lite sommarnöjen, njut av att inte vara gravid nu i sommar (och slipper oroa dig över tidigt missfall). Ut på cykeltur, dricka rosé på altanen/balkongen/uteserveringen, ha sex utan tanke på att skaffa barn osv. Ta nya tag efter sommaren. Skrapa fram till ett 3-pack, välj en riktigt bra klinik som pratar med er och hoppas på ett vårbarn istället! Kram på dig också!
  • Jennie
    En PantherTant skrev 2015-05-21 09:33:07 följande:
    Måste fråga var du gör behandlingen? Ingen privat klinik gissa jag?
    Jag går hos Fertilitetscentrum i Stockholm, så det är en privat klinik. Vad får dig att tro att den inte är privat?

@faith88: En stor kram till dig! Gör ju inte besvikelsen mindre...

@Gina43: En kram till dig med! Och tack för vad du skrev om sommaren. Jag känner mig väldigt nere idag och har på känn att det inte blir någon graviditet eftersom jag inte har några känningar överhuvudtaget. Det gör mig stressad, för om det inte blir något nu, måste jag ju vänta till hösten innan nästa försök. All denna väntan är ju fruktansvärd och tar på krafterna.
  • Gina43

Jennie: Det kan ta tid innan man får några känningar som är "äkta". Lutinus och hormonmixen man fått kan lura. En del får inga känningar alls och det är helt normalt!! Jag hade nästan inga känningar när jag var gravid med sonen. Inga ömmande bröst, inget illamående osv. Det började att sticka lite i äggstockarna igen, men det var inte förrän 9 dagar efter ET och det var ett svagt plus.

Den första tiden som ruvare är jobbigast! Men tiden går, var så säker. Och blir det inte barn nu så vet vi som sagt att sommaren snart är här. Att den kommer vet vi ju

• Blomster84

Tänker på er alla som inte lyckades denna omgången... Många kramar till er!

Själv känns det sådär. Känner mig väldigt låg idag och känner för att krypa ner under täcket och sova tills testdagen (30/5). Denna hemska väntan. Fick en sån där känsla av att det inte finns nåt att hoppas på imorse. Men ändå står man här på jobbet och ler med ett påklistrat falskt leende till alla kunder som vill köpa blommor... Suck.

• En PantherTant
    Jennie skrev 2015-05-21 12:27:48 följande:
    Jag går hos Fertilitetscentrum i Stockholm, så det är en privat klinik. Vad får dig att tro att den inte är privat?

@faith88: En stor kram till dig! Gör ju inte besvikelsen mindre...

@Gina43: En kram till dig med! Och tack för vad du skrev om sommaren. Jag känner mig väldigt nere idag och har på känn att det inte blir någon graviditet eftersom jag inte har några känningar överhuvudtaget. Det gör mig stressad, för om det inte blir något nu, måste jag ju vänta till hösten innan nästa försök. All denna väntan är ju fruktansvärd och tar på krafterna.
    Tänkte bara på detdär läkaren sagt om styrketräning direkt efteråt. Lät lite väl tufft på själva insättningsdagen.. Alltså inte att det inte skulle stämma, utan att det lät lite som ett uttalande från en läkare inom offfentliga sektorn som inte bryr sig desto mer om slutresultatet. Privata är ju mera beroende av att ha bra statistik och vill därför oftast vara extra försiktiga och inte råda till eventuella extra risker som kanske kan påverka slutresultatet.
  • Jennie
    En PantherTant skrev 2015-05-21 12:18:45 följande:
    Tänkte bara på detdär läkaren sagt om styrketräning direkt efteråt. Lät lite väl tufft på själva insättningsdagen.. Alltså inte att det inte skulle stämma, utan att det lät lite som ett uttalande från en läkare inom offfentliga sektorn som inte bryr sig desto mer om slutresultatet. Privata är ju mera beroende av att ha bra statistik och vill därför oftast vara extra försiktiga och inte råda till eventuella extra risker som kanske kan påverka slutresultatet.
    Okej, då förstår jag hur du tänker Glad
    Blomster84 skrev 2015-05-21 11:59:37 följande:

Själv känns det sådär. Känner mig väldigt låg idag och känner för att krypa ner under täcket och sova tills testdagen (30/5). Denna hemska väntan. Fick en sån där känsla av att det inte finns nåt att hoppas på imorse. Men ändå står man här på jobbet och ler med ett påklistrat falskt leende till alla kunder som vill köpa blommor... Suck.

