• Gweny

FET/IVF 2015 Maj

Här fortsätter vi som ska börja med FET, men även nya och IVF är såklart välkomna.

Kommer nog bli runt 17-19 Maj för mig med FET. Har 5 st som väntat i frysen.

• Svar på tråden FET/IVF 2015 Maj
  • faith88

Tack snälla för all omtanke!

Det är verkligen trist med all brist på information när man redan känner sig så vilse och "liten" i hela denna ivf färd. Jag genomgår mina behandlingar i Malmö (rmc). Nu har vi som sagt inga gratis försö kvar. Och man får ju inte fler än ett embryo tillbaka. Vi funderar på att fortsätta kämpa men utomlands framöver.. men det är klart. Hittar man någon bra klinik som den du beskrev kan man ju alltid ge det ett försök...

utandig skrev 2015-05-21 17:46:28 följande:

Usch , jag känner verkligen med dig :( vi har ett försök kvar och jag funderade precis över det du skriver. Dem har sagt att det ej är någonting fel på min man. Men det var mycket långt ifrån utredning till behandling, faktiskt nästan två år. så när vi skulle göra vår första sent i höstas så va det lite lågt antal så de blev icsi. när vi sedan gjorde vår andra behandling nyligen så gjorde dem också icsi utan att säga någonting till oss. Jag blev rätt paff och frågade varför man valt att göra detta utan att prata med oss. Och så sa dem att spermierna vid andra gången var jätte fina men att dem ändå valt att göra icsi. Man undrar ju faktiskt. Vart bor du? jag har hört så mycket gott om linnekliniken nämligen, bra pris och jätte snälla sägs det och dem har hög % av lyckade behandlingar. Stort lycka till önskar jag dig verkligen. 

• Ia84
    Blomster84 skrev 2015-05-21 22:08:05 följande:
    Har inte riktigt haft nåt val. Vi är bara tre stycken som jobbar i butiken och har fått både missfall och utomkveds (op båda gångerna o sjukskriven 1 vecka/gång) medan jag varit på jobbet. Svårt att förklara bort frånvaron där. Och måste planera ivf behandlingarna runt alla högtider då jag omöjligt kan ta ledigt då. Hur gör ni andra när ni behöver ledigt från jobbet för ul, ÄP, ET, FET osv?
    Jag berättade för min chef och närmaste kollega förra veckan så jag började första behandlingen. De tyckte det var jättebra att jag berättade så dem vet om jag mår dåligt eller behöver vara borta. Önskade oss lycka till! Min kollega hade själv gjort ivf flera ggr berättade hon utan att det gick vägen, då med henne kan jag prata.
  • faith88

Tack snälla för all omtanke och alla positiva idéer! Det är välbehövligt!

Ja du.. long story. Har varit en riktig berg och dalbana, allt mellan hopp och förtvivlan. Men just när man bestämmer sig för att ge upp så finns det alltid någon som bevisar motsatsen. Idag var jag verkligen ledsen. Grät i mängder. Men sen läste jag ditt inlägg och såg att du lyckats! Du har en son som du fått genom denna resa. Vilket glädjer mig så oerhört mycket!!! Det får även mig att tänka att en dag ... så kommer det ske.

Jag önskar verkligen du blir gravid snarast! Ska ta till mig alla idéer nu till sommaren. Gjorde du något särskilt första gången när du lyckades? Och vilka bakomliggande orsaker ligger bakom er "inferilitet"?

Vilken klinik vände ni er till?

Kramar :)

Gina43 skrev 2015-05-21 10:30:38 följande:

Jag förstår att du är besviken. Jag delar din besvikelse. Fick också mens imorse. Nytt försök i aug/sep hoppas jag. Har inget i frysen. Nu är det bara att aktivera sina "stötdämpare". Engagera sig i något nytt som ger energi och som fyller på depåerna.

Vi kämpade också i fyra år. När vi sedan fick beskedet att vi behövde IVF för att få barn gick vi privat direkt (hade inte tid att vänta) och fick en son. Nu misslyckas vi med syskonförsök. Trodde att det skulle vara lättare denna gången eftersom vi redan har fått ett barn, men jag hade grymt fel. Det är lika jobbigt varje gång.

Tråkigt att man inte pratat mer med er. Att man gör ICSI kommer ju av manlig faktor. Vad underligt att man inte diskuterat det med er. Tyvärr är det väl så rent generellt i den offentliga vården att man pratar över huvudet på den som får vård.

Jag tycker att ni ska göra som vi! Rada upp lite sommarnöjen, njut av att inte vara gravid nu i sommar (och slipper oroa dig över tidigt missfall). Ut på cykeltur, dricka rosé på altanen/balkongen/uteserveringen, ha sex utan tanke på att skaffa barn osv. Ta nya tag efter sommaren. Skrapa fram till ett 3-pack, välj en riktigt bra klinik som pratar med er och hoppas på ett vårbarn istället! Kram på dig också!

• Gina43
    faith88 skrev 2015-05-21 23:17:22 följande:

Tack snälla för all omtanke och alla positiva idéer! Det är välbehövligt!

Ja du.. long story. Har varit en riktig berg och dalbana, allt mellan hopp och förtvivlan. Men just när man bestämmer sig för att ge upp så finns det alltid någon som bevisar motsatsen. Idag var jag verkligen ledsen. Grät i mängder. Men sen läste jag ditt inlägg och såg att du lyckats! Du har en son som du fått genom denna resa. Vilket glädjer mig så oerhört mycket!!! Det får även mig att tänka att en dag ... så kommer det ske.

