Anonym (TS) skrev 2015-10-01 07:57:19 följande:
Jag har inte "hoppat på" någon barnlös. Vi har det nog jobbigt på olika sätt. Jag skrev/antydde att det ju är himla typiskt att t.o.m de som gör IVF får till det hur lätt som helst (eftersom jag förstått att det ska vara svårt, jobbigt och påfrestande). Varför funkar inte min kropp, liksom. Till detta hör en intensiv bekant som bara pratar om "gör IVF, det är hur smidigt som helst, jag mådde jättebra". Vissa kanske tar det lätt/lättare?
Antingen förstår du inte vad det är för saker du häver ur dig eller så är du dålig på att uttrycka dig i skrift. Jag ska försöka vara så tydlig som möjligt i min respons.
"Jag har inte "hoppat på" någon barnlös." När du skriver att "till och med de som gör IVF får till det på första försöket" så förringar du (=förminskar) processen som ligger bakom behandlingen.
Alla som gör IVF har många misslyckanden i bagaget, även din mirakulösa bekanta som verkar ha fått det tidigt.
Ingen får det utan att ha provat på egen hand först. Sen, absolut, kan man beviljas det tidigare än normen, men det innebär inte att man inte försökt innan.
Det anser jag är att hoppa på någon.
"
Jag skrev/antydde att det ju är himla typiskt att t.o.m. de som gör IVF får till det hur lätt som helst (eftersom jag förstått att det ska vara svårt, jobbigt och påfrestande)." Det är svårt, jobbigt och påfrestande ÄVEN om det tar sig på första IVF-försöket!!!!!!!!!! Har du inte ens läst igenom hur en behandling går till?!
ÄVEN om det tar sig på första försöket har man precis som du just nu misslyckats massor med gånger! Vad är det du inte förstår?! De som gör IVF har redan gått igenom det du genomgår exakt just nu! De har kommit längre i processen och bedömts inte fysiskt kunna på egen hand!!! Varför anser du att alla försök som ligger före utredning och IVF-behandling inte räknas som dina försök till att bli gravid? Skulle jag ha blivit gravid vid första försöket med IVF hade det fortfarande tagit mig 27 försök! Det hade inte varit första försöket för mig även om det kallas så för att man bara plockat ut ägg och befruktat en gång.
"Varför funkar inte min kropp, liksom." Tja, word på det. Det kan jag relatera till till 100%, för guess what? Jag har inte kunnat bli gravid på egen hand. Varför tror du att jag och andra barnlösa inte kan relatera till den känslan? Det är väl den känslan vi lever i konstant, att det är fel på våra kroppar? Det är liksom därför man plockar ut spermier och ägg och befruktar utanför kroppen,
för att det är fel på den. Du har inte försökt ens ett år. Du skriver att du började försöka i vintras, och det kan ju vara alltifrån november förra året till mars detta året. Det är inte lång tid oavsett. Det är inte över 12 månader, och det anses vara normalt för att bli gravid för den friskaste och mest fertila person. Än så länge behöver du inte oroa dig, rent krasst, för än så länge är ingenting onormalt. Sen, eftersom jag gått igenom detta själv, så vet jag att varje månad känns som en evighet och att hoppet om att lyckas dör snabbt. Jag förstår att du mår dåligt och är ledsen.
Sen förstår jag inte varför du tar upp denna bekanta hela tiden som att hon är ett facit på hur det
faktiskt är. Jag sitter här och skriver, jag genomgår processen i denna stund och vet inte om det ens kommer att resultera i barn. Klart din bekanta är positiv - hon har ju lyckats. Ställ en fråga till vem som helst som gör IVF så tippar jag på att ingen ärligt kommer kunna säga att din bekantas "upplevelse" är något att jämföra med. Och vad spelar hon för roll? Om 99,9% av alla oss andra som gör IVF behöver försöka få barn i flera helveteslånga år, varför dömmer du vår process som enkel baserat på
en enstaka individs annorlunda upplevelse? Det fanns säkert någon i koncentrationslägren under andra världskriget som inte svälte, men inte kan man väl dra slutsatsen att människorna inte svalt?
På det du skriver känns det som att du saknar förmågan att se saker från andras perspektiv. Du ser din egen sorg och känner att den är den enda som är relevant och att den är värre än någon annan kan föreställa sig och framförallt att du har rätt i allt du tycker. Och visst är sorgen individuell, jag säger inte alls att du ska jämföra med varenda kottes historia av smärta, det är inte relevant. Men jag säger att du ska vara försiktig med vem du kastar sten på. Det var onödigt att dra upp att IVF:are har det lättare, för det är direkt förtal. Det klädsammaste du kan göra är att ta ett steg tillbaka och förstå att du inte kan övertyga mig om att ditt uttalande var rätt ur något som helst perspektiv (det är i alla fall så jag uppfattar dina svar), för jag kommer aldrig att hålla med dig. Jag struntar i din bekanta, jag blev ledsen. Kanske kommer du aldrig hålla med mig, och det skiter jag fullständigt i. Jag bara hoppas att du åtminstone tänker dig för innan du drar in människor som redan har alldeles för mycket att oroa sig över och sörja. Jag är ledsen över att folk tänker som du och som tror att mitt liv är lätt, framförallt när det finns så stor potential för att folk som du hade kunnat förstå smärtan och att vi kunnat kämpa tillsammans istället för att klanka ner på någon.