• Anonym (Chockad!)

Chockad mor!

Har väl ingen att prata med direkt, så jag skriver här och hoppas att någon kan vara till "stöd".. Alla negativa surkärringar och gubbar = HÅLL ER BORTA!

Jag har två helt underbara barn! Den ena är 19 mån och den andra är snart 4 mån. Jag fick alltså dom två väldigt tätt som ni märker. Den senaste fick jag i Januari..
    Nu väntade jag in min mens som ALDRIG kom i maj månad men då jag käkat p-piller som gör att mensen kan utebli någon enstaka gång så väckte jag aldrig några misstankar om att jag var gravid. Jag har senare börjat må riktigt riktigt illa varje dag och spytt. DÅ kände jag att ett graviditets test är ett måst och det visade positivt. Jag var helt chockad då jag har ätit p-piller och för ett tag sen sprack kondomen men jag tog alltså akut p-piller inom 12 timmar.. Vilket inte har hjälpt tydligen..

Jag hade alltså räknat med att jag var i graviditets v5 som max! Och igår var jag på sjukhuset för att diskutera abort. Något jag ville göra, men nu vet jag inte längre. Vi gjorde ett VUL och BM frågar om jag vill se på UL skärmen. Vilket var det dummaste jag gjorde! Det kom upp en massa siffror, hon blir knäpptyst och jag ser direkt en liten liten krabat som ligger och sprattlar och har sig i magen! Så små fötter och händer och jag blir alldeles lycklig inombords..Då släpper BM bomben att jag var gravid i 9+6 och att fostret nu hade hjärta och allt vad den har i den veckan.
    Jag bröt fullkomligt ihop...Här sitter jag och pratar om abort som ska bli en kirurgisk och jag har alltså drygt 1  vecka på mig nu att bestämma mig hur jag vill göra..  Jag vet inte alls vad jag vill göra... Vet inget alls! Sambon sa att jag SKA ta bort den men,sen när jag berättade att den hade ett hjärta och den lekte så fint i magen så fick han också dåligt samvete. Nu vet ingen av oss hur vi ska göra.Jag känner hälften av allt här! Vill ta bort men ändå inte. Jag tror jag bara skulle få så himla dåligt samvete över allt här, eller ska jag göra en abort och låtsas som inget har hänt? Tusen tankar i huvudet och jag har ingen att ventilera med. Vad hade NI gjort? Någon?

Det blir typ BF Veckan innan jul eller jul veckan...

• Svar på tråden Chockad mor!
  • Eva Elisabeth
    Anonym (Mamma och förskollärare) skrev 2015-05-25 21:41:43 följande:
    Ts skriver inget om att se har andra problem utöver att hon vill ha ett barn till men inte pappan. Så jag får utgå från det här. Vi har många som har fått utökad tid, dock inte av någon speciell anledning. Där jag jobbar är det väldigt lätt att få det. Jag skulle aldrig låta det påverka mig i jobbet med barnen oavsett vad jag tycker privat. Däremot tycker jag själv det är hemskt med dagens stora barngrupper och jag önskar att vi hade mer tid för varje enskilt barn. Men det är alltid en ekonomisk fråga så de bara trycker in barn. Det är inte lätt för barnen!
    Jag tror i och för sig inte förskolan alltid får veta om det finns någon särskild anledning eller inte. Enhetschefen/föreståndaren kanske vet, men det finns sällan någon anledning att hon ska informera personalen.
  • Anonym (Mamma och förskollärare)
    Eva Elisabeth skrev 2015-05-26 17:52:32 följande:

Jag tror i och för sig inte förskolan alltid får veta om det finns någon särskild anledning eller inte. Enhetschefen/föreståndaren kanske vet, men det finns sällan någon anledning att hon ska informera personalen.

Jo vi vet för det är oss de diskuterar med. Förskolechefen har inget med det att göra.
  • Eva Elisabeth
    Anonym (Mamma och förskollärare) skrev 2015-05-26 20:13:21 följande:
    Jo vi vet för det är oss de diskuterar med. Förskolechefen har inget med det att göra.
    Så ni får veta om föräldrarna t.ex. är deprimerade, eller ligger i skilsmässa, eller är under utredning hos socialtjänsten, eller har en lätt utvecklingsstörning, eller har varit med om ett dödsfall i familjen nyligen..? Det låter inte helt rättssäkert, faktiskt, eftersom förskolepersonal inte har samma tystnadsplikt som vårdpersonal och socialsekreterare har. (Och långt ifrån den som präster har.)
  • Ego Lovers
    Eva Elisabeth skrev 2015-05-26 20:21:02 följande:
    Så ni får veta om föräldrarna t.ex. är deprimerade, eller ligger i skilsmässa, eller är under utredning hos socialtjänsten, eller har en lätt utvecklingsstörning, eller har varit med om ett dödsfall i familjen nyligen..? Det låter inte helt rättssäkert, faktiskt, eftersom förskolepersonal inte har samma tystnadsplikt som vårdpersonal och socialsekreterare har. (Och långt ifrån den som präster har.)
    Jo de har exakt samma tystnadsplikt!
  • Ego Lovers
    Anonym (AllanX) skrev 2015-05-26 09:58:06 följande:
    Och då är det väl utmärkt att folk som jobbar med barn, berättar hur verkligheten ser ut för dem på ett allmänt forum. Varför inte? Då kan man ju nå fler - du tycker att de båda ska ta hand om barnen, hålla reda på vem som gjort vad och sedan vara barnens röst- men f*n ta dem om de vågar yttra sig i ett forum???

