• Anonym (Chockad!)

Chockad mor!

Har väl ingen att prata med direkt, så jag skriver här och hoppas att någon kan vara till "stöd".. Alla negativa surkärringar och gubbar = HÅLL ER BORTA!

Jag har två helt underbara barn! Den ena är 19 mån och den andra är snart 4 mån. Jag fick alltså dom två väldigt tätt som ni märker. Den senaste fick jag i Januari..
    Nu väntade jag in min mens som ALDRIG kom i maj månad men då jag käkat p-piller som gör att mensen kan utebli någon enstaka gång så väckte jag aldrig några misstankar om att jag var gravid. Jag har senare börjat må riktigt riktigt illa varje dag och spytt. DÅ kände jag att ett graviditets test är ett måst och det visade positivt. Jag var helt chockad då jag har ätit p-piller och för ett tag sen sprack kondomen men jag tog alltså akut p-piller inom 12 timmar.. Vilket inte har hjälpt tydligen..

Jag hade alltså räknat med att jag var i graviditets v5 som max! Och igår var jag på sjukhuset för att diskutera abort. Något jag ville göra, men nu vet jag inte längre. Vi gjorde ett VUL och BM frågar om jag vill se på UL skärmen. Vilket var det dummaste jag gjorde! Det kom upp en massa siffror, hon blir knäpptyst och jag ser direkt en liten liten krabat som ligger och sprattlar och har sig i magen! Så små fötter och händer och jag blir alldeles lycklig inombords..Då släpper BM bomben att jag var gravid i 9+6 och att fostret nu hade hjärta och allt vad den har i den veckan.
    Jag bröt fullkomligt ihop...Här sitter jag och pratar om abort som ska bli en kirurgisk och jag har alltså drygt 1  vecka på mig nu att bestämma mig hur jag vill göra..  Jag vet inte alls vad jag vill göra... Vet inget alls! Sambon sa att jag SKA ta bort den men,sen när jag berättade att den hade ett hjärta och den lekte så fint i magen så fick han också dåligt samvete. Nu vet ingen av oss hur vi ska göra.Jag känner hälften av allt här! Vill ta bort men ändå inte. Jag tror jag bara skulle få så himla dåligt samvete över allt här, eller ska jag göra en abort och låtsas som inget har hänt? Tusen tankar i huvudet och jag har ingen att ventilera med. Vad hade NI gjort? Någon?

Det blir typ BF Veckan innan jul eller jul veckan...

• Svar på tråden Chockad mor!
  • Anonym (AllanX)
    Donum skrev 2015-05-24 07:03:26 följande:
    Och det rationella är att ha ihjäl sin avkomma om pappan inte vill ha barn?
    Jösses vilken drama queen! jag ska vara helt ärlig- jag tror inte att ts är helt ärlig.Och det är klart att det kan vara fel att ta död på ett långt gånget foster- men det beror på hur förutsättningarna ser ut annars. Hur kommer det att se ut om ts blir ensam med alla 3 barn?

Det är något som inte stämmer här...
    Anonym (Jessi) skrev 2015-05-24 02:07:03 följande:
    Jo, vi vet att dom bor i Sverige. Sannolikt iaf. Det säger en hel del om deras ekonomiska situation samt möjlighet till skolgång mm för barnen.

Pappan jobbar hela dagarna, skrev TS. Vi får hoppas att han har lön.
    Det finns folk som jobbar men ändå tvingas låna eller vända sig till soc. Men du tycker kanske att det är ok att skaffa barn under desa omständigheter?

• Donum
    Anonym (AllanX) skrev 2015-05-24 14:10:15 följande:

Jösses vilken drama queen! jag ska vara helt ärlig- jag tror inte att ts är helt ärlig.Och det är klart att det kan vara fel att ta död på ett långt gånget foster- men det beror på hur förutsättningarna ser ut annars. Hur kommer det att se ut om ts blir ensam med alla 3 barn?

Det var inget dramatiskt alls. Jag ställde en rätt enkel fråga. Är det rationella i det här fallet att ha ihjäl sin avkomma för att pappan inte vill ha barn?

Om ja - varför är faderns vilja mer rationell än moderns?
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (Jessi)
    Anonym (AllanX) skrev 2015-05-24 14:10:15 följande:

Det är något som inte stämmer här...
    Anonym (Jessi) skrev 2015-05-24 02:07:03 följande:
    Jo, vi vet att dom bor i Sverige. Sannolikt iaf. Det säger en hel del om deras ekonomiska situation samt möjlighet till skolgång mm för barnen.

Pappan jobbar hela dagarna, skrev TS. Vi får hoppas att han har lön.
    Det finns folk som jobbar men ändå tvingas låna eller vända sig till soc. Men du tycker kanske att det är ok att skaffa barn under desa omständigheter?

Jag vet inte om du har märkt att vi diskuterar ett specifikt fall här. På TS beskrivning, och den väljer jag att tro på även om du inte gör det, så verkar det grönt vad gäller ekonomin.