Jag känner exakt samma sak. Jag har min testdag två dagar senare än du, och redan nu känns det olidligt jobbigt. Jag känner för att åka hem och få krypa ihop i min mans famn och stanna där, vill inte alls vara på jobbet och låtsas som ingenting.
  • Blomster84
    Jennie skrev 2015-05-21 12:38:17 följande:

Okej, då förstår jag hur du tänker Jag känner exakt samma sak. Jag har min testdag två dagar senare än du, och redan nu känns det olidligt jobbigt. Jag känner för att åka hem och få krypa ihop i min mans famn och stanna där, vill inte alls vara på jobbet och låtsas som ingenting.

Har du (och ni andra också för den delen) berättat något för kollegor/chefer på jobbet? Min chef och min kollega vet båda två att vi går igenom ivf. Tyvärr förstår min chef inte hur man kan vilja skaffa barn och min kollega är lika ointresserad hon med. Inte så mycket som ett "hur gick det med äggplocket?" Eller liknande. Suck! Hade en kund som klappade mig på magen och önskade grattis till tillskottet i onsdags. Var så svullen efter äggplocket att hon trodde jag var gravid. Tack för den... Usch vilken dag.

Ledsen att låta så negativ. Behövde bara kräka av mig :(
  • utandig
    faith88 skrev 2015-05-21 09:42:35 följande:

Hej!

Fick min mens i morse. Misstänkte att något var på G igårkväll.. så nu har vi inga gratis - försök kvar. Känns väldigt hopplöst! Har försökt bli gravida i 4 år nu. Under denna tid har man alltid fokuserat på mig (pcos). Men när vi kom till ivf kliniken pratade dem mest om min mans situation. Något vi inte kände till. Tydligen var hans sperma kvalité något nedsatt. Rörligheten var här ett litet problem. Dock långt ifrån något allvarligt menade dem på.

Nu.. sista behandling fick vi ett sammanfattning av vår behandling. Där de hade skrivit "manlig faktor" och några siffror som jag sedan googlade. Där stod det "kvinnlig inferilitet som följd av manlig faktor".

Vi har ju kört ICSI hela tiden dessa 3 försök. Men det gör ont i mig att dem inte tar sig tiden att diskutera detta med oss. Vi MÅSTE ju veta vad som händer.

Nu är jag som ni kanske förstår lite allmänt nedstämd. Vet inte riktigt hur vi gör...

Kram på er alla. Hoppas verkligen ni lyckas bli gravida!

Usch , jag känner verkligen med dig :( vi har ett försök kvar och jag funderade precis över det du skriver. Dem har sagt att det ej är någonting fel på min man. Men det var mycket långt ifrån utredning till behandling, faktiskt nästan två år. så när vi skulle göra vår första sent i höstas så va det lite lågt antal så de blev icsi. när vi sedan gjorde vår andra behandling nyligen så gjorde dem också icsi utan att säga någonting till oss. Jag blev rätt paff och frågade varför man valt att göra detta utan att prata med oss. Och så sa dem att spermierna vid andra gången var jätte fina men att dem ändå valt att göra icsi. Man undrar ju faktiskt. Vart bor du? jag har hört så mycket gott om linnekliniken nämligen, bra pris och jätte snälla sägs det och dem har hög % av lyckade behandlingar. Stort lycka till önskar jag dig verkligen. 
  • iaeh
    mom2012 skrev 2015-05-20 13:36:07 följande:

Iaeh avvakta några dagar och se om mensen kär igång på riktigt innan du ger upp hoppet, man kan ha genomblödning när mensen är beräknad - även om man är gravid.

En PantherTant skrev 2015-05-20 13:41:45 följande:

Slemhinnorna kan bli sköra och blöda pga hormonerna / vaggisarna också, så behöver inte alls ha något med mens att göra (har själv blött i mina graviditeter)

Tack för era svar! Hoppas att det håller sig kvar. Har dock kommit lite idag igen. Är bra sugen på att testa men vet inte om det är för tidigt att smygtesta lite? Är på ruvardag 9 idag. Har egentligen testdag den 30/5.
Svar på tråden FET/IVF 2015 Maj