• ElliK

BF januari 2016

Äntligen plussade jag i söndags. Är bara i vecka fem och har bf 16 januari 2016. Alla ni andra som har bf i januari, låt oss följas åt under resan. :)

Själv har jag ett barn sen innan, en son, som blir 1,5 år i juni. Har försökt med syskon sen i december.

• Svar på tråden BF januari 2016
  • Eleonor01
    mjj84 skrev 2015-07-08 20:38:11 följande:

Bara en fråga. Varför gör alla här KUB testet? Vad skulle ni göra vid negativa resultat?

Jag gör kub för att jag är gammal. Vid negativ resultat så gör vi fvp
  • dinin
    mjj84 skrev 2015-07-09 10:02:18 följande:

Men om man inte är "gammal"?

Jag har ett MA och ett missfall bakom mig, därför blev jag erbjuden KUB, trots att jag är 29. Jag är inte helt säker på vad jag hade gjort vid ett dåligt resultat (antagligen gått vidare med FVP) men åtminstone får man en chans att förbereda sig mentalt för en framtid som man kanske inte har tyckt varit självklar.
  • Mattenörd
    flipback skrev 2015-07-03 14:12:17 följande:

Hej på er allihop, här har man varit på kubultra nu och allt gick så bra, är så himla glad och bebis var jättelivlig. Blev tillbaka flyttad 2 dagar så har BF 11 januari. Var så underbart att få se det lilla livet och att kunna slappna av nu och bara njuta fastän illamående håller i sig. Men det känns ändå outhärdligt nu när man fått se detsom orsakar allting :) hoppas det går lika bra för alla ni andra som också ska eller har varit på ultra! :)

Jag blev också tillbakaflyttad 2 dagar till 11 januari Men storebror var 9 dagar tidig så man vet ju aldrig var det slutar. Just nu tänker jag ju att det vore fint efter årsskiftet men när bebis väl kommer så spelar det nog ingen roll. Är det ditt första barn?
  • melissans

Bara en fråga. Varför gör alla här KUB testet? Vad skulle ni göra vid negativa resultat?

Det var Bm som frågade om vi ville göra och då tog vi ju självklart chansen att få se vår bebis en extra gång innan rutin ul. Jag har varit extremt orolig pga blödningar och sånt så bm märkte det på mig och erbjöd oss nog mest att göra det för att få veta att allt var ok. Lugna den oroliga mamman lite sedan har vi haft en druvbörd innan så det kanske var lite därför också. Jag är ju bara 22 och vet att många inte får kub fören de är äldre men jag är jätte glad att vi gjorde det så jag fick bekräftat att allt är okej :D

Sedan hade vi fått dåligt resultat tex down syndrome så hade vi endå behållit, så länge det inte varit så extrema saker som att barnet knappt skulle kunna leva eller spendera alla sina dagar liggandes i en säng... Men tex en person med down syndrome kan ju ändå oftast leva ett liv och skratta och vara glad :) ja, det är så vi tänkte iallafall
  • elinville

Jag fyller 35 om en månad så risken är ju ökad för framförallt trisomi 21 (downs syndrom). Hade jag fått ett dåligt resultat hade jag inte gått vidare för att få något konstaterat (tex fostervattensprov), men jag hade kunnat förbereda mig för att sannolikheten är stor för ett barn med downs syndrom och allt vad det innebär. Hade inte aborterat!
  • flipback
    Mattenörd skrev 2015-07-09 10:45:46 följande:

Jag blev också tillbakaflyttad 2 dagar till 11 januari Men storebror var 9 dagar tidig så man vet ju aldrig var det slutar. Just nu tänker jag ju att det vore fint efter årsskiftet men när bebis väl kommer så spelar det nog ingen roll. Är det ditt första barn?

Vad roligt med samma BF :) Jag tänker också att jag helst vill att det blir efter jul och nyår och allt sånt. Men som du säger när bebis väl kommer spelar det säkert ingen roll ändå och oftast bestämmer dom ju själva när dom tycker det är dags.

Det är andra barnet, har en dotter på 3 år. Hon trivdes dock så bra i magen att även fast vattnet gick 8 dagar över BF så blev aldrig värkarna så starka så efter 3 dagar blev vi inlagda med värkstimulerande dropp men efter 2 dygn med det och värkar fick hon ändå plockas ut via snitt då hon inte riktigt ville hjälpa till att komma ut. Men allt gick bra och var aldrig nån fara med henne eller mig :)

Så jag är förberedd på att denna bebis kan gå över tiden också, samtidigt som jag är lite beredd på att den kan komma tidigt.

Är det också andra för dig? Hur gammal är storebror?
  • Eleonor01

Ni som väntar syskon. Har ni berättat för era barn ännu? Hur gamla e de? Vi tänkte ta m vår 4 åring på första doppler lyssnandet å visa ul bilden. Tänker att det är så svårt att greppa om man inte får se å lyssna samtidigt eller tänker vi fel?

• flipback
    Eleonor01 skrev 2015-07-10 13:07:44 följande:

Ni som väntar syskon. Har ni berättat för era barn ännu? Hur gamla e de? Vi tänkte ta m vår 4 åring på första doppler lyssnandet å visa ul bilden. Tänker att det är så svårt att greppa om man inte får se å lyssna samtidigt eller tänker vi fel?

Vi har berättat för vår dotter på 3 år och hon förstår mycket väl att mamma har lillasyster eller lillebror i magen och längtar tills den ska komma. Vi har förklarat att hon också legat i mammas mage och hon tycker det är jättespännande och ser fram emot att få hjälpa med bebin. Planerar redan att plocka undan sina pärlor och allt smått som bebisen inte får röra och stoppa i munnen :)

Vi visade henne ultraljudsbilden och sa att det är en bebis och att den är i mammas mage. Sen hade vi tidigare pratat med henne sen kanske ett år tillbaks om bebis och ifall hon ville ha ett småsyskon så hon har pratat om det och längtat länge redan :) sen är det nog svårast att förstå för henne varför bebisen måste dröja så länge med att komma ut :D
  • Mattenörd

Vi ville egentligen vänta lite med att berätta för vår 3-åring så det inte skulle vara så länge kvar. Samtidigt snappar han upp så mycket och ville berätta för honom själv så jag kunde förklara lite. Han är väldigt verbal. Han greppar nig inte helt men han brukar säga att han ska bli storebror och att det ligger en bebis i min mage. Att han ska klappa den försiktigt när den blir ledsen.

Eleonor01 skrev 2015-07-10 13:07:44 följande:

Svar på tråden BF januari 2016