Lotten skrev 2015-09-13 09:24:42 följande:
Vad snabbt det gick :) ringde nu i veckan kanske 9 september.
Läst att folk är nöjda o så men mest med bemötandet. Bemötandet bryr jag mig inte så mkt om egentligen. Det är mer resultaten jag varit ute efter. Försökt läsa av statestik m.m.
För att se om de är duktiga. Lite nojig över att lämna Sahlgrenska måste jag erkänna.
Här kan du läsa lite mer:
www.expressen.se/halsoliv/basta-och-samsta-klinikerna-for-ivf/
..men det är äldre siffror. Tyvärr är även de senaste siffrorna från qivf inte heller purfärska. Men du är i goda händer både på Nordic och på det andra ledande privata alternativet i Göteborg (Carlanderska).
Jag vet dock inte om det går att luta sig så mycket mot statistik när det kommer till IVF. Alla har ju olika fertilitetsproblem - en del svårare än andra. Och vissa kliniker kanske nekar svårare patienter behandling (låg-oddsare) eller är snålare med tre-packen medan andra kliniker är öppnare. Ev statistik visar ju inte sånt. Statistiken visar inte heller antal försök och/eller om det finns syskon osv (har man blivit gravid genom IVF tidigare så ökar ju sannolikheten att lyckas med syskonförsök och för en del blir det först ett barn genom offentlig vård, sedan syskon via privat vård). Statistiken kan alltså bli hur missvisande son helst.
Vad som är viktigare är att kliniken har modern utrustning, att de hänger med i den senaste utvecklingen och att personalen är kunnig. Ett proffsigt bemötande är en bra början.