Jag önskar verkligen du blir gravid snarast! Ska ta till mig alla idéer nu till sommaren. Gjorde du något särskilt första gången när du lyckades? Och vilka bakomliggande orsaker ligger bakom er "inferilitet"?

Vilken klinik vände ni er till?

Kramar :)

Om jag kan glädja eller stötta någon så vill jag hemskt gärna göra det! Det finns dessutom fler i tråden som också lyckats, så visst kan det bli barn! En tuff resa fick ett slut vid en lyckad stimulering. Sedan blev det en tuff graviditet och en plötslig förlossning, men allt är värt det. Har en utåtriktad och glad liten son som upptäcker världen.

Vi har manlig faktor (kraftigt nedsatt spermieantal), så vi har gjort ICSI. Vi vände oss till Nordic IVF Center. De är duktiga och vi är i stort nöjda med dem, men det finns fler bra kliniker i Sverige. Tycker att ni bör kolla vilka kliniker som finns i er region och satsa på ett 3-pack.

Inför det försöket hade jag kinesisk akupunkturbehandling. Om det hjälpte vet jag inte, men jag blev definitivt mindre stressad genom behandlingen så jag kanske provar det igen. Sedan tog jag bara multivitamintabletter för folsyra och lite omega 3 och 6 i kapsel.

Ja, vi får hoppas att det blir syskon vid nytt försök i aug/sep. Det är jättedyrt och vi får skrapa ihop pengarna, men blir det barn är alla kostnader värt det. Jag tänker att vi bara gör detta under en begränsad period i våra liv (fertilitetsfönstret) och det är värt att satsa då. Sedan vet man att man gjorde så gott man kunde med de medel som stod till buds.
  • Idis90

Minus på rd 10:( är väl bara att inse att det är kört. Jag hoppas man hinner med ett försök till innan sommar, annars blir det till att vänta till hösten :(

• Söndag

Klinikens testdag idag!

Lite "mensvärk" av och till de är det enda jag känner!! Men de är så underbart

Tänker på er som det inte gick vägen den här månaden och rädd för att själv hamna där... Kram!

• Idis90
    Söndag skrev 2015-05-22 07:51:30 följande:

Klinikens testdag idag!

Tänker på er som det inte gick vägen den här månaden och rädd för att själv hamna där... Kram!

Grattis! :D
  • Coocoo

Klinikens testdag idag!

Grattis! Hur tidigt började du känna mensvärk? Är det FET du gjort?
  • Coocoo

Jag undrar ifall det är någon här som gjort stimulerad FET som mätt sin kroppstemp under ruvartiden?

Min ligger ganska lågt vilket förvånar mig. Annars när jag har gjort ET eller haft ägglossning med pergotime så har temperaturen alltid legat högt fram tills dagen för mens. Men det är kanske annorlunda vid FET? Denna gång har jag först tagit primolut-nor för att framkalla mens, sedan poregynon (stavning?) sedan mensens första dag och sedan crinone (progesteron) två gånger per dag på det.

Blir lite nojig att det är något fel.. är på RD3 idag

• Jennie

Klinikens testdag idag!

Åh, jättestort grattis!! Vad glad jag blir för din skull! Kände du av något annat? Jag är på rd 3 nu och jag nojjar hela tiden över att jag inte känner något. När jag vaknade imorse tyckte jag att jag hade lite lite mensvärk, vilket gjorde mig så glad, men så fort jag klev upp så försvann den. Nu tror jag att det bara var inbillning.

[quote]
    Blomster84 skrev 2015-05-21 12:51:11 följande:
    Har du (och ni andra också för den delen) berättat något för kollegor/chefer på jobbet? Min chef och min kollega vet båda två att vi går igenom ivf. Tyvärr förstår min chef inte hur man kan vilja skaffa barn och min kollega är lika ointresserad hon med. Inte så mycket som ett "hur gick det med äggplocket?" Eller liknande. Suck! Hade en kund som klappade mig på magen och önskade grattis till tillskottet i onsdags. Var så svullen efter äggplocket att hon trodde jag var gravid. Tack för den... Usch vilken dag. 
    [/quote]

Jag har berättat för en kollega. Hon har, precis som jag, pcos, och fick sin son genom IVF. Därför kändes det ganska naturligt att berätta för henne. Hon har låtit mig ställa en massa frågor och berättat om sina erfarenheter. Det har varit skönt.
    Blomster84 skrev 2015-05-21 22:08:05 följande:
    Har inte riktigt haft nåt val. Vi är bara tre stycken som jobbar i butiken och har fått både missfall och utomkveds (op båda gångerna o sjukskriven 1 vecka/gång) medan jag varit på jobbet. Svårt att förklara bort frånvaron där. Och måste planera ivf behandlingarna runt alla högtider då jag omöjligt kan ta ledigt då. Hur gör ni andra när ni behöver ledigt från jobbet för ul, ÄP, ET, FET osv?
    Jag har antingen sagt att jag är sjukt, när jag varit borta hela dagen (ÄP, FET), eller sagt att jag har haft tid hos naprapaten. Jag har ett bra jobb som låter mig jobba hemifrån vid behov.

Svar på tråden FET/IVF 2015 Maj