Men för att ändå svara dig vad jag tycker gällande din generella fråga:
    Folk kan ha tre barn och vara sparsamma. Så kan man ha tre barn och tro att man måste köpa allt lika dant som grannen har, så man lånar. I sistnämnda fallet så kan det vara bra för den familjen att lära sig hushålla med pengarna bättre. Det finns hjälp för sådant på kommunen.

Så kan man ha tre barn och det är ok att få bidrag från soc. Någon välbärgad familj med stor villa kan sponsra. Dom välbärgade kanske inte orkar föda 10 barn, fast dom har råd.

Ja, folk lånar, likaså Sverige och västvärlden generellt. Måste folk ha nya teknikprylar, nya kläder när modet ändras, stora lägenheter och stora hus? Vi lever lyxliv på fattigare människors bekostnad. Är det rätt att jordens resurser inte fördelas lika? Men om vi ska diskutera lån, ekonomi och rätt och fel här så tycker jag att det är dags för en ny tråd.
  • Anonym (Johannes)
    Donum skrev 2015-05-24 15:24:45 följande:
    Det var inget dramatiskt alls. Jag ställde en rätt enkel fråga. Är det rationella i det här fallet att ha ihjäl sin avkomma för att pappan inte vill ha barn?

Om ja - varför är faderns vilja mer rationell än moderns?
    varför skulle moderns vilja vara mest rationell i detta läge då? Gravidhormoner kan få vem som helst att tänka ologiskt och tänka mer känslomässigt än förnuftigt. 
    Varför är det mest förnuftigt att behålla ett barn mot någons vilja?  Där dessutom ts riskerar att ta konsekvensen av ett förhållande i kris och kanske än värre en separation.  Är det verkligen för barnets bästa? 

Visst kan man tvista i absurdum om rätt och fel i en fråga om abort. Men jag personligen tycker det är mer logiskt att tänka utanför ramarna och verkligen se verkligheten som den är oavsett utgången av beslutet. 
  • Anonym (hade behållit)

Ska man verkligen prata om vad som är rationellt är väl det mest rationella att behålla ett barn som redan finns till, i synnerhet om man ändå har haft tankar om att skaffa ett syskon till. Kan inte tänka mig något mer rationellt än att göra undan småbarnsåren så fort som möjligt, och därefter skolan dessutom, istället för att sträcka ut hela den perioden av livet över ett större antal år.

• Donum
    Anonym (Johannes) skrev 2015-05-24 15:56:38 följande:

varför skulle moderns vilja vara mest rationell i detta läge då? Gravidhormoner kan få vem som helst att tänka ologiskt och tänka mer känslomässigt än förnuftigt. 

Varför är det mest förnuftigt att behålla ett barn mot någons vilja?  Där dessutom ts riskerar att ta konsekvensen av ett förhållande i kris och kanske än värre en separation.  Är det verkligen för barnets bästa? 

Visst kan man tvista i absurdum om rätt och fel i en fråga om abort. Men jag personligen tycker det är mer logiskt att tänka utanför ramarna och verkligen se verkligheten som den är oavsett utgången av beslutet. 

Det påstod jag inte. Jag ifrågasatte att pappans vilja är rationell i motsats till mammans. Med graviditeter förhåller det sig ju så att man inte kan halvabortera utan om föräldrarna är oense så blir det någons vilja som får stryka på foten.

Om TS gör abort mot sin vilja så räddas inte relationen. Han kommer att påminna henne om att det är han som är anledningen till att hon gjorde abort. Abort eller ej löser inte något relationsproblem.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (Mjöl)
    AlanaNadine skrev 2015-05-22 15:28:40 följande:

Jag skulle föda, men boka tid för sterilisering så snart det går efter förlossningen. Då vet du att det kommer att bli jobbigt nu med tre små barn, men det är en begränsad tid, och sedan kan det aldrig hända mer. Sedan är du klar med barnskaffandet för alltid, och barnen växer upp och det blir bättre och bättre för varje år. 

Jag tror nämligen att du kommer att få dåligt samvete om du gör aborten. Det är bra att det finns abort, men det är en nödlösning för tjejer som blir gravida när de är alltför unga, eller sjukliga, eller bostadslösa, eller när pappan sviker eller är en misshandlare som kommer att använda barnet som slagträ resten av livet. Det är inte för vanliga, normala människor som lever under ordnade förhållanden. 

Men se till att du genomför steriliseringen sedan, för annars är du bara där igen med en fjärde graviditet - det funkar ju uppenbarligen inte för dig att skydda dig.

Lycka till!

Vadå att abort inte är för "vanliga, normala människor som lever under ordnade förhållanden"?! Abort är för ALLA som vill avsluta en oönskad graviditet, oavsett vilka förhållanden man lever under! Även om man är ekonomiskt oberoende, har en stabil partner, stort, barnvänligt hus etc etc, VILL man inte ha barn så ska man kunna göra abort, utan ifrågasättanden och utan dömanden!