Genom att skriva i forumet kan ju föräldrar få sig tankeställare och själv agera barnens röst.

Det är du som måste ta hand om dina egna problem, om du mår dåligt av att behöva läsa om det här. Eller varför inte vara låta bli att läsa?
    Hur ska jag kunna veta att fröken Anna inte har kunnat hjälpa min son Kalle idag för att de har personalbrist så Kalle kissade på sig hela två gånger för han inte fick upp knappen på byxorna för ingen kunde hjälpa honom för Lena var upptagna med Rut som bajsat i blöjan och Eva hade de andra barnen på vilan tex. Det kan inte förskollärarna berätta öppet på ett forum eller anse att barnen får skylla sig själva för mamma är ju inte med.
  • Ego Lovers
    Anonym (Mamma och förskollärare) skrev 2015-05-26 20:13:21 följande:
    Är du verkligen förskollärare? Betvivlar det starkt efter dina kommentarer och absolut efter denna.
  • Anonym (AllanX)
    Ego Lovers skrev 2015-05-26 20:39:51 följande:
    Hur ska jag kunna veta att fröken Anna inte har kunnat hjälpa min son Kalle idag för att de har personalbrist så Kalle kissade på sig hela två gånger för han inte fick upp knappen på byxorna för ingen kunde hjälpa honom för Lena var upptagna med Rut som bajsat i blöjan och Eva hade de andra barnen på vilan tex. Det kan inte förskollärarna berätta öppet på ett forum eller anse att barnen får skylla sig själva för mamma är ju inte med.
    Hur tänker du nu?
    Donum skrev 2015-05-26 12:55:17 följande:
    Det argumentet har jag inte framfört alls. Medicinskt så kan man dock inte tvinga någon till ingrepp i sin egen kropp. Jag ifrågasätter att pappans vilja är mer rationell än mammans och att relationen räddas av att hon gör abort.
    Ja, här är ju mannen så klart i underläge. Ska kvinnor göra som män alltid gjort- utnyttja situationen?

• Eva Elisabeth
    Ego Lovers skrev 2015-05-26 20:37:11 följande:
    Jo de har exakt samma tystnadsplikt!
    Jag råkar vara insatt i det här, och NEJ. En förskollärare eller lärare kan INTE bli åtalad för brott mot sekretessen. Det kan däremot en läkare, sjuksköterska, barnmorska eller socialsekreterare. Och en präst blir fråntagen sitt ämbete rakt av.

Om du menar att jag har fel, så måste du länka till något rättsfall! (Sedan är det en annan sak att det föreligger en MORALISK skyldighet för dagis- och skolpersonal att inte gå med skvaller på byn.)
  • Donum
    Anonym (AllanX) skrev 2015-05-26 20:51:09 följande:

Ja, här är ju mannen så klart i underläge. Ska kvinnor göra som män alltid gjort- utnyttja situationen?

Hur menar du?

Är det att utnyttja situationen att låta bli att ha ihjäl sin avkomma?
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (Mamma och förskollärare)
    Ego Lovers skrev 2015-05-26 20:42:39 följande:

Är du verkligen förskollärare? Betvivlar det starkt efter dina kommentarer och absolut efter denna.

Ja det är jag. Inte mitt fel att du inte förstår förskollärares arbete.
    Eva Elisabeth skrev 2015-05-26 20:21:02 följande:

Självklart har vi tystnadsplikt. Det är ett av de första papperna jag har fått skriva på. Föräldrar får självklart välja själv om de vill berätta att de till exempel ligger i skilsmässa. Socialen kontaktar oftast förskolan om de är under utredning hos socialen. Vi måste diarieföra allt och spara det, socialen kan kontakta oss även om familjen inte längre har barnen hos oss.
Svar på tråden Chockad mor!