Och varför försöker du få ts att genomgå en sterilisering, vad vet du om hon vill det eller inte? Hon vill kanske ha fler barn i framtiden, hon har tex själv skrivit att hon gärna vill ha fler barn! Dessutom, om dom nu VILL genomgå en sterilisering så är det ju mycket enklare, smartare och säkrare att ts man gör det istället, det är ett betydligt enklare och säkrare ingrepp! Det går dessutom i vissa fall att återställa, om man har tur och det har gjorts bra. Men sterilisering är inte att rekommendera om man inte är HELT säker på att man aldrig vill ha fler barn!

Ts, du bestämmer hur du vill göra, det är din kropp och ditt liv, du ska absolut inte behöva ta hänsyn till dina vänners och din familjs åsikter, det är inte deras sak eller plats att yttra sina eventuella åsikter högt överhuvudtaget, vad har dom med saken att göra? Det är upp till dig, och eventuellt din sambo, beroende på om du vill låta honom vara delaktig i beslutet eller ej, men i slutändan är det helt och hållet ditt beslut! Och jag vet att det definitivt är möjligt att ha tre småbarn samtidigt, om än tufft! Jag är först i en syskonskara på tre barn som kom relativt tätt, och mina föräldrar klarade det bra, även om det såklart var tufft de första åren. Men så har jag och mina syskon haft väldigt stor behållning av varandra också, vi har lekt tillsammans mycket och står varandra nära även nu i vuxen ålder.

Lycka till ts, tänk igenom det noga och försök att tänka ut vad du skulle ångra mest, en abort eller att behålla ett barn (ingen värdering eller dömande från min sida alltså, jag är helt för aborter och anser att alla som inte vill ha barn av någon anledning ska få göra abort!).
  • Eva Elisabeth
    Anonym (Chockad!) skrev 2015-05-24 07:28:17 följande:

Ser att det pratas lite om vår ekonomi.. kan väl säga att vi tillhör medelklassen när det gäller pengar. Vi har så att vi klarar oss och jag är helt säker på att vi skulle kunna ha mer pengar över om vi skötte ekonomin bättre. Båda mina barn har t.ex sparkonton som dom får pengar på varje månad, dom får nya kläder varje månad och andra roliga prylar som dom bör ha. Allt så VÄLDIGT bortskämda ungar! Nu kommer det säkert börja diskuteras om detta men den äldsta vet iaf vart gränserna går. Han är otroligt utvecklad för art vara 19 mån.

Sedan så jobbar min sambo och får såklart lön! Dock tar hans chef för mycket skatt vilket kan ses positivt, men om det skulle ordna sig att chefen INTE gör det så skulle vi få ut betydligt mycket mer i ekonomin.. men som jag skriver här uppe så klarar vi oss på det vi har och som ni kan läsa är våra barn bortskämda.

Jamen då har ni ju möjlighet att dra in lite på sådant som är onödigt, och i stället köpa TID för de pengarna. Antingen att någon av er eller båda går ner i arbetstid, eller att ni köper in tjänster som städhjälp, barnvakt o.s.v...

Angående dagis som du skrev om förut, då fick du något svar att det var omoraliskt att sätta barnen på dagis när du var fl. Bry dig inte om det! Ta all hjälp du kan, om det är DET som är skillnaden mellan att orka tre barn och inte orka. Det behöver ju bara bli en begränsad tid. Annars finns det kanske någon dagmamma på er ort - de är oftast bättre för de allra minsta barnen.
  • Eva Elisabeth
    Anonym (Johannes) skrev 2015-05-24 15:56:38 följande:

Fast TS lever ju redan i familj med barnets pappa. Tre barn i stället för två kan inte göra en sådan omfattande skillnad för den här mannens liv. Det är inte som om TS hade lurat en 17-årig pojke att göra henne med barn...
  • Anonym (Mamma och förskollärare)
    Eva Elisabeth skrev 2015-05-24 18:23:43 följande:

Jamen då har ni ju möjlighet att dra in lite på sådant som är onödigt, och i stället köpa TID för de pengarna. Antingen att någon av er eller båda går ner i arbetstid, eller att ni köper in tjänster som städhjälp, barnvakt o.s.v...

Angående dagis som du skrev om förut, då fick du något svar att det var omoraliskt att sätta barnen på dagis när du var fl. Bry dig inte om det! Ta all hjälp du kan, om det är DET som är skillnaden mellan att orka tre barn och inte orka. Det behöver ju bara bli en begränsad tid. Annars finns det kanske någon dagmamma på er ort - de är oftast bättre för de allra minsta barnen.

Omoraliskt skrev jag inte. Men hon vill sätta den äldsta på 40 timmar!! Och låta 1 åringen börja. Varför ska förskolan ta hand om barnen när de är så små och hon är hemma. Det är min åsikt att det är galet.
Svar på tråden Chockad mor!